Wellicht dat het als een verrassing voor je komt omdat de hedendaagse tijd veruit de meest geavanceerde tijd in de geschiedenis is, maar de technisch meest hoogstaande Formule 1-auto stamt uit 1992: De Williams FW14B.
De Brit Nigel Mansell werd er dat jaar wereldkampioen mee. De besnorde coureur won negen van de zestien races die op de kalender stonden en werd met nog vijf races te rijden de "vroegste" kampioen ooit.
Toenmalig technisch directeur en mede-eigenaar van het Williams-team Patrick Head is tegenover Motorsport.com wat dieper ingegaan op de aspecten die de FW14B zo geavanceerd en zo goed maakten. De Brit spreekt over een unieke samenkomst van technologische ontwikkelingen binnen Williams gecombineerd met de juiste motor vanuit Renault. Williams maakte in 1991 gebruik van een semi-automatische versnellingsbak die er volgens Head voor zorgde dat er vier keer tot vijf keer sneller geschakeld kon worden en bovenal het maken van teveel toeren op de motor voorkomen werd. 'Dat systeem heeft ons veel punten gekost in 1991 om het niet betrouwbaar was', zegt Head. 'In 1992 bood het echter een groot voordeel.'
Naast de semi-automatische versnellingsbak was de FW14B uitgerust met tractiecontrole en een actieve wielophanging. Dat laatste elektronisch foefje zorgde er voor dat de wagen zichzelf in bochten stabiliseerde en de coureur meer risico's kon nemen. Daar ligt volgens Head de verklaring voor de wereldtitel van Mansell. 'Nigel realiseerde zich dat er na een paar tienden meer grip lag terwijl (teamgenoot) Riccardo Patrese altijd meer gevoel in de wagen wilde.'
Naast al deze technologische hoogstandjes speelde ook de Renault motor een belangrijke rol in het succesjaar van Williams. Hoewel de Renault motor volgens Head niet de krachtigste motor van het veld was, die eer ging naar de Honda's (geloof het of niet) achter in de McLarens, maar wat de Renault-motor zo goed maakte was de verhouding tussen gewicht, performance en verbruik. 'Daarnaast was de motor extreem betrouwbaar', besluit Head.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties