Mercedes' moeilijkheden: Hamilton wil 'meer topsnelheid en meer grip', Russell legt probleem W13 uit Formule 1
Formule 1

Mercedes' moeilijkheden: Hamilton wil 'meer topsnelheid en meer grip', Russell legt probleem W13 uit

Mercedes' moeilijkheden: Hamilton wil 'meer topsnelheid en meer grip', Russell legt probleem W13 uit

Lewis Hamilton kijkt somber terug op zijn raceweekend in Saoedi-Arabië, tijdens de kwalificatie was het al einde verhaal na Q1 en in de race kon hij niet verder opklimmen dan naar P10. Ook laat hij duidelijk merken dat hij niet tevreden is met zijn Mercedes W13. De weg naar overwinningen is nog lang voor de zilveren pijlen, en de rijders spreken elkaar tegen over hoe de auto ervoor staat.

Volgens Hamilton klinkt het allemaal heel simpel. De auto heeft 'meer topsnelheid en meer grip nodig', zegt hij bij TheRace. De eerste race van het seizoen begon hoopgevend na een slechte reeks testdagen. Want na een podium in Bahrein (dat wel enigszins geflatteerd was door het uitvallen van beide Red Bulls) wilde Mercedes de weg omhoog inslaan. Maar Hamilton ziet nog geen enkel teken van verbetering.

'We komen nog steeds veel tekort op het gebied van topsnelheid. En dat is niet één ding, het zijn meerdere problemen die we daarvoor moeten oplossen. Ik weet ook niet hoeveel weerstand onze auto geeft vergeleken met de anderen maar het voelt als een hele hoop', zegt de Brit. Daarmee spreekt hij echter zijn teamgenoot George Russell mee tegen. Hij gelooft namelijk dat als Mercedes het porpoising-probleem oplost, het 99% van de issues wegneemt van de W13.

Russell geeft inkijkje in problemen Mercedes

Diezelfde Russell eindigde op P5, op 30 seconden van leider Max Verstappen in slechts 30 ronden na de safety car. 'Dat is één seconde per ronde, zo ver zaten we er ook vanaf in de kwalificatie', zegt hij, terwijl hij een inkijkje geeft in hoe moeilijk het is voor Mercedes om hun problemen te begrijpen. 'Soms passen we de autoafstelling aan in de hoop sneller te worden, maar dan gebeurt het tegenovergestelde. Het lijkt zo inconsistent. De mechanische stijfheid van de auto, de vloer en het design ervan, bandenspanningen en ga zo maar door.'

'Ook de motorstand: hoe sneller je gaat, hoe erger het wordt. Dat maakt het moeilijker tijdens de kwalificatie, dan gooien we de motor helemaal open, wat meer downforce veroorzaakt. En dat zorgt weer voor meer porpoising. En in de race heb je zonder DRS weer meer downforce dat wanneer je wél DRS hebt en dat is weer een nieuwe factor om rekening mee te houden. We zijn nog steeds aan het leren maar ik denk dat als we porpoising oplossen, dat 99% van onze problemen verdwijnen', legt hij uit. Wel denkt Russell dat Mercedes' vorm niet verandert nu het Formule 1-circus naar Australië vertrekt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws