GP Nederland

De Grand Prix van Nederland staat na 36 jaar afwezigheid weer op de Formule 1-kalender. Op 5 september 2021 wordt de race verreden. Dit is een jaar later dan gepland, want door corona-maatregelen ging de race in 2020 niet door. De Nederlandse GP gaat plaatsvinden op het circuit van Zandvoort. Max Verstappen krijgt hiermee zijn thuisrace, al woont de Nederlander momenteel in Monaco.

Tijdschema GP van Nederland 2021

Het tijdschema van de Grand Prix van Nederland 2021 ziet er als volgt uit:

Vrijdag 3 september: eerste vrije training - 11.30u - 12.30u

Vrijdag 3 september: tweede vrije training - 15.00u - 16.00u

Zaterdag 4 september: derde vrije training - 12.00u - 13.00u

Zaterdag 4 september: kwalificatie Grand Prix van Nederland - 15.00u - 16.00u

Zondag 5 september: Grand Prix van Nederland - 15.00u - 17.00u

Circuit Zandvoort

Circuit Zandvoort heeft met zijn lengte van 4307 meter één van de kortere banen op de Formule 1-kalender, vergelijkbaar met de Hungaroring. Het hoogteverschil over het hele circuit is 15 meter en ook dit is een extra pluspunt aan het circuit. Het circuit beschikt over een aantal legendarische bochten. Zo zijn er in de eerste bocht, de Tarzanbocht, verschillende lijnen mogelijk om in te halen en is de laatste bocht, de Arie Luyendykbocht, een ontzettend snelle. Het Scheivlak, de zesde bocht van het circuit, ligt achter een duin en moet dus blind worden ingestuurd.

Naar verwachting zullen de inhaalmogelijkheden op Zandvoort ten opzichte van andere circuits beperkt zijn. De Noord-Hollandse baan is smal, waardoor er automatisch minder punten zullen zijn waarop er onder normale omstandigheden ingehaald kan worden. De Luyendykbocht, de lange, flauwe bocht voor het rechte stuk, zal een flinke helling hebben (banking, red.). Hierdoor wordt de DRS ook in de bocht al geactiveerd; iets wat het inhalen zal moeten bevorderen.

Layout Circuit Zandvoort

GP Nederland

Historie Formule 1 in Zandvoort

De eerste editie in het Formule 1-wereldkampioenschap op Zandvoort vond plaats in 1952 en de laatste in 1985. De race werd maar liefst dertig keer gehouden in de badplaats. Doordat er in 1986 niet meer genoeg geld was om de renovatie, die werd geëist, door te voeren en er een schuld van 1985 openstond, werd Zandvoort van de Formule 1-kalender geschrapt.

In 1985 won Niki Lauda de race en daarmee is de Oostenrijker de laatste winnaar van Zandvoort. In 2019, hetzelfde jaar als dat de Grand Prix van Nederland werd aangekondigd, overleed Lauda op 70-jarige leeftijd. Het circuit heeft bekend gemaakt Lauda een eerbetoon te geven bij de terugkeer van de Formule 1 in september 2021.

Nieuws GP Nederland

De Grand Prix van Nederland is een feit. Op 14 mei 2019 werd de race na maandenlange speculatie bevestigd door Chase Carey. De CEO van Liberty Media was in Zandvoort aanwezig om tijdens een ingelaste persconferentie toe te lichten waarom er is besloten om Nederland op de kalender te zetten. Daarnaast was ook sportief directeur Jan Lammers aanwezig tijdens de persconferentie.

Max Verstappen zorgt voor ware Formule 1-gekte in Nederland

Jarenlang werd er niet eens aan gedacht om een Formule 1-race te organiseren in Nederland. De laatste Nederlander die voor Max Verstappen redelijke goede resultaten kon laten zien, was frappant genoeg Jos Verstappen, de vader van Max. De Nederlandse Grand Prix op Zandvoort werd voor het laatst gereden in 1985 en er was daarna op geen enkel moment genoeg animo om de mogelijkheden te onderzoeken voor een herintrede van de Nederlandse Grand Prix.

Dat veranderde echter toen Max Verstappen in de Formule 1 ging rijden. Vooral na zijn overstap van Toro Rosso naar Red Bull Racing werden zijn resultaten beter en daarmee ging de publieke aandacht in Nederland omhoog. Verstappen wordt menigmaal omschreven als de beste rijder van het Formule 1-veld en dat is ook onder het Nederlandse publiek duidelijk geworden. Vandaar dat de aandacht voor een Nederlandse Grand Prix de laatste jaren de lucht is ingeschoten.

