Het is weer zomerstop in 2025, en dat kan maar één ding betekenen: de silly season is losgebarsten. Terwijl sommige coureurs hun toekomst al veilig hebben gesteld, gonst het in de paddock nog volop van de geruchten over de open stoeltjes voor volgend jaar. En dan staat er in 2026 ook nog eens een gloednieuw team klaar om de grid te betreden: Cadillac. Extra plekken, extra spanning, extra speculaties. Wie zit er straks waar? Wij zetten de stand van zaken voor je op een rij.
Afgelopen jaar onderging de Formule 1-grid een flinke metamorfose, met veel nieuwe gezichten die hun entree maakten. Voor volgend seizoen lijkt de stoelendans wat rustiger te verlopen, want veel plekken zijn inmiddels al ingevuld. Toch blijft de spanning groot: in 2026 gaan de regels immers volledig op de schop, en dus wil elke coureur nú al op de juiste plek zitten. Wie straks het beste voor de dag komt, blijft voorlopig koffiedik kijken.
McLaren
In 2025 is McLaren het te kloppen team. Oscar Piastri voert het wereldkampioenschap aan, maar teamgenoot Lando Norris zit hem nadrukkelijk op de hielen. De onderlinge strijd is razend spannend, want de twee zijn elkaar op de baan nauwelijks iets ontlopen. McLaren-CEO Zak Brown laat geen twijfel bestaan: hij wil geen andere coureurs dan de mannen die nu in zijn team rijden. Norris ligt in ieder geval vast tot 2027, terwijl Piastri aan het begin van dit jaar zijn contract met meerdere jaren verlengde. Hoe lang precies, blijft een goed bewaard geheim. Eén ding staat vast: ook volgend seizoen vormen Norris en Piastri het ijzersterke duo bij McLaren.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ferrari
Waar McLaren een droomseizoen beleeft, gaat het bij Ferrari een stuk moeizamer. Charles Leclerc weet met de SF-25 zo nu en dan nog een podium te pakken, maar voor nieuwkomer Lewis Hamilton verloopt het avontuur bij de Scuderia allerminst soepel. Na een dramatisch weekend in Hongarije liet de Brit zelfs doorschemeren dat Ferrari misschien beter op zoek kon gaan naar een andere coureur. Toch ligt Hamilton nog tot 2026 vast, en dus staat vast dat beide Ferrari-coureurs ook volgend jaar gewoon in het rood rijden, want Leclerc staat onder contract tot 2029.
Red Bull Racing
Max Verstappen wakkerde de afgelopen maanden flink wat geruchten aan over zijn toekomst bij Red Bull Racing. De Nederlander werd zelfs nadrukkelijk in verband gebracht met Mercedes. Hoewel hij tot eind 2028 onder contract staat bij de Oostenrijkse renstal, zorgden de interne chaos en tegenvallende resultaten voor twijfels. Voorafgaand aan de Grand Prix van Hongarije maakte Verstappen echter duidelijk dat hij trouw blijft aan Red Bull. Het tweede stoeltje daarentegen is nog allesbehalve zeker. Yuki Tsunoda bezet momenteel de plek naast de viervoudig wereldkampioen, maar het zou zomaar kunnen dat er volgend jaar een nieuwe naam op de wagen staat.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Mercedes
De geruchten rond Verstappen brachten ook onrust bij Mercedes, maar nu die van de baan zijn, lijkt de rust teruggekeerd. Alles wijst erop dat Andrea Kimi Antonelli en George Russell gewoon bij het team blijven. Hun contracten lopen allebei eind 2025 af, maar het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat beide coureurs hun handtekening zetten onder een verlenging van minimaal één jaar.
Aston Martin
Ook bij Aston Martin lijken er voorlopig geen verrassingen op komst. Fernando Alonso ligt in ieder geval vast tot eind 2026, en ook Lance Stroll blijft naar alle waarschijnlijkheid gewoon actief bij het team van zijn vader. Pas in 2026, wanneer Adrian Newey zijn stempel kan gaan drukken op de bolide, zou er écht iets kunnen verschuiven richting 2027.
Alpine
Pierre Gasly is verzekerd van een van de Alpine-stoeltjes voor 2026, nadat hij onlangs zijn handtekening zette onder een nieuwe meerjarige verbintenis. Over het tweede zitje bij de Franse renstal blijft de speculatie echter aanhouden. Jack Doohan kreeg dit seizoen zijn kans, maar zijn debuutcampagne duurde slechts zes races voordat hij aan de kant werd geschoven. Zijn plek werd overgenomen door Franco Colapinto, die na een sterke indruk bij Williams al eerder was vastgelegd als test- en reservecoureur. Alpine benadrukte daarbij steeds dat het de ontwikkeling van de Argentijn nauwlettend volgt. Toch is het maar de vraag of Colapinto ook in 2026 naast Gasly zal rijden. Valtteri Bottas wordt inmiddels genoemd als mogelijke kandidaat om zelfs nog dit seizoen in te stappen. Wie Gasly uiteindelijk gaat vergezellen bij Alpine, blijft dus voorlopig onduidelijk.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Haas
Bij Haas staat er sinds dit jaar een volledig nieuwe line-up op de grid met Esteban Ocon en Oliver Bearman. Aanvankelijk waren er de nodige vraagtekens bij dit duo, aangezien beide coureurs tegelijk bij een nieuw team begonnen. Tot nu toe pakt die keuze echter uitstekend uit, waardoor ze ook volgend jaar weer in de Haas-bolide te zien zijn. Beide rijders hebben bovendien een contract dat loopt tot eind 2026.
Racing Bulls
Het zusterteam van Red Bull, Racing Bulls, heeft voor 2026 nog geen coureurs vastgelegd. De keuzes van de renstal hangen in grote mate af van de besluitvorming bij moederteam Red Bull. Sinds voormalig Racing Bulls-teambaas Laurent Mekies is doorgeschoven en Christian Horner heeft opgevolgd bij Red Bull, ligt de toekomst van het juniorenteam open. Isack Hadjar maakte in zijn debuutseizoen indruk, terwijl hij het jaar begon naast Yuki Tsunoda. Die laatste promoveerde al snel naar Red Bull, waarna Liam Lawson samen met Hadjar het Racing Bulls-duo vormde.
Williams
Carlos Sainz heeft een meerjarige deal getekend bij Williams en vormt ook in 2026 een duo met Alex Albon. Volgens geruchten bevat zijn contract een ontsnappingsclausule, maar voorlopig lijkt Williams verzekerd van een ervaren en stabiel rijderskoppel.
Audi
Sauber verandert in 2026 officieel in het fabrieksteam van Audi. Het Duitse merk maakt daarmee zijn langverwachte entree in de Formule 1. Nico Hülkenberg en Gabriel Bortoleto zijn bevestigd als het rijdersduo dat de overstap naar Audi zal maken, waardoor het team met een mix van ervaring en jong talent aan de nieuwe regels begint.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Cadillac
Het derde en laatste team dat zijn rijders voor 2026 nog niet heeft bevestigd, is Cadillac. De Amerikaanse renstal debuteert volgend jaar als elfde team op de grid, waardoor er twee extra stoeltjes beschikbaar komen. De belangstelling voor Cadillac is groot. Valtteri Bottas heeft al aangegeven graag deel uit te maken van het project nu zijn fulltime Formule 1-carrière op losse schroeven staat. Ook Sergio Pérez, die na zijn vertrek bij Red Bull zonder zitje zit, geldt als een serieuze kandidaat. Aanvankelijk liet Cadillac weten te mikken op een Amerikaanse coureur, maar die koers lijkt te zijn gewijzigd. Het team zou nu overwegen een ervaren veteraan te koppelen aan een jonge rookie. In totaal hebben zeven coureurs zich in de strijd om een stoeltje gemeld, maar voorlopig lijken Bottas en Pérez de grootste kanshebbers.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties