Nu 2020 er bijna op zit, is het tijd om terug te blikken op het afgelopen Formule 1-seizoen. Eerder keken we in een serie nabeschouwingen al terug op de voorbije jaargang, terwijl ook gekeken werd naar wie het vaakst uitviel en wie de meeste plaatsen won in een openingsronde. In dit artikel nemen we andere statistieken en interessante feiten onder de loep.
Meeste rondes aan de leiding
Coureur | Rondes aan de leiding |
Lewis Hamilton | 613 |
Valtteri Bottas | 188 |
Max Verstappen | 87 |
George Russell | 59 |
Lance Stroll | 32 |
Pierre Gasly | 26 |
Sergio Perez | 26 |
Carlos Sainz | 5 |
Alexander Albon | 1 |
Het moge duidelijk zijn wie domineerde in 2020: Mercedes. Lewis Hamilton en Valtteri Bottas hebben samen 801 rondes aan de leiding geleid in 2021, met Hamilton in totaal 613 doorkomsten en Bottas 188 stuks. Ruim honderd rondes daarachter volgt Max Verstappen pas met 87. Om de dominantie van Mercedes andermaal te benadrukken kijken we naar George Russell. De Brit reed slechts één race in de W11, maar voerde daarin wel 59 rondes lang het veld aan. Daarmee staat de jonge Brit al vierde in dit klassement.
Alexander Albon valt negatief op met slechts één ronde aan de leiding. Het laat het contrast met teamgenoot Verstappen zien, die samen met de Mercedessen echt een klasse apart was. Verder vallen een aantal subtoppers op die allen hun eigen verhaal hebben. Lance Stroll leidde de Turkse Grand Prix 32 rondes lang, nadat hij een dag eerder de pole opeiste. Pierre Gasly en Sergio Perez wonnen op hun beurt beiden één race in 2020 en hadden daar ieder 26 rondes aan de leiding voor nodig, terwijl Carlos Sainz kortstondig het veld aanvoerde in de openingsfase van de Portugese Grand Prix op een spekglad Portimão. En wie ontbreekt? Juist, Ferrari. Tekenend voor het matige jaar voor de legendarische renstal.
Grootste verschil in punten
Team | Coureurs (punten) | Verschil in punten |
Mercedes | Hamilton (347) & Bottas (223) | 124 punten (55%) |
Red Bull Racing | Verstappen (214) & Albon (105) | 109 punten (103%) |
Ferrari | Leclerc (98) & Vettel (33) | 65 punten (197%) |
Racing Point | Perez (125) & Stroll (75) | 50 punten (66,67%) |
Renault | Ricciardo (119) % Ocon (62) | 57 punten (91%) |
AlphaTauri | Gasly (75) & Kvyat (32) | 43 punten (134%) |
McLaren | Sainz (105) & Norris (97) | 7 punten (7%) |
Haas | Grosjean (2) & Magnussen (1) | 1 punt (100%) |
Alfa Romeo | Räikkonen (4) & Giovinazzi (4) | - (0%) |
Williams | Russell (3) & Latifi (0) | 3 punten (300%) * |
* Russell verdiende zijn punten als coureur van Mercedes en was gedurende die prestatie dus niet de teamgenoot van Latifi.
De verschillen in punten hebben we niet alleen in absolute getallen uitgedrukt, maar ook in percentages. Dat zegt meer over de verschillen tussen twee teamgenoten. In feite heeft Verstappen met zijn 214 punten 103 procent van het aantal punten van Albon (praktisch het dubbele dus) gescoord in 2020.
De grote blikvanger is Charles Leclerc die teamgenoot Vettel compleet verschalkte gedurende 2020. Met zijn totaal aantal van 98 punten heeft hij bijna drie keer zoveel punten binnen geharkt dan de viervoudig wereldkampioen. De verschillen zijn het kleinst bij McLaren, waar Sainz 105 punten wist te scoren en Norris 97 stuks. Het verschil tussen die twee is zeven procent.
Gemmidelde raceresultaat
Coureur | Gemmidelde raceresultaat (afgerond) | Beste raceresultaat |
Lewis Hamilton | 2e | 1e (11x) |
Max Verstappen | 2e | 1e (2x) |
Valtteri Bottas | 4e | 1e (2x) |
Sergio Perez | 6e | 1e (1x) |
Daniel Ricciardo | 7e | 3e (2x) |
Charles Leclerc | 7e | 2e (1x) |
Carlos Sainz | 7e | 2e (1x) |
Alexander Albon | 7e | 3e (2x) |
Lance Stroll | 7e | 3e (2x) |
Pierre Gasly | 8e | 1e (1x) |
Esteban Ocon | 8e | 2e (1x) |
Lando Norris | 8e | 3e (1x) |
Sebastian Vettel | 10e | 3e (1x) |
Daniil Kvyat | 11e | 4e (1x) |
Kimi Räikkonen | 13e | 9e (2x) |
Antonio Giovinazzi | 14e | 9e (1x) |
George Russell | 15e | 9e (1x) |
Romain Grosjean | 15e | 9e (1x) |
Kevin Magnussen | 15e | 10e (1x) |
Nicholas Latifi | 15e | 11 (3x) |
De gemiddelde finishplaatsen van de coureurs zijn afgerond op hele getallen en enkel de uitgereden races worden meegeteld. Zodoende valt het op dat Verstappen, ondanks dat hij achter Bottas eindigde in het kampioenschap, wel een gemiddeld beter raceresultaat kan overleggen. Dat komt vooral doordat de Nederlander buiten zijn vijf uitvalbeurten om altijd in de punten wist te eindigen. Bottas daarentegen viel slechts één keer uit, maar finishte daarnaast wel tweemaal buiten de punten. Daarnaast is de Fin twee keer achtste geworden en een keertje vijfde, terwijl Verstappen slechts in Turkije geen podium pakte. Hij werd toen zesde, zijn slechte resultaat in een afgemaakte wedstrijd.
Meest gereden rondes in 2020
Coureur | Gereden rondes (percentage totaal) |
Lando Norris | 1015 rondes (98%) |
Kimi Räikkonen | 1009 rondes (97%) |
Valtteri Bottas | 994 rondes (96%) |
Alexander Albon | 994 rondes (96%) |
Daniil Kvyat | 986 rondes (95%) |
Daniel Ricciardo | 979 rondes (94%) |
Lewis Hamilton | 950 rondes (92%) |
Nicholas Latifi | 916 rondes (88%) |
Sebastian Vettel | 914 rondes (88%) |
George Russell | 910 rondes (88%) |
Antonio Giovinazzi | 893 rondes (86%) |
Carlos Sainz | 882 rondes (85%) |
Sergio Perez | 879 rondes (85%) |
Pierre Gasly | 864 rondes (83%) |
Esteban Ocon | 861 rondes (83%) |
Charles Leclerc | 822 rondes (79%) |
Kevin Magnussen | 814 rondes (79%) |
Romain Grosjean | 800 rondes (77%) |
Max Verstappen | 795 rondes (77%) |
Lance Stroll | 785 rondes (76%) |
Van alle coureurs die een vast racezitje hadden in 2020, is Verstappen één van de coureurs met de minst gereden rondes. Van de in totaal 1032 maximaal aantal verreden rondes lukte het Verstappen slechts om er 795 af te leggen. Dat komt door zijn vijf uitvalbeurten in respectievelijk in Oostenrijk, Italië, Toscane, Imola en Sakhir. Alleen Lance Stroll heeft nog minder kilometers gemaakt met 785 afgeronde rondes. Ter vergelijking: Romain Grosjean, die de laatste twee wedstrijden miste wegens een blessure, heeft vijf ronden meer gereden dan Verstappen.
Andere kleine statistiekjes
Grootste verschil tussen nummer één en twee 31.633 seconden (Grand Prix van Turkije, Lewis Hamilton vs. Sergio Perez)
Kleinste verschil tussen nummers één en twee 0.415 seconden (Grand Prix van Italië, Pierre Gasly vs. Carlos Sainz)
Snelste pistop 1,86 seconden (Max Verstappen, Grand Prix van Rusland)
Langste reeks puntenfinishes 15 races (Lewis Hamilton, Grand Prix van Oostenrijk t/m Grand Prix van Bahrein)
Meeste uitvalbeurten Kevin Magnussen (zes officiële uitvalbeurten)
Minste uitvalbeurten Lewis Hamilton (nul officiële uitvalbeurten)
Podium met gemiddeld jongste leeftijd Grand Prix van Italië (24 jaar, 1 maand en 24 dagen met Pierre Gasly, Carlos Sainz en Lance Stroll)
Podium met gemiddeld hoogste leeftijd Grand Prix van Turkije (32 jaar, 2 maanden en 28 dagen met Lewis Hamilton, Sergio Perez en Sebastian Vettel)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties