Eerste vrije training

De eerste vrije training van een Grand Prix is de eerste trainingssessie die Formule 1-coureurs rijden wanneer er een raceweekend plaatsvindt. Gedurende deze anderhalf uur durende sessie testen Formule 1-teams diverse aerodynamische en technische mogelijkheden uit.

Normaliter vindt de eerste vrije training op vrijdagochtend (lokale tijd) plaats. Het is dan ook het eerste moment van een raceweekend waarop de Formule 1-auto's het asfalt op gaan. Het gebeurt weleens dat teams gebruik maken van een testcoureur tijdens de eerste training. Zo liet Williams Nicholas Latifi in 2019 geregeld de eerste vrije training rijden, om de jongeling ervaring op te laten doen.

Geen competitief gehalte

Ondanks dat er altijd een formele lijst met rondetijden wordt weergeven, zijn de resultaten van de eerste trainingssessie vrijwel nietszeggend. Teams focussen zich veelal op het vergaren van data en het bewerkstelligen van de meest ideale set-up voor de auto. Hierdoor is er geen competitief gehalte tijdens de sessie; de coureurs houden zich vooral bezig met het rijden van zoveel mogelijk rondjes. Een snelle rondetijd van een coureur of een team tijdens de eerste vrije training is dan ook vaak niet representatief voor de rest van het raceweekend. 

Tijdens de eerste trainingssessie hebben de teams de vrijheid om alles met de auto te doen. Zo rijden veel auto's geregeld met een aero rack, een metaal omhangsel dat de luchtstromen rondom de auto meet. Teams mogen, formeel gezien, met illegale onderdelen rijden zonder daar een straf van de FIA voor te krijgen. Wel is er sprake van een 'gentleman's agreement' tussen de teams, waarin men heeft afgesproken om zo legaal mogelijk te werk te gaan tijdens de oefensessie. 

Eerste vrije training nieuws