Eau Rouge en Raidillon: van spectaculaire inhaalacties tot dodelijke ongevallen Formule 1
Formule 1

Eau Rouge en Raidillon: van spectaculaire inhaalacties tot dodelijke ongevallen

Eau Rouge en Raidillon: van spectaculaire inhaalacties tot dodelijke ongevallen

Spa-Francorchamps is een circuit met veel iconische bochten. Denk aan Pouhon, Blanchimont of de Bus Stop-chicane. Toch is er één bocht op de baan in de Ardennen die ervoor zorgt dat het hart van vele Formule 1-liefhebbers en ook de coureurs sneller gaat kloppen: Eau Rouge. De bocht, die vaak wordt verward met de daaropvolgende bocht Raidillon, is er één met een rijke geschiedenis. F1Maximaal licht de meest bijzondere momenten uit.

We beginnen bij de naam van de bocht, die Eau Rouge te danken heeft aan het roestkleurige riviertje die onder het circuit doorloopt. Toch heette bocht 2 van Spa-Francorchamps niet altijd zo. In het prille begin van de baan was het zelfs iets compleet anders. In de periode 1920-1939 was het een veel langere bocht, wat na een kort recht stuk eindigde bij een haarspeldbocht naar rechts genaamd l’Ancienne Douane. Later in 1939 werd besloten om op diezelfde plek een nieuwe knik aan te leggen. Precies, Eau Rouge zoals we het nu kennen.

Desondanks was Eau Rouge niet per se het meest bijzondere aan de snelle links-rechts-linkscombinatie van bochten 2, 3 en 4. Dat is namelijk Raidillon, letterlijk vertaald 'steil pad', bocht 4 van het circuit. Raidillon is de steile klim naar de Kemmel Straight. Onder de Formule 1-fans wordt Eau Rouge met regelmaat verward met Raidillon, maar eigenlijk is het slechts het linker knikje vlak voor de klim omhoog. Genoeg reden voor het populaire blog WTF1 om de kennis te testen van de fans door te vragen of zij het verschil weten tussen Eau Rouge en Raidillon.

Toegenomen snelheid zorgt voor gevaarlijke situaties

Eigenlijk weet niemand hoe deze verwarring is ontstaan. Sinds het eerste jaar van de bocht staat enkel de linker knik bekend als Eau Rouge, maar toch is het er bij de fans op de één of andere manier ingeslopen dat de rechterbocht omhoog die naam draagt. Hoe dan ook, door de jaren heen heeft de bochtencombinatie voor enkele prachtige momenten gezorgd. Helaas hebben er ook enkele mindere gebeurtenissen plaatsgevonden. De wijziging aan de bocht in 1939 was immers voor het nóg sneller maken van het al extreem snelle circuit.

Begrijpelijk zorgt dat voor gevaarlijke situaties en al helemaal in het verleden, toen de veiligheidseisen en middelen van nu niet bestonden. Toch vond het eerste fatale ongeluk in Eau Rouge-Raidillon met een auto 'pas' plaats in 1985. Stefan Bellof, die in de Formule 1 voor Tyrrell heeft gereden, crashte met een Group C-auto van Porsche tijdens een langeafstandsrace. De Duitser probeerde wedstrijdleider Jacky Ickx in te halen in Eau Rouge, maar ze raakten elkaar en crashten. Bellof kon het niet navertellen. Velen stellen dat de Formule 1-wereld toen een toekomstig kampioen verloor.

In de Formule 1 gebeurden er ook enkele zware ongelukken in die bochtencombinatie. Eén van de meest noemenswaardige is die van Jacques Villeneuve. Sterker nog: het lukte hem tijdens twee opeenvolgende edities (1998 en 1999) van de Grand Prix van België om hard van de baan te gaan bij Eau Rouge. De Canadees werd toen tot twee keer toe uitgedaagd door BAR-teamgenoot Ricardo Zonta om Raidillon plankgas te nemen, iets wat in die tijd zéér ongebruikelijk was. Het lukte geen van beide om de uitdaging te voltooien en het resulteerde in drie ongelooflijk zware klappers.

Tijdens een Formule 1-wedstrijd is er nooit een dode gevallen in één van die twee bochten, maar in 2019 vond er wel een dodelijk ongeluk plaats in de Formule 2. Anthoine Hubert crashte hard bovenop Raidillon en Juan Manuel Correa raakte vol de zijkant van de BWT Arden-bolide van de Fransman, die terug de baan op stuiterde. Hubert werd per helikopter overgebracht naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, maar een klein anderhalf uur na het ongeval overleed de GP3-kampioen van 2018 aan zijn verwondingen. Door de crash werden er nieuwe maatregelen genomen. Zo werd de bandenstapel een jaar later met twee rijen verdiept tot vier rijen.

Spectaculaire inhaalacties in Eau Rouge

Er gebeurde aan de andere kant ook enkele fantastische en memorabele momenten in Eau Rouge en Raidillon. Zo vond er in 2011 bijvoorbeeld de inhaalactie van Mark Webber plaats op Fernando Alonso. De toenmalig Red Bull Racing-coureur kwam uit de slipstream van de Spanjaard en positioneerde zijn auto vlak naast de Ferrari van zijn voorligger. Het scheelde héél weinig, maar een briljante inhaalactie was een feit.

Een jaar later zou er opnieuw een soortgelijke inhaalactie plaatsvinden in Eau Rouge. Ditmaal was het de teruggekeerde Kimi Räikkönen die met zijn Lotus voorbijging aan Michael Schumachers Mercedes. De Fin creëerde een replica van de manoeuvre van Webber van het jaar daarvoor en sloeg er op die manier in om Schumacher te verschalken.

Of wat te denken van deze save van Sergio Pérez? Tijdens een verregende kwalificatie voor de Grand Prix van België in 2018 reed de Mexicaan nog voor Force India (nu Aston Martin, red) en wist hij zijn bolide op een vierde plek te kwalificeren. Toch scheelde het niet veel, of Pérez parkeerde zijn auto juist in de vangrail aan de linker buitenkant van Raidillon. Hij slaagde er echter in om de controle te houden over zijn wagen en wist zo een enorm schrikmoment om te zetten in een meesterlijke manoeuvre.

Twee jaar later vond er opnieuw een prachtige inhaalactie plaats, maar ditmaal was het aan de buitenkant van Eau Rouge. Pierre Gasly passeerde, toevallig, Pérez nadat de twee al zij-aan-zij gingen op het rechte stuk voor de bocht. De Fransman had net iets meer snelheid dan de man uit Guadalajara en wist aan de binnenkant van Raidillon de actie te voltooien. Net iets anders wat Webber en Räikkönen deden enkele jaren daarvoor dus.

De beste bochtencombinatie op de F1-kalender?

Eau Rouge en Raidillon: berucht, maar toch ook zeer populair onder iedereen in de wereld der Formule 1 en daarbuiten. Het zijn onder andere deze momenten die de bochtencombinatie zo uniek maakt vergeleken met andere bochten. Het plankgas gaan vlak voor de bocht, om vervolgens een steile klim omhoog te maken naar de Kemmel Straight waar de slipstream je als het ware naar voren trekt. Het is geen verrassing waarom Eau Rouge en Raidillon volgens velen de beste bochtencombinatie is op de kalender. Dat bewijzen al die iconische momenten wel.

Door: Terrence Riepma

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws