Samenvatting VT1 Oostenrijk: Schade bij Mercedes en Verstappen moest nog wakker worden Formule 1
Formule 1

Samenvatting VT1 Oostenrijk: Schade bij Mercedes en Verstappen moest nog wakker worden

Samenvatting VT1 Oostenrijk: Schade bij Mercedes en Verstappen moest nog wakker worden

Na de malaise van de Franse Grand Prix is het Oranjelegioen afgereisd naar Spielberg om drie dagen lang te genieten van de Grand Prix van Oostenrijk. Het wordt warm, er staat een hoop op het spel.

Dit weekend keert het F1-circus terug in Spielberg om zeventig ronden te voltooien op de 4,326 kilometer lange Red Bull Ring. Voor het echter zo ver is zal het veld eerst door vrije trainingen en de kwalificaties moeten komen. Max Verstappen vertoonde zich als eerste op de baan. Hij trakteerde de fans op een korte ronde maar zette geen tijd neer. Een kleine triomfantelijke ronde voor de vorige winnaar van de Oostenrijkse GP.

Rode vlag

De sessie eindigde met een rode vlag nadat Renault-coureur Nico Hulkenberg hard naast de baan terechtkwam en er net zo hard weer op wilde rijden. Ten gevolge vulde hij de baan met losse onderdelen van zijn wagen waaronder vlijmscherpe stukken carbon. Met nog drie minuten op de klok had opruimen geen zin waardoor de rode vlag gezwaaid werd. Even later ging de baan nog even op groen, de coureurs mochten een extra ronde rijden om op de start/finish een proefstart te maken.

Verstappen niet helemaal wakker

'Max, vergeet je niet dat je DRS kunt gebruiken?', kreeg de Limburger te horen vanaf de pitwall. 'Haha, oh ja foutje.' Met drie DRS-zones kan dat ene knopje een behoorlijk verschil maken. In de laatste fase van de training kwam Verstappen in bocht 1 naast de baan terecht. Zijn RB15 bleef heel, maar over diezelfde auto had de Nederlander nog wel te klagen: 'Ik weet niet wat er aan de hand is maar ik kom op de rechte stukken niet vooruit. Mag ik pitten?' Dat mocht niet, 'probeer nog maar een ronde', kreeg hij te horen.

Pierre Gasly moet zich bewijzen en daar is hij na alle kritiek hard mee bezig. Hij eindigde VT1 op de zesde positie, achter Verstappen en voor Carlos Sainz. Wel maakte Gasly de fout om in de pitstraat te vroeg op de rem te gaan waardoor George Russel de schrik van zijn leven kreeg.

Schade bij Mercedes

Hoewel Lewis Hamilton VT1 wist te voltooien op P1, met een tijd van 1:04:838, verliep de training verre van soepel. Op zijn gemakje kwam de Brit binnen in de pit waarna hij iedereen rustig gedag zei. Geen haast, al moest hij tijdens de training veelvuldig pitten wegens schade aan zijn voorvleugel. Zelfs na reparaties moest de Brit terugkomen voor nogmaals een nieuwe vleugel.

Valtteri Bottas moest zelfs terug naar een oude power unit wegens een olielek. Daarnaast klaagde de Fin over problemen met zijn banden. Tijdens het remmen zouden ze immers te snel blokkeren. Uiteindelijk wist de Fin een derde tijd neer te zetten, hij staat op 0,161 seconde achterstand achter zijn teamgenoot.

Ferrari wilde alles uit de training halen

Charles Leclerc en Sebastian Vettel mochten direct de baan op. Na problemen in Frankrijk met enkele nieuwe onderdelen viel er een hoop te testen. Met een zekere mate van succes, Vettel splitst de twee zilverpijlen op met een degelijke P2. Hij zit 0,144 seconden achter Hamilton. Leclerc, op P4, zit 0.303 seconden achter de huidige wereldkampioen. (Foto: Red Bull Content Pool)

Bekijk hier de volledige uitslag van de eerste vrije training van de Grand Prix van Oostenrijk.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws