F1 in het kort | Verbod op bandenwarmers zou mede vanwege Bridgestone zijn uitgesteld Formule 1
Formule 1

F1 in het kort | Verbod op bandenwarmers zou mede vanwege Bridgestone zijn uitgesteld

F1 in het kort | Verbod op bandenwarmers zou mede vanwege Bridgestone zijn uitgesteld

In de rubriek F1 in het kort houdt F1Maximaal.nl u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport dat nét niet in aanmerking komt voor een uitgebreide vermelding, maar uiteraard wel relevant is om toch even te benoemen op de website.

Verbod op bandenwarmers zou mede vanwege Bridgestone zijn uitgesteld

Pirelli is al lange tijd bezig met het ontwikkelen van banden die zonder bandenwarmers gebruikt kunnen worden. Het idee kan echter op weerstand rekenen van de teams en de coureurs, en dus is het verbod op bandenwarmers, dat in 2024 gepland stond, met minimaal één jaar uitgesteld. Het Duitse Auto Motor und Sport meent echter dat er meer belangen een rol speelden. Pirelli heeft ruim 17.000 kilometers afgelegd met testbanden en concludeerde dat het mogelijk is om zonder bandenwarmers te rijden. Pirelli en concurrent Bridgestone willen allebei vanaf 2025 de exclusieve bandenleverancier in de Formule 1 zijn, en vermoedt AMuS dat de Formule 1 eerst de keuze van de bandenleverancier wil maken, voordat knopen over bandenwarmers worden doorgehakt.

Hülkenberg over zoektocht naar podium: 'Natuurlijk is het een beetje frustrerend'

Nico Hülkenberg heeft al voor heel wat verschillende teams gereden, maar nog nooit voor een absoluut topteam. Bij Williams, Sauber, Force India en later Racing Point en Aston Martin, Renault, en Haas pakte hij veel punten, maar nooit een podiumplek. De bekendste statistiek omtrent de Duitser is dan ook dat hij de meeste Grands Prix reed zonder een podiumplek te pakken, en dat terwijl zijn resultaten in de opstapklassen ronduit indrukwekkend te noemen zijn. 'Natuurlijk is het een beetje frustrerend als je erover nadenkt', geeft The Hulk toe aan Motorsportweek. 'Elke coureur wil het liefste winnen, maar ik heb daar ook nooit de auto voor gehad. Ik heb wel auto's gehad die goed genoeg waren voor podiums, maar vanwege verschillende redenen is dat nooit gelukt. Ik had wel dingen beter kunnen doen, maar ik kijk er niet zuur op terug. Ik heb bijna 200 Grands Prix gereden, dus ik moet toch iets goed doen', zegt de Haas-coureur met een knipoog.

Gooit protest roet in het eten van Nederlandse Grand Prix?

Volgens het Noord-Hollands Dagblad dreigen taxi-bestuurders de wegen naar het circuit van Zandvoort te blokkeren. De voorbije jaren kregen taxibedrijven een certificaat om het gebied rond het circuit te betreden en zo bezoekers naar de Grand Prix te brengen, maar dit jaar zouden enkel taxi's uit Zandvoort zelf toegang krijgen tot de zone. Taxi's uit Haarlem, een stad zo'n tien kilometer van Zandvoort, krijgen geen certificaat en dus dreigen zij met protesten. Er wordt verwacht dat er dagelijks zo'n 100 000 bezoekers naar het circuit zouden afreizen en dus zou het verbod een aanzienlijke streep door de rekening zijn van de getroffen taxi-bestuurders, die bereid zijn om 'extreme maatregelen' te treffen.

Motorsport mogelijk nieuwe aanwinst voor Olympische Spelen van 2028

Terwijl de zomerstop in volle gang is, trekt motorsport inmiddels ook de aandacht van andere sportorganisaties. Zo merkt ook de International Olympic Committee (IOC) de groeiende populariteit van de sport op en overwegen ze zelfs om motorsport een officieel onderdeel te maken van de Olympische Spelen van 2028, aldus persbureau Reuters. Voor nu hebben de coureurs het druk genoeg met het huidige Formule 1-kampioenschap, maar of we ze binnen een aantal jaar ook op het Olympisch toneel kunnen bewonderen wordt in oktober bekend gemaakt.

Geen problemen tussen Leclerc en Sainz: 'Wordt allemaal uitvergroot'

Charles Leclerc heeft aangegeven dat zijn relatie met teamgenoot Carlos Sainz nog altijd goed is. Beide Ferrari-rijders kende wat onenigheden tijdens een paar Grand Prix-weekenden, maar dat hoort er volgens hem gewoon bij. 'Het wordt uitvergroot, denk ik, met Carlos', zegt de Monegask bij Motorsport.com. 'We hebben een goede relatie. Tegelijkertijd is er veel concurrentie tussen ons beiden. Maar we zitten in de Formule 1, en ik houd van de sport vanwege die concurrentie. Ik denk dat het geweldig is om dat te hebben.'

Hamilton slim door Ferrari links te laten liggen: 'Zaken zullen daar niet beter gaan'

Lewis Hamilton wordt door het uitblijven van zijn contractverlenging bij Mercedes al een tijdje gelinkt aan Ferrari. De zevenvoudig heeft bedankt voor de positie bij de Italiaanse renstal en dat is volgens Michael Schmidt verstandig. 'Ik denk ook dat Hamilton behoorlijk slim is', zegt de journalist bij Auto, Motor und Sport. 'Hij weet heel goed dat zelfs als ze hem in Maranello het dubbele zouden betalen, de zaken daar niet beter zullen gaan. Ferrari loopt niet voor op Mercedes als auto. En elk probleem bij Mercedes zou zich vermenigvuldigen bij Ferrari omdat het daar nog meer in de schijnwerpers staat.'

Piastri gevleid door link met Red Bull: 'Altijd fijn om op die manier besproken te worden'

Oscar Piastri kent tot nu toe een prima rookie-seizoen. Dat zorgde er ook voor dat onder Eddie Jordan aangaf dat de jonge coureur niet zou misstaan bij Red Bull Racing. Voorlopig blijft Piastri echter bij McLaren. 'Het is vleiend om die opmerkingen te krijgen', wordt de McLaren-coureur geciteerd door Speedcafe. 'Ik ben erg blij waar ik zit. Maar ja, het is altijd fijn om op die manier besproken te worden. Ik denk dat mijn seizoen over het algemeen behoorlijk goed is geweest. Er zijn zeker wat fouten geweest of momenten waarvan ik zou willen dat ik ze opnieuw had kunnen beleven, maar met achteraf gezien is het heel gemakkelijk om dat soort dingen te zeggen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws