GP Japan 2020

De Grand Prix van Japan wordt op zondag 11 oktober 2020 verreden en is de zeventiende race van het seizoen. Bekijk hier de complete kalender van het F1-seizoen van 2020

Meer info over het circuit van GP Japan vindt je onder deze nieuwslijst.


Race 2019

Waar Charles Leclerc in de tweede seizoenshelft de poles aaneenreeg, was het teamgenoot Sebastian Vettel die voor de Grand Prix van Japan vanaf de eerste plek mocht startten. Het ging echter helemaal fout voor de Italiaanse renstal. Vettel verloor de kop na een vermeende valse start die hij nog net kon voorkomen, terwijl Leclerc in de eerste bocht in aanraking kwam met Max Verstappen. Beiden hadden forse schade. Verstappen viel uiteindelijk uit, terwijl nog als zesde kon finishen.

De winnaar was echter Valtteri Bottas, die optimaal profiteerde van Vettels slechte start. De Duitser zelf eindigde als tweede nadat hij rondenlang Lewis Hamilton achter zich wist te houden.

Suzuka

De Japanse Grand Prix wordt dit jaar voor de 31ste keer verreden op het Suzuka circuit. Doordat deze race altijd laat in de kalender valt, zijn er in het verleden veel wereldkampioenen gekroond. Van de 30 keer dat op Suzuka is gereden, werd de titel daar twaalf keer beslist. Over het algemeen vinden coureurs dit één van de meest uitdagende circuits op de kalender. Dit is mede te danken aan de vele hogesnelheidsbochten in het parcours. Een andere factor die meespeelt, is het weer; het komt vaak voor dat races op Suzuka in de regen worden gereden. Er kan dan ook gerekend worden op wagens die in het grind verdwijnen. Op geen enkele andere baan belanden zoveel auto’s buiten de baan als op Suzuka. Het circuit is ontworpen door de Nederlander Hans Hugenholtz; hij is onder meer bekend van het vormgeven van de Hockenheimring en het circuit Zolder. Het parcour van Suzuka is 5,8 kilometer lang. Er zijn twee lange rechte stukken en achttien bochten. Maar liefst acht van deze bochten worden meestal genomen met een snelheid van 200 kilometer per uur of hoger. Dit maakt dat het voor de rijders een lastig circuit is. 


De enige DRS zone is rond start/finish. Hier is het normaal lastig inhalen, maar met DRS kan de wagen er op het rechte stuk naast worden gezet, om in de eerste bocht in te halen. De beste inhaalmogelijkheden doen zich pas aan het eind van de rit voor. Met meer dan 300 kilometer per uur wordt bocht vijftien, genaamd 130R, aangesneden. Hier is een inhaalmogelijkheid, maar het risico is wel dat je in het grind kan belanden. Als de aanval niet slaagt, volgt direct een andere gelegenheid. Na bocht vijftien is een lang recht stuk. Hoewel er geen DRS gebruikt kan worden, kunnen de rijders wel inzetten op een slipstream, en in bocht zestien passeren. 

Circuit Suzuka

Vorige winnaars GP van Japan

Jaar Winnaar Team
2019 Valtteri Bottas Mercedes
2018 Lewis Hamilton Mercedes
2017 Lewis Hamilton Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes
2014 Lewis Hamilton Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Racing
2012 Sebastian Vettel Red Bull Racing
2011 Jenson Button McLaren
2010 Sebastian Vettel Red Bull Racing
Meer nieuws