Dodelijke crash op Zandvoort in 1973

In de achtste ronde van de Grand Prix van Nederland in 1973 ging het flink mis. Roger Williamson kreeg een lekke band waardoor zijn auto crashte en over de kop vloog. Zijn bolide vatte vlam en Williamson wist niet uit de brandende auto te ontsnappen. David Purley, een mede-coureur, probeerde de Brit uit de auto te krijgen. Marshalls boden haast geen hulp, waarna Purley de enige aanwezige brandblusser afpakte en deze tevergeefs leegspoot op de auto van Williamson.

Buiten de plek waar het plaatsvond had men de ernst van de situatie niet snel in de gaten. Purley, die rond de auto liep, werd aangezien voor de coureur die bij het wrak hoorde, onder andere door tv-commentatoren. De brandweerauto kwam ook te laat, omdat de race niet werd stilgelegd. Williamson is uiteindelijk omgekomen, verstikt door het vuur, niet door het ongeluk zelf.

Het ongeluk van Williamson is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het circuit van Zandvoort. Het ongeluk was aanleiding om de veiligheidsmaatregelen in de Formule 1 en rond circuits verder aan te scherpen. In 2018 is bijvoorbeeld de halo geïntroduceerd om de coureur beter te beschermen tegen rondvliegende onderdelen.

Tijdlijn ontwikkelingen GP Nederland

2 december 2016: Het circuit van Zandvoort komt in handen van Prins Bernhard van Oranje. Samen met Menno de Jong heeft Van Oranje ambitieuze plannen, maar over een Formule 1-race in de badplaats werd niet gesproken.

29 augustus 2017: Van Oranje zou met Ross Brawn, de sportief directeur van de Formule 1, hebben gesproken. Daarnaast deelt de prins mee dat er een vervolgafspraak staat met Liberty Media.

10 november 2017: Het circuit in Zandvoort heeft onderzocht of de Formule 1 haalbaar is. De resultaten hieruit werden op deze dag gepresenteerd. De conclusie is dat een terugkeer van de koningsklasse mogelijk is.

7 september 2018: Whiting was in Zandvoort aanwezig om het circuit eens goed te bekijken. Volgens hem hoeft er namelijk weinig te gebeuren om het circuit klaar te maken voor de Formule 1.

2 november 2018: De Telegraaf kopt: 'Formule 1 kiest voor Zandvoort'. Volgens de krant heeft de Formule 1-organisatie Zandvoort een aanbod gedaan om in 2020 een Grand Prix te houden.

26 maart 2019: De gemeenteraad van Zandvoort heeft unaniem ingestemd met het plan om 4,1 miljoen euro te investeren in een Grand Prix van Nederland als die er gaat komen. Liberty Media heeft namelijk een voorkeur voor overheidssteun, dus deze toekenning kan voor Van Oranje van groot belang zijn bij de onderhandelingen.

14 mei 2019: Op een persconferentie op het circuit van Zandvoort is bevestigd door Chase Carey dat de Grand Prix terugkeert in Nederland. Vanaf 2020 is Zandvoort het decor van een nieuwe Formule 1-race. Er is een contract ondertekend van drie jaar, met daarin een optie tot nog eens twee jaar.

24 september 2019: Vanuit verschillende organisaties worden er rechtszaken aangespannen tegen Zandvoort en de Nederlandse Grand Prix, waardoor het evenement in gevaar komt. Onder meer het doorgaans succesvolle Mobilisation for the Environment stapt naar de rechter. 

1 november 2019: De rechtbank in Haarlem heeft beslist om de aanklachten van verschillende milieuorganisaties naast zich neer te leggen. Men zou de economische en culturele belangen van de Nederlandse Grand Prix meer waard vinden dan de eventuele uitstoot van het evenement en dus mag de verbouwing van Circuit Zandvoort en het evenement in mei 2020 doorgaan. 

6 december 2019: De verbouwing van het circuit loopt op schema, volgens de aannemer en het circuit. Verschillende bochten worden aangepast en ook wordt de pitstraat onder handen genomen.

Laatste vijf winnaars Grand Prix van Nederland

JaarWinnaarTeam
1985Niki LaudaMcLaren
1984Alain ProstMcLaren
1983René ArnouxFerrari
1982Didier PironiFerrari
1981Alain ProstRenault

GP Nederland nieuws

Lees al het laatste nieuws over GP Nederland