Palmer: 'Verstappen besloot eerder voor de vluchtroute te gaan dan Sainz' Formule 1
Formule 1

Palmer: 'Verstappen besloot eerder voor de vluchtroute te gaan dan Sainz'

Palmer: 'Verstappen besloot eerder voor de vluchtroute te gaan dan Sainz'

Jolyon Palmer heeft de crash van Carlos Sainz in de tweede bocht geanalyseerd. De Spanjaard kwam de uitloopstrook niet ongeschonden uit. Max Verstappen, die vlak daarvoor diezelfde uitloopstrook nam, kwam dat wel. Waarom lukt het de Nederlander wel en zijn oude Toro Rosso-collega niet?

'Het is niet zozeer de bocht zelf die problemen veroorzaakt, maar de uitloopstrook daarna', zo opent de Brit zijn verhaal over het ongeval van Sainz via Formula 1. 'De huidige reglementen rondom die bocht lijken alleen maar problemen te veroorzaken.'

'Bocht twee kostte dit jaar voor het eerst een Formule 1-coureur de race. Sainz deed wat GP2-coureur (nu Formule 2, red.) Artem Markelov vijf jaar geleden ook deed', vervolgt Palmer. De Rus wist in 2015 in zijn thuisrace ook de muur niet te ontwijken die Sainz zijn race kostte.

Sainz belandt naast het circuit

De voormalig Renault-rijder herinnert zich goed hoe die eerste seconden eruit zagen voor de toekomstig Ferrari-man: 'Sainz remde diep in in bocht twee en had Lance Stroll aan de binnenkant zitten. Dat betekende dat hij wel uit móést wijken.'

'Omdat hij op de hoogte was van de reglementen reed hij richting de uitloopstrook om op de juiste manier het circuit weer op te gaan. Dat gebeurt uiteraard op een manier waarop de coureurs zo min mogelijk punten kwijtraken - de coureurs nemen die uitloopstrook dus zo snel mogelijk.' Eigenlijk vergelijkbaar met hoe Verstappen dat deed.

Verschil tussen Verstappen en Sainz

Waarom wist de Limburger zijn race te vervolgen na het gebruiken van de uitloopstrook? 'Max had net een betere lijn omdat hij al eerder besloot voor de vluchtroute te gaan. Daarom kon hij de bocht goed nemen en relatief weinig posities verliezen.'

'Sainz' poging om op het circuit te blijven toen hij die bocht uit gedwongen werd, forceerde hem om om die blokken heen te rijden in een krappere hoek', vergelijkt Palmer. 'Om de bocht dus effectief te nemen, had hij gas terug moeten nemen. Dat deed hij niet, waarna hij crashte.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws