Voorbeschouwing GP Mexico | Luchtdichtheid zet Verstappen nu al op poleposition Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Mexico | Luchtdichtheid zet Verstappen nu al op poleposition

Voorbeschouwing GP Mexico | Luchtdichtheid zet Verstappen nu al op poleposition

Komend weekend is de Grand Prix van Mexico het decor van de grote aftrap voor de beslissende laatste triple header van dit Formule 1-seizoen. Max Verstappen en Lewis Hamilton staan nog altijd dicht bij elkaar in de ranglijsten en dus kan er in Mexico-Stad door beide partijen een flinke klap uitgedeeld worden. In deze voorbeschouwing vertelt F1Maximaal je alle informatie en feitjes die je moet weten voor het belangrijke raceweekend.

Komend raceweekend zal er geracet worden op het Autodromo Hermanos Rodriguez, een iconisch circuit dat al jaren de thuisbasis is voor de Grote Prijs in Mexico. De thuisbasis van Red Bull-coureur Sergio Perez telt in totaal zeventien bochten en met een lengte van 4,3 kilometer is de baan aan de korte kant.

Voorbeschouwing GP Mexico | Luchtdichtheid zet Verstappen nu al op poleposition
Het Autodromo Hermanos Rodriguez in Mexico-Stad

Wat direct opvalt aan de track map van het circuit is dat de baan bestaat uit veel korte en technische bochten, maar in de eerste sector valt dat nog mee. Het circuit begint met het lange rechte stuk over start-finish, waarna een snelle bochtencombinatie volgt die in zijn geheel doorgaans in de derde versnelling wordt genomen. Vervolgens is er nog een recht stuk, waarna de tweede sector alweer begint. In het eerste deel van het Mexicaanse circuit is motorvermogen dus van belang en zal die factor doorslaggevend zijn voor de sectortijd.

Sector twee staat bijna in z'n geheel in het teken van spectaculaire bochten. Het rechte stuk van de eerste sector wordt opgewacht door twee korte, krappe bochten, waarna een haarspeldbocht volgt. Vervolgens koersen de Formule 1-coureurs af op een serie snelle en attractieve bochten, die allemaal in de vijfde of zesde versnelling zullen worden genomen. Vanzelfsprekend is hier downforce van levensbelang, omdat de coureurs hier veel tijd kunnen winnen door zoveel mogelijk snelheid mee te nemen in de bocht.

De derde sector van het circuit begint met een kort recht stuk met een bijzondere derde DRS-zone, waarna de coureurs het inmiddels beroemde 'stadiongedeelte' in zullen rijden: een bochtencombinatie omringd door hoge tribunes. Dit deel van het circuit zorgt vaak voor spectaculaire beelden en het is bij uitstek de eye-catcher van de baan. Daarbij komt ook dat de bochten in het stadiongedeelte erg lastig zijn, omdat ze erg langzaam en technisch zijn, waarbij de coureurs bij bocht 13 zelfs terug moeten naar de tweede versnelling.

Voorbeschouwing GP Mexico | Luchtdichtheid zet Verstappen nu al op poleposition
Het beroemde stadiongedeelte in de derde sector van het circuit

Autoprestaties onderhevig aan ijle lucht in Mexico

Een belangrijk onderwerp in Mexico dit weekend is het gebrek aan luchtdichtheid, ook wel 'ijle lucht' genoemd. Het circuit in Mexico-Stad ligt op zo'n 2200 meter boven zeeniveau, waardoor de luchtmoleculen minder dicht op elkaar zitten. In vergelijking met Europese circuits als Silverstone en Monza is dat verschil in luchtdichtheid zo'n 25%, behoorlijk andere omstandigheden dus. Zowel de downforce van de auto's als de motoren hebben hier flink onder te lijden.

Allereerst betekent de ijle lucht dat de auto's minder neerwaartse druk kunnen creëren. In grote lijnen creëren Formule 1-auto's downforce door zoveel mogelijk lucht omhoog te geleiden. Hoe meer lucht de auto omhoog kan stuwen, des te meer neerwaartse druk er gecreëerd wordt. Door de ijle lucht zijn er theoretisch minder luchtmoleculen die omhoog kunnen worden gestuurd, waardoor de auto automatisch ook minder neerwaartse druk terug kan verwachten. De verwachting is dat de teams dit gebrek aan downforce zullen compenseren door in de set-up van de wagen veel focus te leggen op downforce, door onder meer een grote achtervleugel in te zetten.

Tegelijkertijd wordt ook de motor van de bolides geplaagd, want door de mindere luchtdichtheid boven het circuit in Mexico wordt er minder zuurstof in de motorinlaat gezogen, waardoor er minder pk's kunnen worden gegenereerd in de verbrandingsmotor. De voordelen die Mercedes normaliter heeft als gevolg van hun sterke motor worden in Mexico dus in zekere mate afgezwakt, hoewel het turbocomponent in de Formule 1-motor het gebrek aan inkomende lucht voor een deel kan compenseren. Die laatste oplossing zorgt echter voor meer druk op de betrouwbaarheid van de motor en dat is nu net een aspect waar het bij de Mercedes-krachtbronnen recentelijk aan schort.

Al met al zal de Mexicaanse ijle lucht ervoor zorgen dat Mercedes minder kan leunen op haar sterke motor en dat alle teams moeite zullen hebben om genoeg neerwaartse druk te creëren met hun auto's. Dat betekent ook dat de mechanische grip van de auto, dus de bochtensnelheid gegenereerd door de ophanging en het chassis, extra belangrijk wordt. Over het algemeen is dit een sterk punt van de auto van Red Bull Racing, waardoor er gezegd kan worden dat het team van Max Verstappen de grote favoriet is voor de overwinning. De geschiedenis leert echter dat betere mechanische grip niet altijd een garantie is voor succes op het Autodromo Hermanos Rodriguez.

Spanning tussen Hamilton en Verstappen is om te snijden

Het mogelijke voordeel voor de RB16B in Mexico komt goed uit voor Verstappen, want zijn titelstrijd met Hamilton begint met nog maar vijf races te gaan tot een kookpunt te leiden. De Nederlander leidt weliswaar het kampioenschap met 287,5 punten, maar Hamilton volgt op korte afstand met 275,5 punten. Dit betekent dat bij het eventueel mislopen van het podium Verstappen mogelijk de leiding van het kampioenschap uit handen moet geven. Iedere misstap of uitvalbeurt komend weekend is dus cruciaal voor de eindstrijd.

Ook verderop in het kampioenschap is er veel spanning, want achter de top zit men dicht tegen elkaar aan. Perez staat met 150 punten vierde, maar wordt kort achterna gezeten door Lando Norris (149 punten), Charles Leclerc (128 punten) en Carlos Sainz (122,5 punten). Het zal dus interessant worden om te zien hoe die coureurs het met elkaar zullen uitvechten om de titel 'best of the rest', alhoewel Perez vooral bezig zal zijn met de fraaie entourage omtrent zijn thuisrace.

Door: Maurits Kappetijn

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws