Bearman bevestigt tegenvallende testresultaten wielkappen: 'Terug naar de tekentafel' Formule 1
Formule 1

Bearman bevestigt tegenvallende testresultaten wielkappen: 'Terug naar de tekentafel'

Bearman bevestigt tegenvallende testresultaten wielkappen: 'Terug naar de tekentafel'

Oliver Bearman heeft bevestigd dat ook de tweede test met de wielkappen, die het rijden onder extreem natte omstandigheden makkelijker moesten maken, geen succes is gebleken. De Britse reservecoureur onderwierp de nieuwe versie van de FIA afgelopen week, samen met Ferrari-collega Arthur Leclerc aan een uitvoerige test op Fiorano, maar deze voldoet dus nog niet aan de verwachtingen.

De FIA en de Formule 1 zoeken al geruime tijd naar oplossing voor het opspattende water bij hevige regenval. Deze spray belemmert het zicht van de coureurs en kan daardoor voor onveilige situaties zorgen. Omdat de wedstrijdleiding de sessie nagenoeg direct moet stilleggen als er plassen op het circuit ontstaan, worden de regenbanden nog nauwelijks gebruikt. De wielkappen of spatborden moesten de spray verminderen, maar nadat de eerste test in Silverstone van vorig jaar geen overtuigend succes opleverde, heeft ook de tweede test van afgelopen week niet het gewenste effect gebracht.

Bearman, die één van de Ferrari-bolides over het kunstmatig natgemaakte testcircuit van het Italiaanse team mocht sturen, stelt zelfs dat men 'terug naar de tekentafel moet'. 'Ik volgde Arthur Leclerc, die met de wielkappen reed', vertelt Bearman aan Autosport.com over de test met het vernieuwde ontwerp. 'Tot nu toe is er niet echt veel over te zeggen. Ik denk dat je de video's hebt gezien, het leek vrijwel hetzelfde', doelt de Ferrari-junior op de hoeveelheid spray achter de auto. 'Dus ik denk dat we terug naar de tekentafel moeten, we moeten er naar blijven kijken.'

Meerdere configuraties geprobeerd

Bearman stelt dat er meerdere dingen zijn geprobeerd, maar geen van allen bleek het gewenste resultaat op te leveren. 'We hebben een paar verschillende configuraties gedaan. We hebben alleen de rechte stukken natgemaakt om te zien of je op de rechte stukken kon volgen. We hebben vier of vijf runs gedaan om verschillende niveaus van openheid te proberen, want als het volledig gesloten is, is het ook behoorlijk zwaar voor de temperatuur van de banden', aldus Bearman, die denkt dat de huidige bolides er wel eens voor zouden kunnen zorgen dat het probleem lastiger op te lossen is.

'Ik denk dat het probleem is dat deze auto's zoveel downforce genereren vanaf de grond, dat de lucht van daaruit wordt aangewakkerd en natuurlijk volgt de spray de lucht', licht Bearman zijn uitspraak toe. 'Het zicht was nog steeds behoorlijk slecht. Het was zeker iets beter, het werk heeft wel iets opgeleverd, maar het is niet opgelost', aldus Bearman.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws