GP Japan

De Grand Prix van Japan wordt op zondag 7 april 2024 verreden, en is de vierde Grand Prix van het seizoen. In het verleden vond de Japanse Grand Prix juist vaak laat in het seizoen plaats, in oktober. Het circuit van Suzuka was vroeger vaak de seizoensafsluiter en regelmatig het decor van de titelontknoping. Max Verstappen won in 2022 en 2023 voor het Japanse publiek. De Formule 1 tekende begin 2024 een nieuw contract met de GP van Japan, tot en met 2029. Bekijk hier de complete kalender van het 2024-seizoen.

GP van Japan live kijken? Bekijk de opties van de tv-aanbieders of bestel direct bij F1TV.

Tijdschema GP van Japan 2024

Sessie Datum Tijd
Eerste vrije training 5 april 04:30 uur - 05:30 uur
Tweede vrije training 5 april 08:00 uur - 09:30 uur
Derde vrije training 6 april 04:30 uur - 05:30 uur
Kwalificatie 6 april 08:00 uur - 09:00 uur
Race 7 april 07:00 uur - 09:00 uur

Deze pagina gaat verder onder het nieuws.

Suzuka Circuit

De Japanse Grand Prix wordt al jarenlang verreden op het Suzuka Circuit. Doordat deze race in het verleden vaak laat op de kalender stond, zijn er veel wereldkampioenen gekroond. De titel werd op dit circuit al dertien keer beslist, met Verstappen in 2022 als meest recente kampioen. Over het algemeen vinden coureurs dit één van de meest uitdagende circuits op de kalender. Dit is mede te danken aan de vele hogesnelheidsbochten in het parcours. Een andere factor die meespeelt, is het weer; het komt vaak voor dat races op Suzuka in de regen worden gereden. Er kan dan ook gerekend worden op wagens die in het grind verdwijnen. Op geen enkele andere baan belanden zoveel auto’s buiten de baan als op Suzuka.

Het circuit is ontworpen door de Nederlander Hans Hugenholtz; hij is onder meer bekend van het vormgeven van de Hockenheimring en het circuit Zolder. Het circuit van Suzuka is 5,807 kilometer lang. Er zijn twee lange rechte stukken en achttien bochten. Maar liefst acht van deze bochten worden meestal genomen met een snelheid van 200 kilometer per uur of hoger. Dit maakt dat het voor de rijders een lastig circuit is. 

De enige DRS zone is rond start/finish. Hier is het normaal lastig inhalen, maar met DRS kan de wagen er op het rechte stuk naast worden gezet, om in de eerste bocht in te halen. De beste inhaalmogelijkheden doen zich pas aan het eind van de rit voor. Met meer dan 300 kilometer per uur wordt bocht vijftien, genaamd 130R, aangesneden. Hier is een inhaalmogelijkheid, maar het risico is wel dat je buiten het circuit kan eindigen. Als de aanval niet slaagt, volgt direct een andere gelegenheid. Na bocht vijftien is een lang recht stuk.

Layout Suzuka Circuit

GP Japan

Verstappen in Japan

Verstappens track record in Japan is uitstekend, met veel podiumplekken. De Nederlander begon met twee keer een tweede plek (in 2016 en 2017) gevolgd door een zwaarbevochten derde plek in 2018. Charles Leclerc voorkwam een voortzetting van deze goede trend door zijn Red Bull Racing-rivaal in de eerste bochtenreeks van de baan te tikken in 2019. Het resulteerde in een tijdstraf voor de gefrustreerde Monegask, die met losse onderdelen erop stond om, met gevaar voor zijn concurrenten, buiten te blijven. Ook dit werd de Ferrari-rijder niet in dank afgenomen. In 2020 en 2021 kwam Verstappen niet in actie op het Japanse circuit, want toen sloeg de Formule 1 het circuit over wegens het coronavirus.

In 2022 werd Verstappen in een ingekorte en verregende Japanse Grand Prix tot wereldkampioen gekroond. In 27 ronden tijd wist Verstappen een seconde per ronde uit te lopen op zijn naaste uitdagers. Charles Leclerc kwam als tweede over de streep, maar sneed de chicane in de laatste ronde af, en viel terug tot de derde plek vanwege een straf van vijf seconden. Dat betekende dat Verstappen pas na de race te horen kreeg dat hij verzekerd was van de wereldtitel.

In 2023 was de titel al lang binnen voor de Limburger, toen hij het circuit van Suzuka betrad. Dat deed Verstappen in een dominant seizoen, na een zeldzaam zwak weekend van Red Bull Racing in Singapore, waar Verstappen beloofde terug te slaan en in Japan met twintig seconden voorsprong te winnen. De Nederlander was in Japan duidelijk op een missie, en heerste vanaf zijn eerste ronde in de eerste vrije training, via een van zijn sterkste polerondes ooit, en won de Grand Prix zelf uiteindelijk met 19,3 seconden voorsprong op Lando Norris.

Laatste winnaars Grand Prix van Japan

Jaar Winaar Team
2023 Max Verstappen Red Bull Racing
2022 Max Verstappen Red Bull Racing
2019 Valtteri Bottas Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes

GP Japan Nieuws