Voor iedereen die de Formule 1 is gaan volgen sinds de entree van Max Verstappen of die tien jaar geleden nog te jong waren om de Formule 1 te volgen is het wellicht nieuws dat er in 2007 een Nederlands F1 team rondreed. Dat rondrijden deden ze meestal achteraan. Behalve die ene race vandaag precies tien jaar geleden.
Op 22 juli 2007 stond de Grand Prix van Europa op het programma. Deze race werd verreden op de Nürburgring. Dat circuit organiseerde toentertijd nog jaarlijks een Formule 1-race. Meestal onder de noemer Grand Prix van Europa, soms onder de naam Grand Prix van Luxemburg. De Grand Prix van Duitsland werd immers al jaren verreden op de Hockenheimring. De tijden zijn inmiddels ietwat veranderd.
Het was de eerste race zonder Christijan Albers. De Nederlander was het seizoen 2007 begonnen bij Spyker, dat een voortzetting was van het Midland F1 Team dat in 2006 voor het eerst aan de start stond en waarvan eigenaar Alex Snaider, een Rus met een grote portefeuille en een nog grotere mond, al snel genoeg had en het weer in de verkoop zette. Albers, die in 2005 gedebuteerd was in de Formule 1 bij Minardi en dat seizoen zijn eerste en enige WK-punten scoorde in de befaamde Grand Prix van de Verenigde Staten, waar maar zes coureurs aan de start stonden, maakte in 2007 bepaald geen indruk. Het dieptepunt voor de Nederlander vond plaats bij de Grand Prix van Frankrijk waar hij na een pitstop te vroeg wegreed en de halve tankinstallatie mee door de pitsstraat sleepte. Een race later in Groot-Brittannië was de maat voor teameigenaar Michiel Mol vol en kreeg Albers zijn ontslagbrief.
Tijd om een competitieve, nieuwe (en kapitaalkrachtige) coureur aan te stellen was er niet en dus mocht testrijder Markus Winkelhock debuteren op het voor hem bekende circuit. Van Winckelhock werd weinig verwacht. Hij kwalificeerde zich dan ook als 22ste en laatste en met teamgenoot Adrian Sutil op de 21ste plaats leek het voor Spyker wederom een kansloze missie te worden om mee te strijden om de WK-punten.
Dat veranderde om een paar minuten over twee op zondagmiddag. Donkere wolken omsluiten het circuit en Winkelhock neemt de gecalculeerde gok om aan het eind van de opwarmronde naar binnen te komen en regenbanden onder zijn Spyker te laten monteren. Terwijl alle andere coureurs op slicks vanaf de grid vertrekken, kruipt Winkelhock op een droge baan de pitsstraat uit. Nog voor het eind van de eerste ronde gaan de hemelsluizen open en blijkt Winkelhock de juiste keuze te hebben gemaakt. Andere coureurs glibberen en glijden plotseling op hun slicks naar de pits. Raceleider Kimi Raikkonen moet zelfs een extra ronde rijden omdat hij door aquaplaning de ingang van de pitsstraat mist. Dat het nog gekker kan bewijzen de volgende ronden. Winkelhock hoeft als enige niet te stoppen en passeert al zijn concurrenten die in de file in de pitsstraat staan en heeft op zijn regenbanden niet lang daarna Kimi Raikkonen te pakken en rijdt plotseling aan de leiding van de race.
Winkelhock lijkt als enige geen last te hebben van de steeds slechter wordende omstandigheden, terwijl meer ervaren collega's als Nico Rosberg (Williams), Jenson Button (Honda), Scott Speed (Toro Rosso), Anthony Davidson (Super Aguri) en Lewis Hamilton (McLaren) spinnen allemaal door aquaplaning in de eerste bocht van de baan. Alleen Hamilton en Davidson kunnen verder. Hamilton enkel doordat hij uit de grindbak wordt bevrijd door een takelwagen. Vitantonio Liuzzi (Toro Rosso) verremd zich zo danig dat hij spint en bijna vol in de safetycar crasht. Het is dat safetycar-coureur Bernd Mayländer hem aan ziet komen en snel een versnelling kan plaatsen.
Het is het teken voor de wedstrijdleiding om de race stil te leggen met een code rood. Het betekent ook het einde van de droom van Markus Winkelhock. De Spyker-coureur mag tijdens de herstart nog wel vanaf P1 vertrekken, maar omdat het regen inmiddels is opgehouden en de baan snel opdroogt is het al gauw gedaan met de dappere Duitser. De ene na de andere coureur passeert hem op het moment dat de race weer is vrijgegeven. Twee ronden later ligt Winkelhock buiten de punten en weer een paar ronden later is de race over voor coureur, die nooit van zijn leven meer een Grand Prix zou rijden. De Spyker-coureur valt uit met een hydraulica-issue.
Geen punten, geen finish, maar wel een ongelooflijk verhaal. Dat is de Formule 1-carrière van Markus Winkelhock.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties