De nieuwe malheur aan zijn Renault motor, de definitieve oorzaak van het uitvallen moet nog vastgesteld worden, betekent hoogstwaarschijnlijk dat Max Verstappen zijn ambities voor een podiumplek op het circuit van Monza al uit zijn hoofd kan zetten.
Vermoedelijk zullen er een aantal elementen in de motor van Verstappen na de uitvalbeurt op Spa vervangen moeten worden die er toe leiden dat de Limburger op Monza een gridstraf voor het teveel gebruiken van componenten aan zijn broek krijgt. Omdat de Nederlander al voor verschillende onderdelen op maximaal toegestane aantallen staat, kan de gridpenalty flink oplopen en start de Nederlander hoogstwaarschijnlijk helemaal achteraan.