GP Brazilië 2019

De Grand Prix van Brazilië wordt op 17 november op het Autódromo José Carlos Pace, ofwel Interlagos, verreden. De baan is in totaal 4435 meter lang en telt vijftien bochten. Een karakteristiek van Interlagos zijn de hoogteverschillen op het circuit. Door de ongelijkheid vergt het circuit veel van de motor in een F1 wagen en van de rijders.

Tijdschema GP Brazilië.


Race in 2018

De vrije trainingen worden in 2018 getopt door de Mercedessen en Ferrari's. Wel weten de Red Bulls van Verstappen en Ricciardo zich beide te mengen in de top vijf. Tijdens de kwalificatie rijdt Verstappen in het eerste deel de snelste ronde van alle rijders, en gaat twee tienden rapper dan de rest van het veld. In het tweede deel behoort Verstappen eveneens bij de beste tien. In de laatste en beslissende ronde worden de gebruikelijke machtsverhoudingen zichtbaar: Mercedes en Ferrari staan bovenaan op het scorebord, gevolgd door Red Bull. Max Verstappen kwalificeert zich als vijfde. De lijst wordt aangevoerd door Hamilton op de eerste plek, Vettel op de tweede positie en Bottas start vanaf de derde plaats. Daniel Ricciardo eindigt in de kwalificatie als zesde, maar krijgt vijf plaatsen straf voor het vervangen van zijn turbo.


Aan de start van de race wordt direct duidelijk dat de snelheid van de Red Bulls op de zondag nagenoeg gelijkwaardig is aan de andere topteams; in de vierde ronde is Verstappen al de top drie binnen gedrongen. Ondertussen is ook Ricciardo bezig aan een opmars en rijdt dan op de zesde positie. Verstappen weet de eerste plaats over te nemen van Hamilton, maar verliest deze door een aanvaring met Esteban Ocon. De Force India coureur probeert met deze veelbesproken actie niet meer op een ronde achterstand te staan. De Nederlander komt daardoor op de tweede plek terecht. Max slaat zich terug op de baan, en tegen het einde van de race is het onzeker wie er zal winnen. Met slechts 1,469 seconden voorsprong wint Lewis Hamilton de GP van Brazilië in 2018. Verstappen eindigt als tweede, en Kimi Räikkönen rijdt zijn wagen als derde binnen.

Circuit

Het circuit in Sao Paolo, is voor het eerst de gastheer van de Grand Prix, in 1973. Deze wedstrijd wordt op toepasselijke wijze gewonnen door Emerson Fittipaldi, geboren in Sao Paulo. Nooit eerder werd op Braziliaanse bodem een officiële Formule 1 race verreden, laat staan gewonnen door een Braziliaan. De baan is niet alleen in Brazilië, maar ook internationaal, een zeer geliefd circuit. De baan wordt gekenmerkt door het volgen van de contouren van het landschap. Dit resulteert in een hobbelig circuit, met een groot hoogteverschil. De hobbels zouden geen groot probleem moeten zijn, maar doordat er origineel vier lange rechte stukken in het circuit zitten, stormden de Formule 1-wagens er met een enorme vaart op af; aan het eind van jaren '70 wordt er door de coureur veel over geklaagd. Daardoor en door de ligging van het circuit in de achterstandswijken van Sao Paulo, wordt besloten de Braziliaanse Grand Prix te verplaatsen. Voor een periode van negen jaar, tussen 1981 en 1989, wordt niet op Interlagos gereden. De nieuwe race vindt zijn thuis in Rio de Janeiro, op Jacarepaguá. Er is een investering van 15 miljoen dollar nodig, om Interlagos veilig te maken, en de omgeving op te waarderen. Met dit geld wordt de baan onder meer opnieuw geasfalteerd, en ingekort van 7960 meter, naar 4435 meter. Sindsdien wordt elk jaar op Interlagos gereden.

 

Door de hoge snelheden die op het parcours bereikt kunnen worden, kan zonder al te veel moeite worden ingehaald. Een goede kanshebber is bocht 1. Als de rijders een goede exit uit de laatste bocht hebben, kunnen ze de tegenstander aan de binnenkant inhalen, door erg laat te remmen. De volgende grote kans doet zich voor in bocht 4. Weer kan worden getracht de auto er aan de binnenkant naast te zetten, en de opponent in te halen. Door de combinatie van de lastige bocht zes en bocht zeven, moeten veel coureurs eieren voor hun geld kiezen, en minder verdedigend rijden. Daardoor is het voor ervaren coureurs mogelijk om een inhaalactie in bocht 8 uit te proberen.

 

Layout circuit Interlagos

Circuit Interlagos


Meer nieuws