fernando-alonso-aston-martin-monza-italië Formule 1
Formule 1

Alonso benoemt zwaarste moment uit zijn carrière: 'Ik had alles anders gedaan'

fernando-alonso-aston-martin-monza-italië

Een van de drie wereldkampioenen die momenteel in de Formule 1 rijdt, is Fernando Alonso. De Spanjaard begon ooit in 2001 bij het team van Minardi en na een jaar vanaf de zijlijn te hebben gekeken, maakte hij in 2003 zijn debuut voor Renault. Daar werd hij in 2005 en 2006 wereldkampioen, zijn enige twee wereldtitels. Nu rijdt hij voor Aston Martin, waar de toekomst er veelbelovend uitziet. Alonso sprak in een interview met het team onder andere over zijn doelen.

Vanaf volgend jaar komen er nieuwe reglementen. En aangezien Alonso momenteel zesde staat in het WK, heeft hij zijn blik al op de toekomst gericht. Dat is ook met goede reden. Sinds dit jaar werkt de legendarische auto-ontwerper Adrian Newey, de man achter Verstappen zijn wereldtitels, bij Aston Martin. Daarnaast gaat Honda de motoren leveren, dezelfde fabrikant waarmee Verstappen wereldkampioen werd. Maar ondanks dat alles voelt Alonso zich nog steeds verantwoordelijk.

'Je moet maandag al goed zijn'

Het is niet alleen het personeel waarin Aston Martin heeft geïnvesteerd, maar ook de infrastructuur. Alonso zei: 'Ik ben ontzettend tevreden met de investeringen die Aston Martin heeft gedaan.' De investeringen komen van Lawrence Stroll, de vader van Lance Stroll, die in 2017 Force India overkocht en omtoverde in Racing Point. Alonso vervolgde: 'Ik ben ontzettend trots dat al deze mensen nu voor het team werken.'

Maar dat al deze mensen nu voor het team werken, betekent niet dat de Spanjaard zich comfortabel voelt: 'Het voelt allemaal als een ontzettend grote verantwoordelijkheid.' Hij legde uit: 'Je moet leiden als voorbeeld. Je moet altijd op je best zijn, goede feedback en data kunnen geven, maar nog belangrijker: je moet laten zien aan de mensen om je heen dat je gemotiveerd bent Het is namelijk niet alleen op zondag dat je moet presteren. Je moet zeven dagen in de week, het hele jaar op je best zijn.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

gabriel-bortoleto-kick-sauber-fernando-alonso-aston-martin-2025-italie-monza-zaterdag-kwalificatie
Fernando Alonso samen met zijn protegé Gabriel Bortoleto.

Plezier uit het proces

De Spanjaard benoemde dat je een 'masker' moet opzetten om een team te leiden. De interviewer vroeg wat hij daarmee bedoelde en Alonso legde uit: 'Je kan nooit een zwakte laten zien. Iedereen let heel nauw op wat je doet. Je moet genoeg in jezelf geloven. Je moet in de media, op de baan en met de geruchten altijd zelfverzekerd overkomen wanneer je de paddock inloopt.'

Volgens Alonso is dat niet altijd even makkelijk: 'Je voelt je niet altijd honderd procent, dus het vraagt nogal veel van je. Maar zo zijn alle banen in de wereld. Als je iets perfect wilt uitvoeren, maakt niet uit wat, en je wilt de beste zijn in wat je doet, dan zal dat veel van je vragen.' De Aston Martin coureur concludeerde: 'Je moet er gewoon plezier uit halen, uit het proces om te streven naar perfectie.'

'Het is een mentaal schaakspel'

Vaak wordt de Formule 1 vergeleken met een mentaal schaakspel en Alonso ziet dat ook zo. Hij pakte een moment uit 2010 erbij, de Grand Prix van Zuid-Korea, die hij won: 'Ik weet nog dat we een rode vlag hadden en ik naar Mark Webber liep en hem vertelde: 'Hé, het is veel te nat.' Hij reed toen de baan op met het idee dat het te nat was en crashte! 'Hij vervolgde: 'Je probeert alles uit de kast te halen om een race te winnen of het kampioenschap een race verder te brengen.'

Dat jaar streed hij met onder andere Webber om de wereldtitel, eentje waarin hij uiteindelijk tweede werd achter Sebastian Vettel. Alonso noemde dat het moeilijkste moment in zijn carrière: 'Het was zo’n zuur moment. Je wilt terug, je wilt alles veranderen en anders doen.' Maar ondanks dat kijkt hij er positief op terug: 'Zestien uur later was ik het alweer vergeten. Je moet dat accepteren en uiteindelijk was het onderdeel van de reis en het punt waar ik nu ben.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

fernando-alonso-aston-martin-monza-italië
Fernando Alonso tijdens de Italiaanse Grand Prix. 

Last dance

Dit seizoen verloopt moeizaam. Sinds het upgradepakket dat werd gebracht voor de Britse Grand Prix, zijn er wel mooie resultaten geweest, met de Grand Prix van Hongarije als hoogtepunt. Toch liet de Grand Prix van Italië zien dat er nog steeds veel werk te doen is bij Aston Martin. Alonso denkt dat er nog steeds kansen liggen, zo zei hij zelf tegen F1 Media: 'Misschien dat we in Singapore eenzelfde soort weekend als in Hongarije kunnen hebben. Misschien Brazilië.'

Maar de oudste coureur in de Formule 1 is voorzichtig: 'We zijn soms verrast, negatief en positief, dus we vestigen niet echt al onze hoop op één of twee races. We zullen elk weekend ons uiterste best doen. En ja, we zullen in Abu Dhabi zien hoeveel punten we hebben behaald en op welke constructeurspositie we uiteindelijk staan.'

Bij Aston Martin kunnen ze niet wachten tot 2026. Het vertrouwen spat ervan af. Alonso benadrukte nogmaals zijn grote doel: 'Ik wil nog één race winnen. Ik wil op een hoogtepunt eindigen en ik wil dat ook met Aston Martin doen. Dit is toch wel een beetje mijn last dance.' Mocht die droom niet uitkomen, kan de Spanjaard terugkijken op een prachtige carrière en zal hij worden gezien als een van de beste coureurs van zijn tijdperk.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws