De Grand Prix van Japan wordt op zondag 24 september 2022 verreden en is de zeventiende race van het seizoen. In 2020 en 2021 werd er niet geracet op het circuit van Suzuka wegens de uitbraak van het coronavirus. Bekijk hier de complete kalender van het 2023-seizoen.
Sessie | Datum | Tijd |
Eerste vrije training | 22 september | 04.30 uur - 05.30 uur |
Tweede vrije training | 22 september | 08.00 uur - 09.30 uur |
Derde vrije training | 23 september | 04.30 uur - 05.30 uur |
Kwalificatie | 23 september | 08.00 uur - 09.00 uur |
Race | 24 september | 07.00 uur - 09.00 uur |
De Japanse Grand Prix wordt dit jaar voor de 31ste keer verreden op het Suzuka circuit. Doordat deze race altijd laat in de kalender valt, zijn er in het verleden veel wereldkampioenen gekroond. Van de 30 keer dat op Suzuka is gereden, werd de titel daar twaalf keer beslist. Over het algemeen vinden coureurs dit één van de meest uitdagende circuits op de kalender. Dit is mede te danken aan de vele hogesnelheidsbochten in het parcours. Een andere factor die meespeelt, is het weer; het komt vaak voor dat races op Suzuka in de regen worden gereden. Er kan dan ook gerekend worden op wagens die in het grind verdwijnen. Op geen enkele andere baan belanden zoveel auto’s buiten de baan als op Suzuka. Het circuit is ontworpen door de Nederlander Hans Hugenholtz; hij is onder meer bekend van het vormgeven van de Hockenheimring en het circuit Zolder. Het parcour van Suzuka is 5,8 kilometer lang. Er zijn twee lange rechte stukken en achttien bochten. Maar liefst acht van deze bochten worden meestal genomen met een snelheid van 200 kilometer per uur of hoger. Dit maakt dat het voor de rijders een lastig circuit is.
De enige DRS zone is rond start/finish. Hier is het normaal lastig inhalen, maar met DRS kan de wagen er op het rechte stuk naast worden gezet, om in de eerste bocht in te halen. De beste inhaalmogelijkheden doen zich pas aan het eind van de rit voor. Met meer dan 300 kilometer per uur wordt bocht vijftien, genaamd 130R, aangesneden. Hier is een inhaalmogelijkheid, maar het risico is wel dat je in het grind kan belanden. Als de aanval niet slaagt, volgt direct een andere gelegenheid. Na bocht vijftien is een lang recht stuk. Hoewel er geen DRS gebruikt kan worden, kunnen de rijders wel inzetten op een slipstream, en in bocht zestien passeren.
Verstappen's track record in Japan is goed. Maar liefst drie van de vijf jaar dat hij op het Japanse circuit te vinden was wist hij het podium te halen. Twee keer een tweede plek (in 2016 en 2017) gevolgd door een zwaarbevochten derde plek in 2018. Charles Leclerc voorkwam een voortzetting van deze goede trend door zijn Red Bull Racing-rivaal in de eerste bochtenreeks van de baan te tikken in 2019. Het resulteerde in een tijdstraf voor de gefrustreerde Monegask, die met losse onderdelen erop stond om, met gevaar voor zijn concurrenten, buiten te blijven. Ook dit werd de Ferrari-rijder niet in dank afgenomen. In 2020 en 2021 kwam Verstappen niet in actie op het Japanse circuit, want toen sloeg de Formule 1 het circuit over wegens het coronavirus.
Jaar | Winaar | Team |
2022 | Max Verstappen | Red Bull Racing |
2019 | Valtteri Bottas | Mercedes |
2018 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2017 | Lewis Hamilton | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes |