max verstappen red bull racing emilia romagna 2025 vrijdag training 4 Analyse
Analyse

Long runs | Vertekend beeld bij Verstappen, wonder in Italië blijft haalbaar

max verstappen red bull racing emilia romagna 2025 vrijdag training 4

Helmut Marko kondigde al aan dat de racesimulaties bij Red Bull Racing wat beter verliepen dan gedacht. McLaren blijft de torenhoge favoriet, maar de voorsprong van de constructeurskampioen is duidelijk kleiner dan in de voorgaande weekenden. Verder zijn er nog verschillende factoren die erop wijzen dat Verstappen op zaterdag en zondag competitiever kan worden.

Verstappen is dit jaar de coureur met de meeste polepositions. De Nederlander sloeg in drie van de afgelopen vier Grand Prix-weekenden toe, en in geen van deze gevallen leek de wereldkampioen na de vrijdag een serieuze kanshebber te zijn. McLaren-CEO Zak Brown kaartte al aan dat McLaren zich mogelijk iets meer op de kwalificatie gaat focussen, en dit kan ten koste gaan van de racesimulatie.

Klein verschil tussen de McLarens, glory run bij Ferrari

Alle coureurs, met uitzondering van Fernando Alonso, reden aan het einde van de tweede vrije training op de mediumbanden. Aangezien de zachte banden niet geschikt zijn voor de Grand Prix, is de kans groot dat nagenoeg alle coureurs met deze mediumbanden aan de race beginnen om later over te stappen op de harde banden.

McLaren-coureur Lando Norris zette gemiddeld de snelste tijden neer op die C5-banden. Het verschil met Oscar Piastri bedraagt echter maar 0,045 seconden. Als beide coureurs dusdanig aan elkaar gewaagd zijn, zal de kwalificatie alleen maar belangrijker worden. Opvallend genoeg wisten beide Ferrari-coureurs binnen twee tienden te blijven, nadat Charles Leclerc en Lewis Hamilton zich nog herhaaldelijk beklaagden over de remmen.

Helmut Marko gaf achteraf echter al aan dat Red Bull met dezelfde brandstofhoeveelheid als anders reed, maar dat dit niet voor sommige andere teams leek te gelden. Vermoedelijk wijst hij dan met zijn vinger naar Ferrari. Het Italiaanse team reisde met een domper af naar eigen land en kan een opsteker goed gebruiken. Op basis van de snelheid in de afgelopen raceweekenden lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat Ferrari de grootste uitdager van McLaren wordt.

Long runs | Vertekend beeld bij Verstappen, wonder in Italië blijft haalbaar
De verschillen lijken dit weekend kleiner te zijn dan anders. 

Mercedes-motoren wederom sterk

Achter de Ferrari's vinden we Mercedes en Williams terug. Williams lijkt definitief de stap naar de subtop gezet te hebben. Carlos Sainz was per ronde slechts vier tienden langzamer dan de McLarens, terwijl Alexander Albon tot nu toe de snelste Williams-coureur is geweest in de races. Na het corrigeren voor het brandstofniveau en motorvermogen is het dus realistisch dat Williams de strijd met vooral Ferrari weer kan aangaan.

Ook Kimi Antonelli maakt weer een sterke indruk. De thuisrijder reed afgelopen jaar duizenden testkilometers op het circuit in Imola, en dat uit zich in snelle en constante tijden. De Italiaan was daarbij sneller dan Russell, die vooral aan het einde van zijn stint wat inleverde. Met McLaren, Mercedes, en Williams heeft Mercedes wederom drie teams voorin. Mocht Ferrari terugvallen tot achter Williams, dan is Red Bull Racing de enige vreemde eend in de bijt vooraan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

williams alexander albon 2025 gp japanjpg
Williams doet weer helemaal mee. 

Vertekend beeld bij Verstappen

Max Verstappen gaf een halve seconde per ronde toe op de McLarens. De Limburger baalde daar zelf van. 'Ik werd ingehaald door een McLaren, en die reed bij me weg. Dat zegt wel genoeg', concludeerde de wereldkampioen. Desondanks is het verschil met een halve seconde achterstand kleiner dan in de eerste raceweekenden van 2025. Daarnaast kan Red Bull nog vasthouden aan verschillende verbeterpunten.

De afstelling was bij Red Bull nog niet optimaal. Dat is gezien de upgrades ook goed te begrijpen. Red Bull heeft in het verleden keer op keer aangetoond dat het team het tij nog kan laten keren na de vrijdag, bijvoorbeeld vorig jaar in Imola. Verstappen had daarnaast ook last van verkeer, want Franco Colapinto reed vlak voor hem, en verdedigde zijn plek met DRS. Daardoor reed Verstappen in ronde 7 een duidelijk tragere ronde, waarna hij de volgende ronde moest inhouden om Colapinto weer wat ruimte te gunnen. Zijn gemiddelde heeft dus geleden onder het oponthoud achter Colapinto.

Verder valt op dat Yuki Tsunoda nog geen drie tienden per ronde toegeeft op Verstappen. In de meeste races geeft de Japanner zo'n zes tot zeven tienden per ronde toe, dus dit is een indicatie dat er nog wat ruimte voor verbetering is voor Verstappen. Marko verklaarde dus al dat enkele concurrenten met minder brandstof reden. Tien kilogram minder brandstof kan al snel voor een tiende of drie aan tijdwinst zorgen, dus als de conclusie van Marko klopt, kan Verstappen nog een flinke stap zetten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Long runs | Vertekend beeld bij Verstappen, wonder in Italië blijft haalbaar
Kan Verstappen toch voor een kwartet in Imola gaan?

Het motorvermogen speelt ook een belangrijke rol. Coureurs gebruiken vaak één keer het volledige vermogen in de vrije trainingen. De meeste teams doen dit in de tweede vrije training. Red Bull wacht hiermee tot de derde vrije training, tenzij het een sprintraceweekend is, of de kwalificatie en race in de avonduren plaatsvinden. Dat was in de laatste drie weekenden het geval. In Japan, het laatste weekend waar dit niet het geval was, maakte Red Bull van de vrijdag op de zaterdag nog een flinke sprong.

Tot slot spelen ook de upgrades een rol. Verstappen en Marko gaven allebei aan dat deze nieuwe onderdelen wel voor een verschil zorgen. Belangrijk hierbij is dat Verstappen geen klachten over onderstuur heeft. Hoewel McLaren haar bandenmagie behoudt, duidt de absentie van onderstuur en oververhitting erop dat Verstappen in de race beter voor de dag kan komen. McLaren blijft weliswaar de favoriet, maar Verstappen lijkt wel degelijk een stap te hebben gezet, en mag hopen op een wondertje, als Red Bull de afstelling nog wat aan kan scherpen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws