Bandentemperatuur is cruciaal volgens Allison: 'Grootste uitdaging op een nieuw circuit' Formule 1
Formule 1

Bandentemperatuur is cruciaal volgens Allison: 'Grootste uitdaging op een nieuw circuit'

Bandentemperatuur is cruciaal volgens Allison: 'Grootste uitdaging op een nieuw circuit'

James Allison, technisch directeur bij het team van Mercedes, ziet dat het krijgen van voldoende bandentemperatuur een van de grootste uitdagingen is op dit moment. Zeker wanneer er zo veel nieuwe circuits op de kalender staan. Volgens hem hadden de coureurs het erg moeilijk op het gladde circuit van Portugal.

'Wanneer je een nieuw circuit bezoekt verhoogt het de hoeveelheid werk die je hebt. Het brengt ook een hele set aan onzekerheden in het team, we hebben namelijk geen standaard checklist met dingen die werken of juist niet werken', vertelt Allison aan Autosport.com. Er is voor alle teams geen gedetailleerde data beschikbaar over hoe een bolide kan reageren op veranderende omstandigheden.

Maar het team van Mercedes heeft volgens Allison wel genoeg mogelijkheden om verschillende scenario's te simuleren. 'Zolang we maar weten hoe het asfalt eruit ziet, hoe de racelijn werkt en hoe de kerbstones zijn gelegd. Wanneer we dat weten kunnen we een overwegend goede inschatting maken van hoe we snel kunnen zijn op een bepaald circuit.'

Bandentemperatuur cruciaal in openingsfase

Een raceweekend valt of staat echter op de bandentemperatuur. Wanneer de banden niet op de juiste temperatuur zijn, kan een coureur minder rekenen op de mechanische grip van een Formule 1-bolide. 'Wanneer je die banden goed laat werken bij de voor- en de achterwielophanging, kan je er vrij zeker van zijn dat het een soepel weekend wordt', gaat Allison verder.

Het afgelopen weekend bleek ook dat bandentemperatuur funest is voor een Formule 1-bolide. Met name in de openingsfase van de wedstrijd was te zien hoe coureurs moeite hadden om de banden op temperatuur te krijgen. De beide Mercedessen vielen zelfs wat terug, en moesten de leiding laten aan Carlos Sainz.

'Het was een resultaat van meerdere factoren. Uiteindelijk zorgt het er dan vervolgens voor dat je flink op de hielen wordt gezeten door anderen die achter jou zitten. Alles wat gebeurde in de eerste ronden kwam voornamelijk doordat de banden niet op temperatuur waren. Het creëerde een chaos die toen een paar rondjes zou voortduren.' (Foto: Mercedes AMG F1)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws