Brundle: 'Verstappen speelde het zeer listig bij de safety car-herstart' Opinie
Opinie

Brundle: 'Verstappen speelde het zeer listig bij de safety car-herstart'

Brundle: 'Verstappen speelde het zeer listig bij de safety car-herstart'

Max Verstappen mag de Grand Prix van Bahrein dan wel niet gewonnen hebben, aan zijn rijvaardigheid heeft hij dat volgens Martin Brundle niet te wijten. Van een listige safety car-herstart tot aan een zeer voordelige positie in de slotfase was het volgens de Sky Sports F1-analist vooral de klasse van Lewis Hamilton waardoor de Limburger uiteindelijk de Grand Prix verloor.

Brundle gaat in sneltreinvaart door de hele race heen en begint bij de crash van Nikita Mazepin, die een safety car veroorzaakte. Toen deze eenmaal de pitstraat weer inreed, was het aan Verstappen om de rits aan auto's weer aan het racen te krijgen. 'Verstappen speelde het zeer listig bij de safety car-herstart', merkt de Brit allereerst op.

'Hij wachtte tot het laatste moment bij de start-finish om het gaspedaal in te trappen zodat zijn achterliggers niet al te lang in zijn slipstream konden zitten', voegt hij daaraan toe. Hij slingerde heen en weer voor de neus van Hamilton om zijn banden op temperatuur te krijgen en wachtte tot aan de start-finish om de Mercedes W12 zo min mogelijk te assisteren.

Verstappen rijdt niet weg

Verstappen overleefde de openingsfase en reed zijn Britse rivaal spoedig uit DRS-bereik. 'Red Bull wist het begin van de race aardig te controleren, maar ze wisten eigenlijk nooit van Hamilton af te komen, al begon Valtteri Bottas wel een beetje weg te zakken', zag Brundle. De wedstrijdsnelheid van de zevenvoudig wereldkampioen lag in die openingsfase simpelweg te hoog voor Verstappen om hem af te schudden, hoewel laatstgenoemde wel last had van problemen met zijn differentieel.

'De wedstrijd lag voor Red Bull voor het oprapen'

'Na Hamiltons pitstop in ronde 29, die met nog 27 ronden te gaan naar de harde band ging, lag de wedstrijd voor Red Bull voor het oprapen', suggereert Brundle. Red Bull zag dat Hamilton een hele lange laatste stint ging maken, het enige wat ze hoefden te doen was Verstappen enkele ronden later de pitstraat insturen zodat het verschil in banden tussen de Nederlander en de Brit groot genoeg was.

Brundle stelt dat wellicht daar het probleem gezeten heeft, dat Red Bull achterover is gaan leunen toen de strijd zich leek te ontplooien in het voordeel van de Oostenrijkse renstal: 'Misschien dat Red Bull het toen wat rustiger aan besloot te doen omdat ze dachten dat Mercedes nogmaals zou stoppen of later heel veel snelheid tekort zou komen.' Geen van deze scenario's deed zich voor, waardoor het tot aan de laatste ronde spannend bleef en de wedstrijd uiteindelijk beslist werd in het nadeel van de Oostenrijkers.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws