GP Japan 2019

De Grand Prix van Japan wordt op zondag 13 oktober 2019 verreden en is de zeventiende race van het seizoen. Bekijk hier de complete kalender van het F1-seizoen van 2019

Meer info over het circuit van GP Japan vindt je onder deze nieuwslijst.


Race 2018

Suzuka ligt Red Bull doorgaans goed. In 2018 weet Max Verstappen zich als derde te kwalificeren; wel is er een groot gat met Mercedes. Tussen de nummer één, Lewis Hamilton, en Max zit zo’n 1,3 seconde verschil. Bottas kwalificeert zich als tweede, Kimi Räikkönen als vierde en Vettel start de race vanaf de achtste positie. De teamgenoot van Verstappen, Daniel Ricciardo, begint de Grand Prix van Suzuka op de vijftiende plaats. De race wordt rechttoe rechtaan gewonnen door Lewis Hamilton. Bottas eindigt als tweede, na het succesvol afslaan van inhaalacties van de rap opstomende Max Verstappen. Daniel Ricciardo loopt vanaf het begin in op zijn concurrenten en sluit de wedstrijd af op de vijfde plek. Räikkönen eindigt als vierde, nadat een gepoogde aanval van Vettel op Verstappen faalt, en de Duitser vervolgens spint.

Suzuka

De Japanse Grand Prix wordt dit jaar voor de 31ste keer verreden op het Suzuka circuit. Doordat deze race altijd laat in de kalender valt, zijn er in het verleden veel wereldkampioenen gekroond. Van de 30 keer dat op Suzuka is gereden, werd de titel daar twaalf keer beslist. Over het algemeen vinden coureurs dit één van de meest uitdagende circuits op de kalender. Dit is mede te danken aan de vele hogesnelheidsbochten in het parcours. Een andere factor die meespeelt, is het weer; het komt vaak voor dat races op Suzuka in de regen worden gereden. Er kan dan ook gerekend worden op wagens die in het grind verdwijnen. Op geen enkele andere baan belanden zoveel auto’s buiten de baan als op Suzuka. Het circuit is ontworpen door de Nederlander Hans Hugenholtz; hij is onder meer bekend van het vormgeven van de Hockenheimring en het circuit Zolder. Het parcour van Suzuka is 5,8 kilometer lang. Er zijn twee lange rechte stukken en achttien bochten. Maar liefst acht van deze bochten worden meestal genomen met een snelheid van 200 kilometer per uur of hoger. Dit maakt dat het voor de rijders een lastig circuit is. 


De enige DRS zone is rond start/finish. Hier is het normaal lastig inhalen, maar met DRS kan de wagen er op het rechte stuk naast worden gezet, om in de eerste bocht in te halen. De beste inhaalmogelijkheden doen zich pas aan het eind van de rit voor. Met meer dan 300 kilometer per uur wordt bocht vijftien, genaamd 130R, aangesneden. Hier is een inhaalmogelijkheid, maar het risico is wel dat je in het grind kan belanden. Als de aanval niet slaagt, volgt direct een andere gelegenheid. Na bocht vijftien is een lang recht stuk. Hoewel er geen DRS gebruikt kan worden, kunnen de rijders wel inzetten op een slipstream, en in bocht zestien passeren. 

Circuit Suzuka

 

Meer nieuws