De grootste brokkenpiloten uit de moderne Formule 1 geschiedenis: Pastor Maldonado Formule 1
Formule 1

De grootste brokkenpiloten uit de moderne Formule 1 geschiedenis: Pastor Maldonado

De grootste brokkenpiloten uit de moderne Formule 1 geschiedenis: Pastor Maldonado

In onze serie over de grootste brokkenpiloten in de moderne Formule 1-geschiedenis zijn we aangekomen bij de grootste stuntelaar van allemaal: Pastor Maldonado. De koning aller brokkenpiloten, king crash reed voor vele (zelf meegebrachte) miljoenen schade, maar wist desondanks één Grand Prix op zijn naam te schrijven.

Pastor Maldonado wist in 2010 in zijn vierde seizoen in de klasse het GP2-kampioenschap op zijn naam te schrijven. Het kampioenschap en de vele sponsormiljoenen van het Venezuelaanse staatsbedrijf PDVSA zorgden ervoor dat Williams de gok met de coureur aandurfde. Het Duitse talent Nico Hülkenberg werd bedankt voor bewezen diensten en Maldonado werd gepresenteerd als teamgenoot van de ervaren Rubens Barrichello voor het Formule 1 seizoen 2011.

Het begon allemaal nog redelijk okay met de Venezuelaan. Hij wist weliswaar zijn eerste Grand Prix' niet te finishen, maar dat lag eerder aan mechanische pech dan zijn (gebrek aan) rijvaardigheid. In Monaco lag Maldonado op een keurige zesde plaats met nog vijf ronden te rijden toen hij botste met Lewis Hamilton wat er voor zorgde dat zijn race er op zat. Een race later in Canada spinde hij uit de race op een erg natte baan. Vervolgens toonde Maldonado aan dat de snelheid er over een rondje wel in zat. Hij kwalificeerde zich goed in Groot-Brittannië, Duitsland en Hongarije, maar wist zijn vorm in de races niet vast te houden. In België kreeg hij een vijf plaatsen penalty voor een akkefietje met wederom Hamilton waarbij Maldonado zigzaggend voor de McLaren-coureur reed. Die race scoorde hij wel zijn eerste en enige punt van het seizoen.

In 2012 crashte Maldonado in Australië uit de race terwijl hij op de vijfde plaats lag. In China scoorde hij met een achtste plaats zijn eerste punten van het seizoen. In Spanje kwalificeerde hij zich vanuit het niets op de tweede plaats, maar door een straf voor Lewis Hamilton mocht hij van pole-position vertrekken. Wat niemand voor mogelijk hield gebeurde. Maldonado hield iedereen achter zich en won de race.

Een week later was het in Monaco echter weer business as usual toen Maldonado een straf kreeg over het veroorzaken van een vermijdbare botsing met Sergio Perez. Die race eindigde al voor hij goed en wel begonnen was toen Maldonado bij de start zijn Williams achterin de HRT van Pedro de la Rosa ramde. In Canada crashte hij in de Wall of Champions. Bij de Grand Prix van Europa in Valencia kwalificeerde Maldonado zich als derde en reed lange tijd op een vijfde plaats. In de laatste ronde van race ramde hij Lewis Hamilton en in plaats van tevreden zijn met P4 werd het een nul resultaat toen hij zijn Williams met een gebroken stuurarm moest parkeren. Op Silverstone veroorzaakte hij een botsing met Perez die de strijd direct moest staken. In Hongarije was het Force India-coureur Paul di Resta die in botsing kwam met Maldonado.

Na de zomervakantie maakte onze Venezuelaanse vriend een valse start en ramde de Marussia van Timo Glock van de baan. In Singapore was daar plotseling weer een briljant moment met een tweede plaats in de kwalificatie. Maldonado stevende af op zijn tweede podium toen hij, eens buiten zijn schuld, uitviel met een hydraulisch probleem. In Japan scoorde hij met een achtste plaats weer eens punten en datzelfde lukte met een knappe vijfde plaats in Abu Dhabi en een negende plaats in Amerika. Het seizoen eindigde op z'n Maldonadoos toen hij in de tweede ronde uit de Grand Prix van Brazilië crashte.

Ondanks alle schades en straffen mocht Maldonado ook in 2013 bij Williams blijven. Maldonado wist veel races te finishen, maar scoorde in de niet-competitieve Williams slechts één punt door tiende te worden in Hongarije. Een week nadat bekend was geworden dat Williams het contract van de coureur niet zou verlengen beschuldigde de rijder zijn team van sabotage.

Maldonado vond in 2014 onderdak bij het team van Lotus. Hij kwam er van de regen in de drup. Waar Lotus een jaar eerder nog streed om zeges en podiumplaatsen was het team met de nieuwe Renault V6-hybride motoren geen schim van zichzelf. Maldonado droeg niet echt bij aan de feestvreugde. Zo lanceerde hij in Bahrein de Sauber van Esteban Guttierez in een koprol, crashte hij in een muur in de kwalificatie voor de Spaanse Grand Prix, op Silverstone ging hij een stukje vliegen na wederom een touché met Guttierez en crashte hij op weg naar de grid (!!) in Hongarije in de Marussia van Jules Bianchi. Desondanks mocht Maldonado blijven. In 2015 volgde er bij vrijwel elke Grand Prix een incident met een andere coureur waarbij Maldonado raakte, dan wel geraakt werd.

Over de coureur Pastor Maldonado zijn ondanks al deze incidenten ook een aantal positieve dingen te melden. De man bezit een flinke dosis natuurlijke snelheid die vooral in de kwalificaties er voor zorgde dat hij zichzelf in een kansrijke uitgangspositie plaatse. Over hoe hij daar vervolgens mee omging kunnen we beter niets zeggen en slechts verwijzen naar het onderstaande filmpje.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws