De Halo gaat er hoe dan ook komen volgend jaar. Volgens FIA-voorzitter Jean Todt hoort de invoering van de cockpitbescherming bij de gebruikelijke ontwikkeling van de koningsklasse. Mocht de FIA toch iets beters bedenken, zal er tegen die weer naar gekeken worden.
'Er is geen weg terug. De Halo komt en dat blijft zo', stelt Todt tegenover SpeedWeek. 'Waarom? Omdat het een ongelooflijke waarde voor de veiligheid vertegenwoordigt. Ik ben gefascineerd door wat men erover zegt en schrijft. De halo is gewoonweg onderdeel van de natuurlijke evolutie van de Formule 1. Natuurlijk hoeft dit niet een definitieve oplossing te zijn. Als we na verloop van tijd op een betere oplossing stuiten, dan zullen we die introduceren.'
Daarnaast zal er ook niets veranderen aan de motorreglementen. 'Ik ben ook niet blij als ik hoor dat een rijder in een heel jaar 150 plaatsen straf of meer heeft gekregen vanwege motoronderdelen. Maar de Formule 1 is nu eenmaal veeleisend en elk detail moet kloppen. Deze limieten voor de componenten van de aandrijflijn zijn niks nieuws, iedereen was en is op de hoogte van de reglementen.'
Christian Horner, teambaas van Red Bull, heeft zich al meerdere keren negatief uitgesproken tegen de besluiten van de FIA, maar dat is niet helemaal terecht volgens Mercedes-teamchef Toto Wolff. 'Als Christian het echt van de zotte had gevonden, dan had hij geen druk uit moeten oefenen voor goedkopere motoren', stelt de Oostenrijker. 'De motorleveranciers zijn aangespoord om de prijs voor klantenteams te optimaliseren en dat hebben we gedaan. Bovendien was iedereen erbij toen dit besloten werd, ook Christian. Ja, het is een enorme uitdaging, maar dat zijn gewoon de parameters voor komend seizoen en daar moeten we mee leren leven.'