rFactor 2-directeur relativeert: 'Kunnen de race niet stilleggen omdat zij een probleem hebben' Formule 1
Formule 1

rFactor 2-directeur relativeert: 'Kunnen de race niet stilleggen omdat zij een probleem hebben'

rFactor 2-directeur relativeert: 'Kunnen de race niet stilleggen omdat zij een probleem hebben'

De meest recente virtuele 24 uur van Le Mans mag een van de grootste virtuele sportevenementen ter wereld genoemd worden. Om een dergelijk evenement plaats te laten vinden zijn bergen aan voorbereidend werk nodig. Marcel Offermans, directeur van het bedrijf achter rFactor 2, de software die gebruikt wordt tijdens de virtuele 24 uur van Le Mans, blikt bij F1Maximaal terug op een hectische dag endurance-race. Helaas kan zo'n enorm evenement niet vlekkeloos verlopen. Team Redline, het virtuele team van Max Verstappen en Lando Norris, moest de wedstrijd vroegtijdig staken.

Offermans begint bij hoe het virtuele evenement in 2020 verlopen is. De enorme hoeveelheid betrokkenen zorgen dat alles gestroomlijnd werkt om elk team in de race te kunnen houden. Logischerwijs is het op technisch gebied een enorme operatie waardoor er ook wel eens problemen op kunnen treden. Dat weet men bij rFactor 2 ook: 'Het verliep wel een klein beetje zoals verwacht. Als je zo'n groot event gaat doen, dan zou het naïef zijn om te verwachten dat alles helemaal goed gaat.'

'Je loopt altijd tegen dingen aan je die niet verwacht en ook tegen een paar dingetjes die je misschien wel verwacht. Wat mij betreft is het verlopen zoals ik het gedacht had.' Er wordt uiteraard altijd gehoopt op een vloeiend weekend, maar de race is simpelweg te groot om met alle variabelen rekening te kunnen houden, beaamt Offermans. rFactor 2 moest tijdens zo'n evenement dan ook geregeld in actie komen om zo veel mogelijk deelnemers op de baan te houden.

Het rFactor 2-team in actie

Gedurende de race ervoeren enkele teams helaas technische problemen. Bij rFactor 2 gaat de knop dan meteen om. Al redelijk vroeg in de race moesten er brandjes geblust worden op het virtuele asfalt, een serieuze uitdaging voor het team. 'Achter de schermen zijn we er de hele tijd mee bezig om problemen op te lossen en te vinden. Een aantal van die bugs zijn heel lastig op te sporen, omdat ze alleen lijken op te treden als we van dit soort grote evenementen organiseren. Het is lastig om die intern te reproduceren.'

'Daar zijn we nog naar op zoek en daar zijn we duidelijk ook nog niet. Dat hebben we geleerd van dit weekend. We moeten zeker nog naar een aantal dingen doorzoeken. Het is voor mij nu nog eventjes moeilijk om precies alles op een rij te zetten van wat er gebeurd is, want je kunt je voorstellen dat achter de schermen al die vijftig teams en die paar honderd coureurs van alles naar je roepen. Dat is niet allemaal gelijk te controleren', vervolgt hij.

Tijdens het oplossen van deze problemen moet het rFactor 2-team ook rekening houden met teams die invloed willen uitoefenen op de wedstrijdleiding. Geregeld komt het voor dat teams proberen hun voordeel te doen met behulp van het indienen van een protest. 'Die moet je dus ook met een korreltje zout nemen. Iedereen probeert te winnen en de regeltjes een beetje om te buigen in hun eigen voordeel.'

'Je ziet teams allerlei protesten indienen en dat moet allemaal een beetje afgewogen worden tegen elkaar. Als er af en toe nog eens een bug tussendoor komt, dan helpt dat niet.' Offermans moest de teams dus te hulp schieten terwijl hij ook een subjectieve afweging moest maken of de protesten van de verschillende kandidaten gegrond waren of niet. Het resulteerde in een uitputtende werkdag voor de directeur.

rFactor 2 moet de servers herstarten

rFactor 2 is op de hoogte van bepaalde risico's en weet dan ook dat serieuze (server)problemen zo snel mogelijk opgelost moeten worden. Twee maal werden de servers opnieuw opgestart tijdens de virtuele 24 uur van Le Mans: 'Dat was twee keer voor dezelfde bug. Dat was precies de bug die we niet konden vinden dus we hadden ons er wel op voorbereid dat het had kunnen gebeuren zodat we, mochten we er last van krijgen, de server netjes konden herstarten.'

'Daar hebben we op geoefend en dat liep gestructureerd. Niemand achter de schermen was in paniek. We wisten dat als het gebeurt, er stappen die we nemen. Binnen een half uur of drie kwartier kunnen we dan weer rijden en dat is ook gebeurd', stelt Offermans. Tevreden blikt hij terug op hoe de organisatie van het evenement met de noodsituaties om is gegaan.

Team Redline kent problemen tijdens virtuele 24 uur van Le Mans

Toch ontkwamen sommige teams de verbindingsproblemen niet. Hoewel bij weinig teams deze problemen veelvuldig aanwezig waren, bevond Team Redline zich onder de gedupeerden. Toen deze problemen optraden bij het team van Verstappen ging Offermans de dialoog aan: 'Ik heb daar ook meteen met ze over gesproken, alleen het waren dingen waar ik niets aan kon doen. In ieder geval niet de dingen die ze graag zouden willen.'

'We kunnen niet de hele race stilleggen omdat zij een probleem hebben. Ten eerste waren wij geen race control in deze situatie, dat was bij de ESO belegd. Ik moet gewoon luisteren naar wat hun raceleiding zei en de beslissingen die zij namen, moest ik implementeren.' Hoewel het voor Team Redline natuurlijk totaal niet uit kwam, waren de problemen die het team van de F1-coureurs kende niet voldoende om de hele sessie stil te leggen.

Offermans laat gebeurtenissen bezinken bij Team Redline

De volgende stap in het proces is om na afloop het gesprek weer aan te gaan. Eerst moest het evenement uitgereden worden, daarna kon er rustig geëvalueerd worden wat er in het vervolg beter kan. Vlak na afloop meldde Offermans dat hij Team Redline even met rust zou laten. 'De race is net afgelopen en tijdens de race moet je aandacht hebben voor de rest.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws