Like ons!

GP Nederland 2020

De Grand Prix van Nederland van 2020 staat na 35 jaar afwezigheid weer op de kalender. De Nederlandse GP gaat plaatsvinden op het circuit van Zandvoort. Max Verstappen krijgt hiermee zijn thuisrace, al woont de Nederlander momenteel in Monaco.

De eerste editie in het Formule 1-wereldkampioenschap op Zandvoort vond plaats in 1952 en de laatste in 1985. De race werd maar liefst dertig keer gehouden in de badplaats. Doordat er in 1986 niet meer genoeg geld was om de renovatie, die werd geëist, door te voeren en er een schuld van 1985 openstond, werd Zandvoort van de Formule 1-kalender geschrapt.

In 1985 won Niki Lauda de race en daarmee is de Oostenrijker de laatste winnaar van Zandvoort. In 2019, hetzelfde jaar als dat de Grand Prix van Nederland werd aangekondigd, overleed Lauda op 70-jarige leeftijd. Het circuit heeft bekend gemaakt Lauda een eerbetoon te geven bij de terugkeer van de Formule 1 in mei 2020.

Nieuws GP Nederland

De Grand Prix van Nederland is een feit. Op 14 mei 2019 werd de race na maandenlange speculatie bevestigd door Chase Carey. De CEO van Liberty Media was in Zandvoort aanwezig om tijdens een ingelaste persconferentie toe te lichten waarom er is besloten om Nederland op de kalender te zetten. Daarnaast was ook sportief directeur Jan Lammers aanwezig tijdens de persconferentie.

Er staat de komende maanden veel te doen voor het circuit en de gemeente. Aan het circuit moet nog veel gebeuren, zo zouden er meer tribunes bij moeten komen en gaat er voor de coureurs ook het één en ander veranderen op de baan. Aan de gemeente is het de taak om te kijken hoe de infrastructuur verbeterd kan worden rondom het circuit.

Tijdlijn ontwikkelingen GP Nederland

2 december 2016: Het circuit van Zandvoort komt in handen van Prins Bernhard van Oranje. Samen met Menno de Jong heeft Van Oranje ambitieuze plannen, maar over een Formule 1-race in de badplaats werd niet gesproken.

29 augustus 2017: Van Oranje zou met Ross Brawn, de sportief directeur van de Formule 1, hebben gesproken. Daarnaast deelt de prins mee dat er een vervolgafspraak staat met Liberty Media.

10 november 2017: Het circuit in Zandvoort heeft onderzocht of de Formule 1 haalbaar is. De resultaten hieruit werden op deze dag gepresenteerd. De conclusie is dat een terugkeer van de koningsklasse mogelijk is.

7 september 2018: Whiting was in Zandvoort aanwezig om het circuit eens goed te bekijken. Volgens hem hoeft er namelijk weinig te gebeuren om het circuit klaar te maken voor de Formule 1.

2 november 2018: De Telegraaf kopt: 'Formule 1 kiest voor Zandvoort'. Volgens de krant heeft de Formule 1-organisatie Zandvoort een aanbod gedaan om in 2020 een Grand Prix te houden.

26 maart 2019: De gemeenteraad van Zandvoort heeft unaniem ingestemd met het plan om 4,1 miljoen euro te investeren in een Grand Prix van Nederland als die er gaat komen. Liberty Media heeft namelijk een voorkeur voor overheidssteun, dus deze toekenning kan voor Van Oranje van groot belang zijn bij de onderhandelingen.

14 mei 2019: Op een persconferentie op het circuit van Zandvoort is bevestigd door Chase Carey dat de Grand Prix terugkeert in Nederland. Vanaf 2020 is Zandvoort het decor van een nieuwe Formule 1-race. Er is een contract ondertekend van drie jaar, met daarin een optie tot nog eens twee jaar.

Circuit Zandvoort wint van Circuit Assen

Zandvoort was niet de enige gegadigde, ook Assen had graag de Formule 1 willen aantrekken. Na maandenlange speculaties heeft Liberty Media toch gekozen voor de historie en is het circuit van Zandvoort gekozen. Maar daar leek het tijdens de speculaties alles behalve op.

In april 2018 liet Jos Vaessen van The Netherlands Grand Prix Foundation in een interview op BNR Radio weten dat de kans op een Formule 1-race in Assen 99,9 procent zeker is. In november 2018 werd duidelijk dat Zandvoort verkozen zou worden boven Assen, wat leidde tot verbazing in Assen. 

In mei 2019 werd dan eindelijk duidelijkheid verschaft over de Nederlandse Grand Prix. Niet Assen, maar Zandvoort krijgt de race na 35 jaar terug. Initiatiefnemer van Businessclub Grand Prix Assen, Joost van Keulen, heeft Circuit Zandvoort hiermee dan ook gefeliciteerd.

Dodelijke crash op Zandvoort in 1973

In de achtste ronde van de Grand Prix van Nederland in 1973 ging het flink mis. Roger Williamson kreeg een lekke band waardoor zijn auto crashte en over de kop vloog. Zijn bolide vatte vlam en Williamson wist niet uit de brandende auto te ontsnappen. David Purley, een mede-coureur, probeerde de Brit uit de auto te krijgen. Marshalls boden haast geen hulp, waarna Purley de enige aanwezige brandblusser afpakte en deze tevergeefs leegspoot op de auto van Williamson.

Buiten de plek waar het plaatsvond had men de ernst van de situatie niet snel in de gaten. Purley, die rond de auto liep, werd aangezien voor de coureur die bij het wrak hoorde, onder andere door tv-commentatoren. De brandweerauto kwam ook te laat, omdat de race niet werd stilgelegd. Williamson is uiteindelijk omgekomen, verstikt door het vuur, niet door het ongeluk zelf.

Het ongeluk van Williamson is een zwarte bladzijde in de geschiedenis van het circuit van Zandvoort. Het ongeluk was aanleiding om de veiligheidsmaatregelen in de Formule 1 en rond circuits verder aan te scherpen. In 2018 is bijvoorbeeld de halo geïntroduceerd om de coureur beter te beschermen tegen rondvliegende onderdelen.

Max Verstappen zorgt voor ware Formule 1-gekte in Nederland

Jarenlang werd er niet eens aan gedacht om een Formule 1-race te organiseren in Nederland. De laatste Nederlander die voor Max Verstappen redelijke goede resultaten kon laten zien, was frappant genoeg Jos Verstappen, de vader van Max. De Nederlandse Grand Prix op Zandvoort werd voor het laatst gereden in 1985 en er was daarna op geen enkel moment genoeg animo om de mogelijkheden te onderzoeken voor een herintrede van de Nederlandse Grand Prix.

Dat veranderde echter toen Max Verstappen in de Formule 1 ging rijden. Vooral na zijn overstap van Toro Rosso naar Red Bull Racing werden zijn resultaten beter en daarmee ging de publieke aandacht in Nederland omhoog. Verstappen wordt menigmaal omschreven als de beste rijder van het Formule 1-veld en dat is ook onder het Nederlandse publiek duidelijk geworden. Vandaar dat de aandacht voor een Nederlandse Grand Prix de laatste jaren de lucht is ingeschoten.

Video circuit info Circuit Zandvoort

Circuit Zandvoort heeft met zijn lengte van 4307 meter één van de kortere banen op de Formule 1-kalender, vergelijkbaar met de Hungaroring. Het hoogteverschil over het hele circuit is 15 meter en ook dit is een extra pluspunt aan het circuit.

Het circuit beschikt over een aantal legendarische bochten. Zo zijn er in de eerste bocht, de Tarzanbocht, verschillende lijnen mogelijk om in te halen en is de laatste bocht, de Arie Luyendykbocht, een ontzettend snelle. Het Scheivlak, de zesde bocht van het circuit, ligt achter een duin en moet dus blind worden ingestuurd. De layout kun je hier terug vinden

Naar boven