Onderweg naar F1 | Tactisch schouwspel levert Piastri F3-titel op F2 & F3
F2 & F3

Onderweg naar F1 | Tactisch schouwspel levert Piastri F3-titel op

Onderweg naar F1 | Tactisch schouwspel levert Piastri F3-titel op

De Formule 1, het is de droom van alle jonge coureurs in de Formule 2 en de Formule 3. Ieder jaar komen er weer talenten bovendrijven in de veelgeprezen juniorenklassen. Jeugdwatchers Maurits Kappetijn, Christian Moerman en Gino Haverkamp selecteren in de rubriek Onderweg naar F1 iedere week de jonge coureurs die het afgelopen raceweekend in hun ogen opvielen. Deze week schijnen Gino Haverkamp en Christian Moerman hun licht op de jongelingen in de autosport.

Gino: We kunnen natuurlijk niet om de ontknoping in de Formule 3 heen. Het ging zondagochtend tussen drie man: Prema-coureurs Oscar Piastri en Logan Sargeant met ieder 160 punten en ART-jongeling Théo Pourchaire met 151 punten. Laatstgenoemde moest negen punten meer halen dan zijn concurrenten om zich kampioen te mogen noemen.'

Sargeant had vanaf de vijfde startplek de beste papieren, terwijl Pourchaire en Piastri respectievelijk als achtste en elfde startten. De eerste tien coureurs en de man met de snelste ronde krijgen punten, aflopend naar vijftien voor de winnaar van de sprintrace naar één voor de nummer tien.

Nummer vijf Sargeant was echter al snel klaar nadat hij in de tweede bocht uit de race werd gekegeld door Lirim Zendeli. Pourchaire kende echter een topstart en zat al snel op P6, terwijl Piastri negende was. De zeventienjarige Fransman was sneller dan het gros van de coureurs voor hem, terwijl Piastri moeite had het tempo bij te benen en halsoverkop ook nog werd ingehaald door teammaat Frederik Vesti.

De slotrace van de Formule 3 was dan ook een tactisch schouwspel. Pourchaire had twee teamgenoten voor hem, die allebei geen moeite hadden de Fransman te laten passeren. Piastri daarentegen zat vast achter Vesti, die hem inhaalde maar nog wel als troef achter de hand gebruikt kon worden als Pourchaire in een te kansrijke positie lag.

Zo ver kwam het echter niet. Pourchaire finishte knap derde, een plek die hem tien punten opleverde, maar zijn eigen teamgenoten, Aleksandr Smolyar en Sebastián Fernández, vielen dusdanig ver terug dat ook Piastri hen kon inhalen. De Australische Renault-protegé passeerde ook al Vesti, waardoor hij als zevende finishte en zodoende vier punten binnenhaalde. Net genoeg, want met 164 punten voor Piastri tegenover 161 punten voor Pourchaire, mocht eerstgenoemde zich kampioen noemen.

De vraag is wat er nu voor Piastri in het verschiet ligt. Als Renault-junior is het vrijwel een zekerheidje te noemen dat hij in 2021 een plekje op de Formule 2-grid gaat bemachtigen. De negentienjarige coureur was gedurende het seizoen bijzonder constant en nauwelijks op een fout te betrappen. Van deze man hebben we zeker nog niet het laatste gehoord.

Positieve afsluiter Verschoor, Schumacher onderweg naar de Formule 1

Maurits: Als we eerlijk moeten zijn, hadden we meer verwacht van Bent Viscaal en Richard Verschoor in de Formule 3. Ondanks het feit dat MP Motorsport er niet om bekend staat voorin mee te doen, waren beide Nederlanders geen rookie meer en gezien de CV van de twee heren verwachtte veel mensen dat zij mee konden doen om de titel. Ook de laatste race van het seizoen bevestigde echter het tegendeel.

De kwalificatie in de negende en laatste ronde van het seizoen reflecteerde de vorm van MP Motorsport in de rondes daarvoor. Verschoor kwam niet verder dan P14, terwijl Viscaal genoegen moest nemen met P19. Hierdoor waren goede raceresultaten, op een baan zonder al te veel inhaalmogelijkheden, lastig. Verschoor wist in de eerste race twee plekken te winnen, waar Viscaal een betere race pace te pakken leek te hebben. Helaas viel hij in de race uit door motorproblemen, een lastige zaterdagochtend dus.

Op zondag reed Verschoor verrassend een van zijn beste races van het seizoen, door vanaf P12 naar P5 te rijden. Dit kwam mede door enkele DNF's voor hem in het veld, maar de snelheid van de Benschopper leek goed. Viscaal kwam daarentegen niet verder dan P20, mede omdat hij achteraan moest starten vanwege zijn eerdere invalbeurt.

Bekijk hier de tweede en laatste F3-race van het seizoen.

Van de Formule 3 maken we nog even een klein sprongetje naar de Formule 2, want daar is het seizoen nog altijd bezig. Ondanks dat winnaars Lundgaard en Mazepin afgelopen weekend veelal de aandacht trokken, zette Mick Schumacher misschien wel de bijzonderste prestatie neer. In de eerste race repareerde de Duitser een mislukte kwalificatie, door vanaf P15 tien plaatsen te winnen in de feature race. Dit zette hij om in een P4 op zondag, waardoor hij belangrijke punten scoorde voor het kampioenschap.

Met nog drie races te gaan leidt Schumacher het F2-klassement. Het verschil is acht punten, maar gezien de vorm en consistentie van het talent lijkt een kampioenschap binnen handbereik. Geruchten zoemen rond over een Formule 1-stoeltje in 2020 en die verhalen zullen de komende maanden alleen maar gaan toenemen. De vraag is of zijn Formule 1-deelname voor of na het behalen van zijn kampioenschap officieel zal worden gemaakt.

Pourchaire grijpt naast de titel

Christian: Hoewel Pourchaire afgelopen weekend op vier punten naast de Formule 3-titel greep, mag zijn raceprestatie op Mugello niet onderschat worden. De jonge Fransman liet in een tweetal wonderschone Grands Prix zien waarom hij tot de absolute top van deze subklasse van de autosport behoort.

Pourchaire begon race één vanaf de zevende stek. Bij het uitkomen van de eerste bocht was hij teamgenoot Fernandéz en Enzo Fittipaldi al voorbij om zijn pijlen vervolgens op de voorhoede te richten. Zoals we heel het weekend op Mugello zagen, was het voornaamste punt waar ingehaald kon worden op het Italiaanse asfalt bij het ingaan van de eerste bocht, na het lange rechte stuk.

Van die bocht maakte Pourchaire nuttig gebruik. In ronde twee opende hij met zijn ART de aanval al op de Prema van Sargeant, met wie hij voor het kampioenschap streed in de slotfase van het seizoen. Wegrijden van zijn Amerikaanse concurrent kon hij echter niet, Sargeant sloeg enkele ronden later weer terug. Pourchaire viel terug naar P5 en opende de aanval wederom in ronde negen. Sargeant poogde nog om het trucje van enkele ronden daarvoor te herhalen en Pourchaire een ronde later met behulp van een slipstream weer achter zich te laten, maar zonder succes. Met het kampioenschap in zijn achterhoofd week hij voor de ART-man.

Pourchaire stootte in die eerste race door naar zijn eerstvolgende rivaal, Zendeli, die P3 bezette in de slotfase van de race. Bij het ingaan van de laatste ronde passeerde hij de Duitser, wederom in bocht één, en vervolgde de strijd door de bochten van de eerste sector. Uiteindelijk was het Pourchaire die P3 binnen wist te slepen, met vijftien punten wegliep na de eerste race van het weekend en daarmee zijn kampioenschapsstrijd levende hield.

De zinderende eerste F3-race op Mugello van Pourchaire

Strijdlustige Pourchaire komt nét tekort

Wegens de omgekeerde grid begon Pourchaire race twee wederom vanaf P7. In een hectische openingsfase, waar Sargeant zijn kampioenschapsstrijd in rook op zag gaan na een aanvaring in bocht twee, stond Pourchaire achtste toen de safety car weer naar binnen reed. Meteen wist hij met een bliksemstart Jack Hughes en Richard Verschoor te passeren in bocht twee en drie, waarmee hij de titel binnen schootsafstand hield.

In ronde tien passeerde hij een van zijn teamgenoten, Smolyar, om een ronde later Fittipaldi in die veelgebruikte eerste bocht in te halen. Pourchaire had een top drie finish nodig en een puntloze eindklassering van zijn directe concurrent Piastri om de titel binnen te slepen. Toen de zeventienjarige ook nog eens teamgenoot Fernandéz passeerde, leek die titel er te komen.

Alleen Piastri, die op P9 bleef haken, moest wegzakken in het slot van de race. Piastri gaf echter gas en klom naar de achtste plek, terwijl Pourchaire op anderhalve seconde van de nummer twee bleef hangen. De titel ging naar een euforische Piastri, maar Pourchaire zat dichtbij, héél dichtbij. Volgend jaar moeten we de Fransman nauwlettend in de gaten blijven houden, het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat dit toptalent met regelmaat voor de hoogste trede van het ereschavot strijdt. (Foto: Renault Sport Media)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws