In de Monday Morning Debrief van Formula1 legt Mark Hughes uit hoe Red Bull Racing met een slimme strategie en een goede afstelling van de RB16B kon domineren op de straten van Baku. De F1-specialist zag een slim spelletje van de strategen bij de Oostenrijkse renstal, en hoewel Mercedes en Ferrari vlakbij leken te zijn, maakten ze onder normale omstandigheden weinig kans.
'De Red Bull-bolide was gelijk al beter in het weekend. Bij de kwalificatie moet een keuze worden gemaakt tussen een smalle of bredere achtervleugel', legt Hughes uit. 'De smalle vleugel is beter in de kwalificatie, de brede is beter op racesnelheid.' Ferrari en Mercedes zagen de bui al hangen, van Red Bull werd verwacht dat ze erg sterk zouden zijn tijdens de race. 'Dus kozen de twee teams voor een betere kwalificatie, zodat ze het maximale uit de kwalificatie konden halen.'
Rondetijden eerste stint zeggen alles
Tijdens de chaotische kwalificatie lukte het beide teams om voor Red Bull op de grid te staan. Hughes legt aan de hand van de rondetijden in de eerste stint uit dat deze plekken in de race echter niet te houden waren. 'Eerst zagen we de ware snelheid van de Bulls niet. Door de grotere achtervleugels zaten ze vast in het treintje van auto's, zelfs met DRS konden ze er niet langs. Al snel kwam echter de bandendegradatie bij Hamilton.'
Al snel schoten de rondetijden van Hamilton omhoog. 'In de negende ronde liet hij 0.3 seconde liggen, in de vierde ronde nog 0.1, vervolgens kwam hij in ronde 11 naar binnen in de pitstraat.' Met nieuwe banden kon de Brit alsnog geen verschil maken, omdat Max Verstappen en Sergio Perez rustig aan het afwachten waren, en ze dus nog relatief verse banden hadden. 'Verstappen kon hierna een ronde naar de pits rijden die 0.8 seconde sneller was dan Hamilton. Daarnaast maakt hij een veel snellere pitstop, waardoor een overcut makkelijk werkte.'
Perez ruim een seconde sneller dan Hamilton
De Mexicaanse teamgenoot van Verstappen was een ronde later aan de beurt voor zijn pitstop. 'Ook hij had veel meer over van zijn banden. Verstappen heeft nog zitten knokken, maar Perez wachtte rustig af. Dit gaf hem genoeg grip om een ronde naar de pits te rijden die maar liefst 1.258 seconde sneller was dan die van Hamilton naar de pitstraat. Hierdoor kregen ze de koppositie in handen, terecht, want ze waren de snelste', analyseert Hughes.
Afstelling is volgens de F1-prominent key op het stratencircuit in Azerbeidzjan. 'Het is daar een rare mix van een Monaco-middensector, terwijl de laatste sector net als Monza is. Hoe snel je auto is, bepaalt de afstelling van je vleugel, waardoor uiteindelijk de degradatie heel erg kan verschillen per team.' Deze combinatie was volgens Hughes vele malen sterker bij Red Bull, wat de renstal de dominerende auto maakte in Baku.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties