Michael Schmidt heeft aangegeven dat er nog veel onduidelijkheid is over het laatste deel van het seizoen. Red Bull Racing wil de problemen tijdens het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten oplossen, maar het is nog maar de vraag hoe groot het updatepakket kan zijn. Red Bull klopte daarom ook niet voor niets aan bij de FIA. Hierdoor ging het bestuursorgaan nogmaals kijken naar de achtervleugel van McLaren.
Verstappen kon, ondanks zijn tweede startpositie, geen partij bieden voor Norris. De coureur van McLaren kon gedurende de race simpel uitlopen naar een ruime voorsprong, waardoor hij uiteindelijk zijn derde zege van het seizoen boekte. 'Op vrijdag waren er al tekenen aan de wand dat dit zou gebeuren', zegt Schmidt bij Auto, Motor und Sport. 'Norris hield de voorsprong bescheiden met twee tienden tijdens de trainingen, maar in de race was de McLaren van een ander niveau.'
Norris werd na een rustige openingsfase in de race verteld dat hij er voor moest zorgen dat een undercut van Verstappen niet zou kunnen werken. Hij moest een gat slaan van vijf seconden. Dat werd binnen drie ronden bewerkstelligd. 'Christian Horner zou dat ook heel demoraliserend was, dat hij gewoon op commando een seconde per ronde sneller kon rijden dan Max Verstappen. De McLaren is op circuits waar maximale downforce benodigd is simpelweg te goed. Dat zagen we al in Boedapest.'
Toch was er sprake van een heuse ommekeer bij Red Bull. Verstappen en Sergio Pérez hadden het gedurende de eerste twee vrije trainingen lastig, waardoor het team keihard aan de slag moest voor de zaterdag. De ommekeer werkte goed bij Verstappen, die de schade flink kon beperken. 'Red Bull was op vrijdag zo bang voor de kerbs en hobbels dat het de auto heel hoog had afgesteld. Zo hoog stond de auto nog nooit. Verstappen en Pérez hadden daardoor een auto die totaal niet instuurde. Op zaterdag is Red Bull weer teruggegaan naar een stijvere afstelling en een lagere rijhoogte, en daar lag de sleutel.'
Alle ogen gericht op updatepakket Red Bull
Red Bull hoopt tijdens het raceweekend op het Circuit of the Americas op verbetering. De Oostenrijkse renstal heeft aangegeven dat het de problemen begrijpt en dat er een oplossing zal komen. Het team heeft nu een aantal weken om hersteloperaties uit te voeren om zo weer een competitief pakket neer te zetten. Daarmee moet vooral de opmars van Norris gestopt worden, aangezien Schmidt verwacht dat McLaren in het constructeurskampioenschap niet meer te verslaan zal zijn.
Desondanks is het nog maar de vraag of Red Bull daadwerkelijk een sprong kan maken. Bovendien zitten de andere teams ook niet stil in deze pauze. 'Het is nog onduidelijk hoe groot de upgrade van Red Bull zal zijn, want dat hangt echt af van de bedragen. Mercedes spreekt van een grotere upgrade en bij McLaren zullen ze nog wat kleine dingen brengen. Bij McLaren zijn ze heel voorzichtig. Ze weten hoeveel risico ze nemen als ze een grote update mee zouden nemen aan het einde van het seizoen.'
Red Bull is dan ook niet alleen bezig geweest met het verbeteren van de eigen performance, maar ook met het verzwakken van de tegenstanders. 'Red Bull voelt de druk echt wel. Ze hebben alles op alles gezet om ervoor te zorgen dat McLaren de achtervleugel moet aanpassen. De FIA wilde daar in eerste instantie echt niets mee doen, maar door het protest van Red Bull werd we wel naar gekeken. Dat is ook terecht, want die vleugel was niet volgens de regels', aldus Schmidt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties