F1-coureurs stuk mondiger geworden achter de safetycar: 'Hamilton was de eerste' Formule 1
Formule 1

F1-coureurs stuk mondiger geworden achter de safetycar: 'Hamilton was de eerste'

F1-coureurs stuk mondiger geworden achter de safetycar: 'Hamilton was de eerste'

Bernd Mayländer, de bestuurder van de safetycar in de Formule 1, merkt op dat de coureurs in de afgelopen jaren steeds vaker klagen over de boordradio. De Duitser begrijpt dat er botsende belangen zijn, waardoor hij zich er totaal niet aan stoort. Mayländer weet dat de coureurs de snelheid flink op willen voeren, maar zelfs als zij langzaam rijden, moet er flink op het gaspedaal getrapt worden in de safetycar.

Mayländer leidt al bijna 25 jaar het Formule 1-veld als er een ongeval op het circuit is geweest. In die kwarteeuw heeft de bestuurder van de safetycar meerdere coureurs in zijn achteruitkijkspiegels gehad. Ondanks dat elke coureur anders is, zijn ze allemaal hetzelfde achter de safetycar. 'Natuurlijk weet ik wie er in mijn spiegels zit', zegt Mayländer in gesprek met de NOS. 'Ik ken het karakter van alle rijders. Het maakt mij niet uit of het Lewis (Hamilton, red.), Max (Verstappen, red.) of Fernando (Alonso, red.) is. Ik voel geen druk. Uiteindelijk zijn we een familie: tien teams, twintig coureurs, één circus. Zij vechten voor de wereldtitel, ik vecht voor hun veiligheid.'

'Het is wel veranderd', merkt de Duitser op. Mayländer geeft aan dat de coureurs een stuk zijn mondiger geworden via de boordradio. De rijders vragen over de boordradio meermaals of de safetycar een stuk sneller kan rijden om zo de temperatuur in de banden te houden. 'Toen ik begon, waren ze nog vrij rustig. Lewis Hamilton was de eerste die wat begon te pushen. We hebben natuurlijk ook botsende belangen. Ik wil vertragen, zodat de marshalls op de baan rustig hun werk kunnen doen. Coureurs willen altijd sneller.'

Mayländer: 'Ik moet echt trappen'

Ondanks dat de snelheid niet altijd maximaal wordt opgevoerd, kan Mayländer zeker richting de driehonderd kilometer per uur gaan. Hiermee probeert hij te letten op de bandentemperatuur van de coureurs. 'Op rechte stukken rijd je niet op de limiet, in bochten wel. Zo kunnen de coureurs hun banden op temperatuur houden. 180 à 220 kilometer per uur is ideaal voor hen. Het is koorddansen. Als zij langzaam rijden, gaan ze nog steeds veel te snel voor mij. Vol gas winnen ze elke kilometer acht seconden. Ik moet dus echt trappen', aldus Mayländer.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws