Volgend jaar zullen de banden van de Formule 1-bolides, net zoals de auto's zelf, drastisch veranderen. De velgen zullen veranderen van dertien inch naar achttien inch, waardoor het oppervlak van de zijwanden van de band een stuk kleiner is. De afgelopen 36 weken heeft Pirelli, in samenwerking met verschillende coureurs, gekeken hoe de nieuwe banden zich hielden op de circuits. Het resultaat is volgens Pirelli-chef Mario Isola zeer positief.
Dat geeft de topman van Pirelli aan in een interview met Auto, Motor und Sport. Er is vooral gekeken naar hoe makkelijk het was om de banden op te warmen en hoe snel deze banden dan weer afkoelden. Aankomende jaren gaat de Formule 1 het gebruik van de opwarmdekens afbouwen, aangezien deze dekens een zware kostenpost zijn voor de verschillende teams. Volgend jaar zullen deze dekens niet meer gebruikt worden voor de regenbanden.
'We zien momenteel drie kampen', zegt Isola. 'Sommigen willen dat de dekens direct verdwijnen, anderen willen stap-voor-stap het gebruik afbouwen en er zijn teams die alles willen laten zoals het is. We hebben gekozen om het gebruik stap-voor-stap te verminderen, waarbij we het gebruik van opwarmdekens stoppen voor de regenbanden. Tijdens de testdagen reageerden de regenbanden uitstekend op het feit dat we er geen dekens over heen hadden gedaan.'
Banden kunnen het normale rijgedrag van coureurs goed doorstaan
In het huidige seizoen zijn er momenten geweest waarop banden te snel oververhit raakten, waardoor de slijtage direct ook heel hoog ligt. Voor volgend seizoen ligt er mogelijk de angst dat iedere coureur elke race kan voltooien met slechts één pitstop. 'We hebben geprobeerd om banden te creëren die minder snel oververhit zouden raken. Maar we moeten een balans vinden. We willen niet dat iedereen zo lang mogelijk door kan rijden op de softs.'
Toch ziet Isola vooral de positieve kant in. 'We hebben aan de coureurs gevraagd om de gewone racelijn te pakken en te rijden zoals ze nu ook doen. De feedback was louter positief. We hadden nog enige angst over de curbs, maar dat is ons heel erg meegevallen.' Ook verwacht Isola dat coureurs makkelijker plankgas kunnen gaan zonder dat de banden te heet worden. Hierbij is de kans op een lekke band nihil. 'Wij verwachten geen problemen met lekke banden komend seizoen', concludeert Isola.
Ondanks dat de banden de test goed hebben doorstaan, is de verwachting dat de nieuwe bolides een aantal tienden of zelfs een aantal seconden langzamer zullen zijn dan dit seizoen. Dit is vooral te wijten aan het zwaardere gewicht van de auto's. Pirelli voorziet dat de teams tijdens het seizoen de snelheid weer terug zullen vinden. 'Het hangt allemaal af van de eerste paar races. Maar ik verwacht dat aan het eind van het seizoen de auto's twee of drie seconden sneller zijn dan aan het begin van het seizoen', besluit Isola.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties