24 uur van Daytona | Porsche apetrots op Daytona-zege, Dontje wint in GTD-klasse Algemeen
Algemeen

24 uur van Daytona | Porsche apetrots op Daytona-zege, Dontje wint in GTD-klasse

24 uur van Daytona | Porsche apetrots op Daytona-zege, Dontje wint in GTD-klasse

Felipe Nasr sluit de 24 uur van Daytona met Porsche af als winnaar. Porsche stond onder druk van Cadillac, waar Tom Blomqvist tot de finish achter het stuur zat. Het was een teleurstellende dag voor Renger van der Zande, die op de koers van de overwinning lag, maar zijn auto in de garage kon parkeren. Indy Dontje en zijn team Winward Motorsport konden zegevieren in de GTD-klasse.

Bij de start van de The Rolex 24 at Daytona verloor Sébastien Bourdais, teamgenoot van Van der Zande, een plekje en stormde Nasr direct naar de leiding. Hoe dan ook maakte dat niet heel veel uit, er was nog 23 uur te gaan. Pipo Derani wist echter de leiding weer terug te pakken en Bourdais klom ook weer een plekje op, waardoor Nasr weer naar P3 werd gedemoveerd. Veel kans om uit te lopen kreeg Derani echter niet, het eerste uur van de race werd geteisterd door gele vlaggen.

Na de eerste pitstops onder de gele vlag crashte Misha Goikhburg met zijn Lamborghini in de bandenstapel in bocht zeven. Drie minuten na de herstart volgden nog twee ongevallen waarbij drie LMP2-auto’s betrokken waren. Het tweede uur verliep ook niet vlekkeloos, het werd opnieuw geel toen Steven Thomas zijn LMP2-bolide de muur instuurde. Marvin Kirchofer lag in de McLaren aan de leiding.

Leiding wordt een aantal keren doorgegeven, maar Cadillac en Porsche ogen sterk

Na de openingsuren van de 24 uur van Daytona werd duidelijk dat de Cadillacs en de Porsches erg sterk zijn. De leiding werd een paar keer gewisseld tussen Derani, Bourdais en Dixon, die na Bourdais plaatsnam in de gele Cadillac. Het leek er in ieder geval op dat het team van Van der Zande een goede kans maakte. Hoe dan ook moesten de coureurs de nacht nog ingaan, en het weer leek wat tricky te worden.

Er werd regen voorspeld, al was er tot op dat moment nog niets gevallen. In de GTD-klasse kampten Ten Voorde en zijn consorten al vanaf de eerste ronde met problemen met de motor, waardoor ze wat snelheid tekort kwamen. Ten Voorde gaf na zijn dubbele stint via Ziggo Sport een update vanuit Daytona: ‘Ik moet zeggen dat ik alles eruit heb gehaald, goede stap heb kunnen zetten, en wat mensen heb kunnen inhalen. Niet op de rechte stukken dan, maar wel in de bochten en bij de restarts. We blijven pushen.’

Letterlijk en figuurlijk een verschil van dag en nacht

Toen het donker werd en de nacht was gevallen zat er even geen enkele Nederlander achter het stuur. Het team van Van der Zande deed het erg goed en reed vrijwel de hele race in de top drie. Bourdais reed op de tweede plek toen hij helaas over wat brokstukken reed en daardoor terugzakte naar P6 met iets minder dan een ronde achterstand. Voormalig Formule 1-coureur Felipe Massa, die deelnam in de LMP2-klasse, nam de leiding in zijn klasse.

Het was aan Van der Zande om de achterstand weer een beetje weg te werken, de Nederlander nam het stuur over van Bourdais. Hij had een klein beetje geluk aan zijn zijde, op dat moment was het namelijk Full Course Yellow vanwege het mechanische probleem van Dries Vanthoor. De BMW-bolide moest van de baan gesleept worden, en dus kon iedereen aansluiten achter de leider in de wedstrijd.

Het duurde echter niet lang voordat Van der Zande stilstond langs het circuit. Ondanks dat het over en uit leek te zijn voor de Nederlander heeft Cadillac ontzettend hard gewerkt om de auto weer op de baan te krijgen. Dat was gelukt, maar toch was de auto het technische mankement niet de baas. Na dertien uur moest Chip Ganassi de auto toch echt in de garage laten staan.

GTP-klasse en LMP2-klasse bieden genoeg spektakel

De gele vlaggen van de voorgaande incidenten zorgden ervoor dat het veld weer dicht bij elkaar zat, en dus waren er veel gevechten gaande in de GTP- en LMP2-klasse. Dontje lag aan de leiding in zijn Mercedes, maar moet wel in zijn spiegels blijven kijken. Nicky Catsburg was nog steeds op jacht, de Amersfoorter had een achterstand van zo’n negentien seconden op de leider in de GTP Pro-klasse.

Dontje kreeg het aan de stok met Onofrio Triarsi en moest knokken om zijn P1 te behouden, wat hem lukte. Triasri raakte vrijwel direct de aansluiting kwijt. Vooraan in de GTP-klasse verscheen Cambell aan de leiding in de Porsche, hij voelde de druk van de tweede Cadillac van Tom Blomqvist. Het team van Van der Helm lag vijfde, en het team van Dontje lag nog steeds aan de leiding, met Philip Ellis achter het stuur.

Losse voorband en vuur uit de remschijf zorgden voor een late safetycar

Met nog een paar uur te gaan zorgde Sheldon van der Linde nog voor wat opschudding, zijn rechtervoorband zat namelijk los en hij moest na zijn pitstop weer terug naar de pitstraat. Het lukte zijn team om het probleem te verhelpen, maar het betekende wel dat Van der Linde terugkeerde op baan in de derde positie met twee ronden achterstand. Niet veel later kwam er rook en vuur uit de voorkant van de #24 Lexus van team Vasser Sullivan.

Parker Thompson kon echter veilig en ongedeerd uit de auto komen en heeft de brand zelf geblust. Door een late safetycar werd het veld weer bij elkaar gebracht, wat zorgde voor een zeer spannend laatste uur. Bij de herstart zat Blomqvist direct op de staart van Nasr en was ook Deletraz in de Acura zeer dichtbij. De heren kwam in verkeer terecht, wat nog meer spanning opleverde.

Blomqvist en Nasr jagen op de elkaar en de zege

De laatste minuten van de race werden nog behoorlijk spannend, Cadillac en Porsche zaten namelijk telkens binnen de anderhalf seconde van elkaar. Nasr wist de aanvallen van Blomqvist af te weren, maar had het lastig op zijn versleten set banden. Meer verkeer vertraagde Nasr een beetje, wat ongetwijfeld zorgde voor hartkloppingen in de Porsche-garage. Hoe dan ook lukte het Nasr om de leiding te behouden en als eerste over de streep te komen. Niet alleen Porsche heeft wat te vieren, ook Dontje en zijn team, zij wonnen de race in de GTD-klasse. Ten Voorde en consorten sloten de race af als twaalfde. Van der Helm en JDC-Miller MotorSports werden zesde in de GTP-klasse.

24 uur van Daytona | Resultaten van de Nederlanders

Coureur Team Eindpositie Klasse
Renger van der Zande Cadillac Racing (Chip Ganassi Racing) DNF GTP
Tijmen van der Helm JDC-Miller MotorSports P6 GTP
Nicky Catsburg Corvette Racing P8 GTD Pro
Larry ten Voorde MDK Motorsports P12 GTD
Indy Dontje Winward Motorsport P1 GTD

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws