Like ons!

GP Monaco 2019

De Grand Prix van Monaco 2019 wordt opnieuw in het laatste weekend van mei verreden. De Grand Prix van Monaco 2019 wordt op 26 mei verreden. Voor de andere data van de GP's, bekijk de kalender van 2019.


Net zoals in voorgaande jaren wordt er in 2019 gereden op het prestigieuze Circuit de Monaco. Afgelopen seizoen werd de race gewonnen door Daniel Ricciardo, die daarmee zijn tweede Grand Prix-overwinning van het seizoen wist te behalen. Eerder schreef de Australiër ook al de Grand Prix van China op zijn naam.

Max Verstappen wist de eindstreep uiteindelijk als negende te passeren, op nog geen halve seconde achter Nico Hülkenberg. Verstappen moest de race vanuit de pitlane beginnen, nadat hij in de derde vrije training zijn bolide in de muur parkeerde. De schade kon niet op tijd gerepareerd worden en de kwalificatie kwam te snel voor de Nederlander.

Geschiedenis GP Monaco

In 1950 werd de Grand Prix van Monaco één van de wedstrijden voor het allereerst wereldkampioenschap van de Formule 1. Daarna was de race vier jaar van de kalender, maar sinds 1955 is het stratencircuit niet meer weg te denken van de Formule 1-kalender. In 1955 eindigde de race voor Alberto Ascari in de Middellandse Zee, doordat hij met zijn Lancia uit de chicane vloog. De recordhouder van overwinningen op deze baan is Ayrton Senna. Hij won zes keer tussen 1987 en 1993. Graham Hill en Michael Schumacher wisten de race beide vijf keer te winnen.

In 2018 wist de Red Bull-coureur Daniel Ricciardo de overwinning te pakken in Monaco. Ricciardo vertrok vanaf pole en wist de Ferrari's en de Mercedessen achter zich te laten waardoor het kinderlijk eenvoudig werd de overwinning binnen te slepen. Max Verstappen beleefde ook een mooie race door vanaf de twintigste plek naar de negende plek te rijden. Dat op een baan waar inhalen vrijwel als onmogelijk wordt gezien.

In 2017 stak het anders in elkaar. Sebastian Vettel wist de race te winnen voor Ferrari en Ricciardo eindigde als derde in de Red Bull. Ricciardo vertrok vanaf de vijfde positie. Verstappen eindigde op de plaats waar Ricciardo vanaf is vertrokken. De Nederlander startte vanaf de vierde plek, maar had dus een plekje in moeten leveren aan zijn teamgenoot.

Banden tijdens de Grand Prix van Monaco in 2019

Tijdens de Grand Prix van Monaco zal Pirelli voor het eerst dit seizoen de allerzachtste band meenemen. De Italiaanse bandenfabrikant neemt de C3, de C4 en de C5 band mee, waarvan de C5 de zachtste band is. De C3 zal wit worden gekleurd, de C4 krijgt een gele kleur en de zachtste compound wordt gekenmerkt door de kleur rood. 

Samenvatting Grand Prix Monaco 2018

De Grand Prix van 1996

Het stratencircuit van Monaco zorgt vaak voor grote verrassingen tijdens de races, maar een van de meest bizarre races vond plaats in 1996. Het begon al met hevige regenval in de ochtend, waardoor de wedstrijdleiding besloot een extra sessie van vijftien minuten in te lassen waarin de coureurs konden wennen aan de regenachtige omstandigheden op het circuit waar de vangrail zo dichtbij is. De sessie stond bol van de pech; diverse coureurs spinde en Jean Alesi liep zelfs een lekke band op.

In de opwarmronde van de race was de eerste uitvaller al bekend; Andrea Montermini crashte bij het uitkomen van de tunnel en omdat het team van Forti geen reserveonderdelen had kon de Italiaan niet deelnemen aan de race. De eerste bocht van de race telde nog drie uitvallers; Jos Verstappen besloot de race op slickbanden te starten en schoot bij de eerste bocht al rechtdoor, waarna Pedro Lamy en Giancarlo Fisichella als teamgenoten bij Minardi elkaar van de baan af reden. Michael Schumacher, die bij de start van de race zijn koppositie verloor aan Damon Hill, probeerde zijn plek terug te pakken maar spinde en viel uit. Ook Rubens Barrichello kon niet één ronde op het natte circuit completeren en zo kende de race na één verreden ronde nog maar zestien deelnemers.   

Naarmate de race vorderde – binnen vijf ronden waren er nog drie uitvallers – ontstond er een gat tussen de drie koplopers en de nummer vier, Eddie Irvine in de Ferrari. Nagenoeg het hele veld schoof echter een plekje op toen de nummer drie in de race, Gerhard Berger, in de negende ronde van de race moest opgeven met een versnellingsbakprobleem. Twintig ronden later was het einde race voor Martin Brundle, maar leek de baan op te drogen en kozen steeds meer coureurs voor de droogweerbanden. Raceleider Damon Hill koos de juiste strategie door een ronde eerder naar binnen te gaan voor zijn bandenwissel dan Jean Alesi en pakte fier de leiding toen de Fransman even later zelf naar binnen gleed. Het plezier van Hill was echter van korte duur; in ronde 40 was hij uitvaller nummer 12 nadat een probleem met de oliepomp zijn motor opblies terwijl hij in de tunnel reed.

De nieuwe raceleider was Jean Alesi, maar ook de Fransman zag het einde van de race niet toen een suspensieprobleem vijftien ronde voor het einde roet in het eten gooide. De nieuwe raceleider – in een race die op dat moment nog maar acht van de oorspronkelijk 22 coureurs telde – was een man die vanaf P14 de race was gestart; Olivier Panis. Achter hem spinde Eddie Irvine andermaal en terwijl hij probeerde zijn race te vervolgen kwam hij in aanraking met Mika Salo, die op zijn beurt in contact kwam met Mika Hakkinen. Het trio viel – na Luca Badoer – uit en de race leek vier coureurs aan de finish te krijgen. Het was echter Heinz Harald Frentzen die een ronde voor het einde eieren voor zijn geld koos en besloot de pitstraat in de gaan en zich te laten kwalificeren als vierde.

Zo eindigde de race met drie coureurs, die alle drie op het podium kwamen. Het was voor Olivier Panis zijn eerste – en later zou blijken ook zijn enige – Grand Prix overwinning in de Formule 1. Op het podium werd hij vergezeld door David Coulthard en Johnny Herbert. Frentzen kreeg zijn vierde eindnotering, gevolgd door Salo, Hakkinen en Irvine die vijf ronden voor het einde waren gecrasht.

Verwachting voor dit jaar

De race in 1996, maar ook vele andere edities van de Grand Prix van Monaco, toont maar weer eens aan dat de einduitslag onvoorspelbaar blijkt. Het is een circuit waar de motorkracht van Mercedes niet direct een groot voordeel is, maar het voornamelijk aankomt op de aerodynamica (en het heel blijven daarvan) die de belangrijkste rol gaan spelen. Op dat vlak lijkt het bij Red Bull Racing te schorten, terwijl Scuderia Ferrari wel erg sterk voor de dag komt. De verwachting is dan ook dat Ferrari en Mercedes dicht bij elkaar zullen zitten, gevolgd door Red Bull en de rest van het veld.

De kwalificatie op de zaterdag

De kwalificatie van de Grand Prix van Monaco wordt verreden op zaterdag 25 mei. Vorig seizoen was het Daniel Ricciardo die namens Red Bull Racing de pole-position pakte in een sessie waar zijn teamgenoot Max Verstappen niet aan deelnam. De Nederlander was tijdens de derde vrije training in de ochtend tegen de vangrail gekomen en brak daarbij diverse onderdelen van zijn RB14 af; een euvel dat niet op tijd kon worden gerepareerd om nog deel te nemen aan de kwalificatiesessie.

Dat het circuit van Monaco nauw is komen de collega’s van Verstappen tijdens de kwalificatie wel achter; Charles Leclerc ontwijkt ternauwernood de vangrail en Brandon Hartley laat kort daarna over de boordradio weten dat een Force India-coureur hem in de tunnel – waar de snelheden tegen de driehonderd kilometer per uur aan liggen – bijna tegen de muur aan drukt. Aan het eind van de sessie wordt Ricciardo op de eerste startrij vergezeld door Sebastian Vettel in de Ferrari, gevolgd door Lewis Hamilton, Kimi Raikkonen en Valtteri Bottas.

Hoe de kwalificatiesessie dit jaar zal verlopen zal vooral afhangen van hoeveel coureurs er tegen de vangrail aankomen. Over het algemeen wordt aangenomen dat Verstappen hier hoge ogen kan gooien, mede omdat zijn teamgenoot Ricciardo hier vorig jaar de snelste ronde reed en de Nederlander op dat moment in het seizoen niet onder deed voor zijn Australische teammaat.

Tijdschema GP Monaco

Na de Grand Prix van Spanje is het in Monaco tijd voor de laatste race in de maand mei. Net als de Grand Prix van Spanje heeft Monaco dezelfde astarttijden. Zo zal de kwalificatie op zaterdag aanvangen om 15.00 uur, en de race op zondag begint om 15.10. Het is een korte afsluiter van Europa, want hierna reizen de coureurs af naar Canada.

Stratencircuit Monaco

De Grand Prix van Monaco vind plaats in de straten van de stad Monaco, rondom de wijk La Condamine. Het stratencircuit wordt gekenmerkt door de nauwe bochten en straten, maar ook door de onverwachte hoogteverschillen. Inhaalmogelijkheden zijn er in de allereerste bocht na het rechte stuk, genaamd Sainte Devote, en in de Nouvelle Chicane, de chicane nadat de coureurs met bijna driehonderd kilometer per uur door de tunnel zijn gereden. Met de Grand Hotel Hairpin – die vlak voor het hotel plaatsvind – herbergt het circuit de langzaamste bocht van de Formule 1 kalender.

Video circuit info Circuit de Monaco

Het circuit is 3,3 kilometer lang en wordt met de klok mee verreden. Het circuit telt in totaal negentien bochten. De layout kun je hier terug vinden

Meer nieuws

Grand Prix van België 2019

30 augustus 2019

11:00-12:30 Eerste vrije training
15:00-16:30 Tweede vrije training

31 augustus 2019

12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie

1 september 2019

15:10 Race

Facebook

Meer nieuws

Meer nieuws
Naar boven