Tombazis: 'Racing Point levert geen token in voor aanpassen Mercedes-onderdelen' Formule 1
Formule 1

Tombazis: 'Racing Point levert geen token in voor aanpassen Mercedes-onderdelen'

Tombazis: 'Racing Point levert geen token in voor aanpassen Mercedes-onderdelen'

De technische man van de FIA, Nikolas Tombazis, is in gesprek gegaan met Auto, Motor und Sport over het Racing Point-fiasco en de keuze om met één motorstand te gaan rijden. Tombazis legt daarnaast uit waarom Racing Point voor het aanpassen van haar Mercedes-onderdelen geen tokens in hoeft te leveren in 2021.

De Griek gaat allereerst dieper in op wat er met Racing Point gebeurd is en waarom het overnemen van onderdelen in eerste instantie mag: 'Sommige teams, zoals Haas, gebruiken onderdelen van de Ferrari uit datzelfde jaar. Racing Point koopt onderdelen van vorig jaar. We zijn akkoord gegaan met dergelijke constructies om kosten te besparen.'

'Bij Mercedes en Racing Point ligt het voordeel bij beide partijen', vervolgt Tombazis. 'Het overtollige materiaal uit het Mercedes-magazijn wordt namelijk verkocht, wat Mercedes geld bespaart, terwijl Racing Point die onderdelen niet zelf hoeft te produceren.'

Ook geeft het feit dat Racing Point niet voor de meest recente Mercedes-onderdelen gaat, aan dat ze voornamelijk op kostenbesparing uit zijn: 'Racing Point gebruikt deze onderdelen dus niet om de auto sneller te maken, anders hadden ze de onderdelen van 2020 wel gebruikt. Daarom kost het Racing Point geen tokens om die onderdelen volgend jaar te wijzigen.'

FIA legt motorstanden aan banden

Ook besloot de FIA recentelijk dat de teams gedurende de kwalificatie en de race met slechts één motorstand mogen rijden. Tombazis: 'Helaas is het niet zo eenvoudig meer als in het V8-tijdperk. Toen moest je zorgen dat het toerental niet boven een bepaalde parameter uit kwam, moest je de afmetingen van de motor controleren en de toegediende brandstof.'

'Het probleem met de huidige motoren is dat wanneer de hardware (de tastbare dimensie van de motor, red.) legaal is, er achter de schermen nog steeds illegale handelingen verricht kunnen worden', weet de technicus. 'Daarom moet alles gemonitord worden gedurende de race. Wanneer een bestuurder de motorinstellingen verandert, wordt dat veel moeilijker.' (Foto: Racing Point F1)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws