GP Mexico 2019

De Grand Prix van Mexico wordt op 27 oktober 2019 verreden. Bekijk hier de complete kalender van het F1-seizoen van 2019


GP Mexico

Sinds 2014 staat de Grand Prix van Mexico weer op het programma. In de afgelopen vier jaar is gebleken dat het voor Red Bull een uitgelezen kans is om zijn spierballen te laten zien. De afgelopen jaren zat er elke keer minimaal een vierde plaats in voor de Oostenrijkers. In 2017 weet Max Verstappen zelfs zijn derde zege te behalen. Voor 2018 zijn de verwachtingen dus hoog gespannen. Waar Red Bull het vaak moet hebben van inhaalacties op het circuit om te winnen, gaat het in Mexico direct goed. Tijdens de kwalificatie eindigen teamgenoten Max Verstappen en Daniel Ricciardo bovenaan. Op slechts 26 duizendsten wint Ricciardo het van Verstappen. Als derde en vierde starten respectievelijk Lewis Hamilton en Sebastian Vettel. De volgende dag weet Max bij de start Ricciardo na de eerste bocht in te halen en neemt voor de rest van de wedstrijd de leiding. Max rijdt weg van de groep en bouwt een voorsprong op van meer dan zeventien seconden. Daniel Ricciardo's motor begeeft het tijdens de race. Hierdoor eindigt Vettel op de tweede plaats en Kimi Räikkönen sluit het podium af. Ondanks de prestaties van Max wordt de winst van de Nederlander, net als in 2017, overschaduwd. Lewis Hamilton wint, door het behalen van de vierde positie, zijn vijfde wereldtitel. 

Circuit Autódromo Hermanos Rodríguez

Na een afwezigheid van 23 jaar werd in 2015 weer een F1 race georganiseerd op het Autódromo Hermanos Rodríguez, in Mexico-stad. Dit jaar wordt deze race voor de twintigste keer gereden. De raceweekenden in Mexico staan garant voor veel spektakel. Als de rijders hier niet voor zorgen, dan doen de fans dit wel. Met ruim 334.000 uitzinnige bezoekers is het de op één na drukst bezochte race op de kalender. Het circuit is 4,304 kilometer lang; na Circuit de Monaco de kortste baan op de kalender, en het telt in totaal zeventien bochten. Voorheen hoorde hier ook bocht veertien, Peraltada, bij. Qua vorm deed de bocht denken aan Parabolica op Monza; beiden hebben een kromming van 180 graden. Sinds 2015 is Peraltada, om veiligheidsredenen, opgedeeld in zes kleinere bochten. Met een gemiddelde snelheid van 197 kilometer per uur is Hermanos Rodríguez één van de langzaamste circuits. De maximale snelheid behoort met zo’n 370 kilometer per uur wel bij de hoogsten van het seizoen. Deze snelheid kan met DRS behaald worden op het lange rechte stuk richting bocht één. Het parcours kent een combinatie van flauwe en scherpe bochten. Het circuit is gelegen op een hoogte van 2240 meter boven zeeniveau; ruimschoots het hoogst gelegen circuit. Op grotere hoogten verliezen de auto’s veel downforce, waardoor het hier moeilijk kan zijn om grip te vinden. 

Op de baan zijn verschillende punten waar kan worden ingehaald. Eenmaal lamgs bocht zeventien en richting start/finish hebben de coureurs ruim een kilometer wegdek en een DRS ter beschikking om hun bolide langs de competitie te manoeuvreren. Als het daar niet lukt, zijn de aankomende drie bochten ook kanshebbers. Eenmaal langs de eerste drie bochten, is de tweede DRS zone in zicht. Met genoeg snelheid kan daar, of in bocht vier, worden ingehaald. Na bocht zes volgen vijf flauwe bochten, zonder een punt waar hard geremd moet worden; dat maakt het inhalen moeilijker. De volgende plaats waar eventueel ingehaald kan worden, is in bocht twaalf. Met bijna 320 kilometer per uur komen de rijders aan bij deze bocht. Het is daar alleen nauwer dan bij andere bochten, wat inhalen bemoeilijkt. Tot het eind van het circuit zijn er naast deze bocht weinig inhaalmogelijkheden. Wel moeten de coureurs dicht bij de wagen voor hun blijven; na bocht zeventien begint een nieuwe ronde en kunnen de coureurs de DRS opnieuw inschakelen.

Circuit Hermanos Rodríguez



Meer nieuws