Samenvatting VT2 Oostenrijk: Rode vlaggen-drama voor Bottas en Verstappen door de wind Formule 1
Formule 1

Samenvatting VT2 Oostenrijk: Rode vlaggen-drama voor Bottas en Verstappen door de wind

Samenvatting VT2 Oostenrijk: Rode vlaggen-drama voor Bottas en Verstappen door de wind

De tweede vrije training voor de Grand Prix van Oostenrijk was in tien minuten al tig keer spectaculairder dan de hele Grand Prix van Frankrijk. Max Verstappen, Valtteri Bottas en Sebastian Vettel vlogen allen naast de baan waardoor tweemaal de rode vlag gezwaaid werd.

De eerste vrije training werd al vroegtijdig stopgezet met een rode vlag toen er nog drie minuten op de klok stonden. Tijdens de tweede training werd de trend doorgezet, liefst tweemaal moest de rode vlag tevoorschijn komen. De eerste keer raakte Max Verstappen in bocht negen hard van de baan waarna hij achteruit in de bandenstapel schoot. Een medisch voertuig werd opgetrommeld maar Verstappen kon op eigen kracht terug naar de pit komen. Daar verontschuldigde hij zich tegenover zijn team. Eerder tijdens de training gaf de Nederlander al aan veel wind op de rechte stukken te voelen waardoor het gerucht snel op gang kwam dat de wind voor de crash verantwoordelijk moest zijn. Dit is later bevestigd.

Drama door Bottas

Daar stopte de drama echter niet. Nadat de baan op groen ging en de meeste coureurs weer naar buiten mochten verloor Valtteri Bottas de controle over zijn W10 in bocht vijf. ‘Ik verloor plotseling de controle, ik probeerde het nog te corrigeren maar dat was net te laat. Er staat erg veel wind vandaag’, aldus de Fin tegenover Italiaanse media in de paddock. De Mercedes-coureur moest verplicht een medische keuring ondergaan omdat hij zeker 25 G voor zijn kiezen kreeg tijdens de crash. Zijn W10 was, net als de RB15 van Verstappen, volledig kapot. Een tweede rode vlag was een feit.

Vettel kwam er beter mee weg

Bijna kon men de rode vlag voor een derde keer zwaaien. Sebastian Vettel verloor eveneens door de wind de macht over het stuur waarna hij in de grindbak terecht kwam. Geen schade aan de auto maar zijn bandenset was volkomen nutteloos geworden. Het rubber was zichtbaar verdwenen terwijl de Duitser in alle rust terug naar de pit reed. In de staart van de training kwam Vettel nogmaals naast de baan terecht maar dat zorgde niet voor problemen.

Wind en kerbstones

De wind én de kerbstones waren de hoofdrolspelers van de dag. Met elf kapotte voorvleugels, waar de teams allen over klaagden, dankzij de behoorlijk hoge kerbstones lopen de kosten hoog op. Niet zo hoog als de kosten voor Red Bull en Mercedes echter, de wind eiste haar slachtoffers in een mum van tijd op en de RB15 en W10 zijn aan een stevige opknapbeurt toe. Mogelijk kan dat nog leiden tot gridstraffen voor Valtteri Bottas, afhankelijk van wat allemaal aangepast moet worden.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws