Like ons!

GP China 2019

De Grand Prix van China is dit jaar de derde race van het seizoen en zal worden verreden op 14 april 2019. De race vindt plaats net voordat de koningsklasse de eerste Europese races zal gaan rijden.

Vorig jaar werd de race nabij de metropool Shanghai gewonnen door Daniel Ricciardo, waarmee hij de hegemonie van Mercedes op het Chinese circuit doorbrak. Sinds de invoering van de V6-motoren in de Formule 1 in 2014 won het Duits-Engelse team tot vorig jaar alle races op Chinese bodem.

De Australiër vertrok de race vorig seizoen vanaf de zesde plek, maar door een slimme pitstop-strategie en het geluk van een safety car-fase wist hij de race op zijn naam te schrijven. Ook Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen mochten het podium betreden. Aankomend wereldkampioen Lewis Hamilton eindigde als vierde, gevolgd door Max Verstappen die een tijdstraf moest incasseren doordat hij Sebastian Vettel in de rondte tikte.

Lees verder over F1 China 2019:

GP China 2019, Kwalificatie, Tijdschema en Shanghai International Circuit.


GP China nieuws 2019

Shanghai organiseert sinds 2004 de Chinese Grand Prix en zoveel Aziatische Grands Prix worden er niet verreden. Toch zou het kunnen gebeuren dat er in de toekomst twee Chinese Grands Prix gaan plaatsvinden. Dat is namelijk het plan van Liberty Media, lieten zij eerder dit jaar weten. Zij begrijpen echter dat dit niet op korte termijn te bewerkstelligen valt en hebben het dan ook met name over de langere termijn.

Meer nieuws over de Formule 1 in China vind je op onze tagpagina van de GP van China

Geschiedenis GP China

Zoals eerder vermeld staat de Grand Prix van China sinds 2004 op de kalender en sindsdien wordt de race, zonder tussenstop, verreden op het Shanghai international Circuit. Net als op inmiddels meer circuits is Lewis Hamilton de recordhouder aan overwinningen. Hij won tot nu toe vijf keer (2008, 2011, 2014, 2015 en 2017). 

Nadat Hamilton in 2017 dus voor de vijfde keer wist te winnen in het Aziatische land, was het in 2018 de beurt aan Daniel Ricciardo. De Australiër, die toen nog voor Red Bull reed, profiteerde van een late Safety Car-periode en van een chaotische slotfase van zijn teamgenoot Max Verstappen. 

De Nederlander zette zijn RB14 in de kwalificatie op de vijfde plek neer achter de Mercedessen en Ferrari's, maar voor zijn teamgenoot Ricciardo. In de race profiteerde ook Verstappen van zijn zachtere banden, die Red Bull had opgeschroefd na de late Safety-car periode en leek op weg naar de zege.

Verstappen ging echter chaotisch en ongeduldig te werk en dat resulteerde bijvoorbeeld in een botsing met Sebastian Vettel, waardoor beide coureurs in de rondte tolden. De Red Bull-coureur ontving hier een tijdstraf van tien seconden voor en zag tot overmaat van ramp ook nog zijn teamgenoot met de zege aan de haal gaan. 

Samenvatting Grand Prix China 2018

China 2007: Hamilton verspeelt door grindbak titel in debuutjaar

De Grand Prix van China staat sinds 2004 onafgebroken op de Formule 1-kalender. De eerste editie werd gewonnen door Rubens Barrichello in zijn Ferrari. Zijn toenmalig teamgenoot Michael Schumacher zou twee jaar later op datzelfde circuit zijn laatste overwinning in de koningsklasse pakken.

Andere noemenswaardige edities zijn de race van 2007, waar een jonge Hamilton in zijn debuutjaar de kans op de titel vergooide door zijn McLaren bij de ingang van de pits in het grind te parkeren. De auto zat vast en de Brit moest vanuit de pits toekijken hoe zijn voorsprong van twaalf punten slonk toen Raikkonen de race won en mede daardoor twee weken later zijn eerste wereldtitel pakte. De Grand Prix van 2012 werd gewonnen door Nico Rosberg, die daarmee Mercedes de eerste overwinning in de Formule 1 schonk sinds het in 2010 weer een team runt in de koningsklasse.

F1 China 2019

De Grand Prix van China 2019 wordt verreden op 14 april aanstaande en daarmee is het de derde Grand Prix van het seizoen. Er wordt gereden op het Shanghai International Circuit. In vergelijking met de meer traditionele banen, bestaat het Shanghai International Circuit niet heel lang. In 2004 werd namelijk de eerste race gereden en die werd gewonnen door Rubens Barrichello in de Ferrari. Sindsdien wisten ook veel andere teams te winnen in het Aziatische land. Zo wist Mercedes vier keer te winnen, McLaren drie keer en met de zege van Ricciardo van vorig jaar is Red Bull ook op twee keer gekomen. In 2009 wist Vettel eerder te winnen voor de Oostenrijkse equipe. 

Wie er in 2019 zal gaan winnen is de grote vraag. Ferrari leek, na hun uitmuntende wintertests in Barcelona, de favoriet in Australië. Maar daar bleek niets van waar te zijn. In de race waren de Italianen zelfs het derde team achter Mercedes en Red Bull Racing. Nu kan het ermee te maken hebben dat het Albert Park een circuit op zich is en daarom wellicht minder representatief is dan veel andere circuits. 

Dat is dus ook de hoop van Ferrari. Zoals gezegd kwamen de Italianen onverwachts slecht aan de dag in Australië, maar Charles Leclerc liet na die race al weten dat hij verwachtte dat het slechte optreden een eenmalig slippertje zou zijn en dat Ferrari gewoon weer de vorm van de wintertests zou op gaan pakken. 

Kwalificatie Grand Prix China

De kwalificatie voor de GP van China 2019 wordt verreden op 13 april 2019. In 2018 was Sebastian Vettel de snelste van allemaal met een 1.31.095. De eerste startrij was sowieso compleet rood, aangezien toenmalig teamgenoot Kimi Raikkonen op minder dan een tiende tweede werd. De coureurs van Mercedes kwamen er niet aan te pas en gaven allebei net iets meer dan een halve seconde toe. Zij wisten zichzelf wel net voor de Red Bulls te positioneren. Het is met de krachtsverhoudingen op dit moment dus afwachten of Ferrari weer zo dominant kan zijn. 

Red Bull kan inmiddels, door de overstap van de motoren van Renault naar die van Honda, ook gebruik maken van een party-modus in de kwalificatie en die komt net als in Bahrein, weer goed van pas voor Oostenrijkse team. Hoewel Verstappen in Australië nog een inhaalactie kende op Vettel, komt de party-modus daar toch iets minder van pas dan in Bahrein en China, waar meer rechte stukken zijn.

Tijdschema GP China

Nadat we in Bahrein de wekker gelukkig niet hoefden te zetten, zal dat voor de race in China voor het merendeel wel weer moeten gebeuren. Het is in Shanghai namelijk 7 uur later en dat betekent dat de sessies voor ons in de late nacht en ochtend worden verreden. De belangrijkste sessies, de kwalificatie (8.00 uur) en de race (8.10 uur) beginnen echter nog op redelijk normale tijden. Niettemin zal het voor de meeste mensen weer verstandig zijn om een wekker te zetten.

Shanghai International Circuit

Het Shanghai International Circuit, wat geldt als de officiële naam van het circuit, heeft in totaal 16 bochten en is niet geheel verrassend ontworpen door Herman Tilke. De baan heeft een vloeiende eerste sector, waarin waarin sneller en langzame bochten elkaar afwisselen. Dat geldt ook grotendeels voor de tweede sector, terwijl de laatste sector richting de finishlijn richting de eerste bocht geldt als het snelste gedeelte van het circuit. Hier zijn dan ook de DRS-gedeelten te vinden. 

Layout F1-circuit

Het Shanghai International Circuit is vijf kilometer en 451 meter lang en heeft zestien bochten. Huisarchitect Hermann Tilke ontworp de baan, waar Schumacher de snelste ronde ooit voltooide in 2004: 1.32.238.

Meer nieuws

Grand Prix van Japan 2019

11 oktober 2019

03:00-04:30 Eerste vrije training
07:00-08:30 Tweede vrije training

12 oktober 2019

00:00-00:00 Derde vrije training
00:00-00:00 Kwalificatie

13 oktober 2019

07:10 Race

Facebook

Meer nieuws

Meer nieuws
Naar boven