De reglementswijziging die Mercedes en Red Bull relatief het meest handicapt in 2021 Formule 1
Formule 1

De reglementswijziging die Mercedes en Red Bull relatief het meest handicapt in 2021

De reglementswijziging die Mercedes en Red Bull relatief het meest handicapt in 2021

Nu 2020 er op zit, gaat het vizier bij de Formule 1-teams op 2021 en 2022. De teams mogen vanaf vrijdag (1 januari) aan de bolide voor 2022 werken en zijn voor de ontwikkeling van de 2021-auto onderhevig aan een belangrijke reglementswijziging. De wijziging moet voor een nivellering van het huidige Formule 1-veld zorgen.

De teams zullen in 2021 namelijk werken aan de hand van een schaal voor aerodynamische ontwikkeling. Het team dat vorig jaar als hoogste geëindigd is in het kampioenschap, Mercedes, krijgt met deze reglementswijziging de minste tijd in de windtunnel.

Het team dat het slechtst presteerde in 2020, Williams, krijgt de meeste windtunneltijd van alle teams door het gebruik van deze schaal. De nummer vijf van het afgelopen jaar, Renault, krijgt exact evenveel windtunneltijd toegewezen als alle teams vorig jaar mochten besteden voorafgaand aan het seizoen.

Mercedes, Red Bull en McLaren gehandicapt

De drie koplopers zullen dus relatief het meest gehandicapt worden van alle deelnemers. Mercedes mag slechts 90 procent van de tijd in de windtunnel doorbrengen (80 uur draaitijd, waarin de windtunnel daadwerkelijk draait, 320 runs en 400 uur in de windtunnel, red.). Voor elke toename in positie wordt bij die 90 procent 2,5 procent opgeteld.

Zo houdt Red Bull Racing dus 92,5 procent van de oorspronkelijke tijd over en McLaren slechts 95 procent van de ontwikkelingstijd. Dit geeft Red Bull dus een relatief voordeel ten opzichte van Mercedes maar een relatief nadeel ten opzichte van de rest van de grid.

Racing Point ondervindt dus ook nog een licht nadeel (Op P4 heeft de Britse renstal 97,5 procent van de windtunneltijd van 2019 tot haar beschikking, red.) terwijl Renault in dit opzicht quitte speelt. Alle teams die onder de Fransen geëindigd zijn, krijgen meer tijd dan vorig jaar.

Hulp voor Alfa Romeo, Haas en Williams

De hekkensluiter van de sport, Williams, zal volgend jaar maar liefst 112,5 procent van de tijd van 2019 door mogen brengen in de windtunnel. Dit is dus meer dan twintig procent meer tijd dan de koploper mag besteden. Een serieus voordeel, wat de Britten vanaf 2021 in moet doen lopen op de rest van de grid.

Maar ook de directe concurrenten van het team uit Grove worden gematst. Het toekomstige team van Mick Schumacher zit namelijk op tien procent extra tijd ten opzichte van de tijd van vorig jaar waarin men op aerodynamisch gebied mocht ontwikkelen. In combinatie met de aanstelling van Simone Resta zal Haas daarmee hopen om in 2021 op zijn minst regelmatiger voor punten te strijden.

Alfa Romeo plukt tevens de vruchten van deze reglementswijziging. Ze mogen 105 procent van de tijd van 2019 gebruiken en dus in totaal vijftien procent meer dan Mercedes. Wanneer de ontwikkeling bij de renstal uit Hinswil dus net zo efficiënt is als bij de concurrenten, kan er in 2021 ingelopen worden op de rest van de teams, waardoor ook zij volgend jaar vaker in aanmerking komen voor een puntenfinish.

Kan Ferrari terugslaan?

Tenslotte hebben we nog Ferrari. Doorgaans een topteam met de financiële middelen om in één winter heel veel klaar te spelen. De Italiaanse renstal mag maar liefst tien procent meer tijd doorbrengen in de windtunnel dan Red Bull en 12,5 procent meer dan Mercedes.

Wanneer Ferrari deze tijd nuttig gebruikt, is het niet ondenkbaar dat het team van Charles Leclerc en Carlos Sainz een veel grotere stap gaat zetten dan haar twee voormalige concurrenten. Is dit het geval, dan kan de top drie van de afgelopen jaren weer in ere hersteld worden na een dramatisch 2020-seizoen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws