Top-engineer Mercedes wil meer openheid: 'Je kunt veel meer verhalen uit data halen' Formule 1
Formule 1

Top-engineer Mercedes wil meer openheid: 'Je kunt veel meer verhalen uit data halen'

Top-engineer Mercedes wil meer openheid: 'Je kunt veel meer verhalen uit data halen'

Dom Riefstahl, race support team leader en test engineer bij Mercedes, is van mening dat Formule 1-teams veel meer data kunnen delen met de fans tijdens televisie-uitzendingen zonder daarbij geheimen prijs te geven. Dit zou ervoor moeten zorgen dat fans meer inzicht krijgen in wat er gebeurd tijdens een race en bepaalde ontwikkelingen beter kunnen begrijpen.

De top-engineer van Mercedes vertelt in gesprek met Motorsport.com dat hij kansen ziet om de fans meer mee te nemen in het verhaal van de race. 'Er is veel informatie die we de fans kunnen aanbieden, of enkel aan de mensen die het commentaar verzorgen en over de race praten. Zo kunnen zij hun verhaal beter maken en de zaken die op de achtergrond spelen beter begrijpen.'

'Als je meer data beschikbaar hebt, en je hebt iemand die weet hoe je die data moet lezen en moet uitleggen, dan kun je zoveel beter in beeld brengen wat er precies gaande is' aldus Riefstahl, die ook nog met een voorbeeld komt. 'In de tweede vrije training kan je de ronde van Lewis over die van Verstappen leggen en laten zien waar hij wint en waar hij verliest, of dat ze met een andere vleugel rijden, met een andere motorinstelling, of laten zien dat de motor opgeschroefd is.'

Geen geheimen prijsgeven

Bang dat de teams hiermee geheimen weggeven aan de concurrentie is hij niet. De Mercedes-man is ervan overtuigd dat alle teams die informatie toch al weten van elkaar. 'Al die dingen zijn heel simpel af te lezen. En je geeft dan echt niets weg. Iedereen weet de snelheid van de andere wagens. Je geeft geen geheimen prijs, en tegelijkertijd kan je veel beter het grotere plaatje uitleggen.'

Meer verhalen uit data halen

Riefstahl denkt dat er veel meer verhalen uit de data te halen zijn, als de teams besluiten deze data wel te delen. Ook de FIA zou hier een rol in kunnen spelen in zijn ogen. 'Er zijn natuurlijk dingen die teams niet vrij willen geven. Je wilt je geheimen voor jezelf houden, maar er is andere informatie die je prima kunt laten zien. Ik snap niet waarom de FIA geen deal sluit met Pirelli en de bandenslijtage laat zien. Welke band is het eerste op? Wat betekent dat voor de balans?'

'Als Pirelli die data aan iedereen beschikbaar stelt, en die data hebben ze want ze verzamelen het van alle teams en kunnen dat anonimiseren, dan kunnen ze het gemiddelde van de hele paddock laten zien. Al nemen ze enkel de top vijf, om te laten zien wat er vooraan het veld gebeurt. Je kunt er veel meer verhalen uit halen' zo besluit hij.

1 claps
1 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws