Boordradio's VT1 & VT2 | Verstappen: 'Het voelt alsof het totaal kapot is..' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 & VT2 | Verstappen: 'Het voelt alsof het totaal kapot is..'

Boordradio's VT1 & VT2 | Verstappen: 'Het voelt alsof het totaal kapot is..'

De eerste dag in Hongarije heeft voor voldoende boordradio's gezorgd. De heren betraden een snikhete Hungaroring, wat resulteerde in balansproblemen, oververhitte banden en allerlei andere technische problemen. Zo hoorden we een ontevreden Max Verstappen, hoorden we Lewis Hamilton met onbalans in de W12 en Nikita Mazepin die na dag één nieuwe inlegzooltjes moet halen voor zijn raceschoenen.

Valtteri Bottas bijt echter het spit af. De Fin was binnen tien minuten nadat de lichten op groen gingen al te horen: 'Het rempedaal is verschrikkelijk zacht', meldde hij aan Mercedes. 'Duidelijk', kreeg hij terug. De Mercedes-man dook naar binnen om aanpassingen te laten doen aan de bolide. Later hoorden we hem niet meer over het probleem, wat doet vermoeden dat het met gemak verholpen werd.

De tweede man die van zich liet horen, en zeker niet voor het laatst, was Verstappen. Hij kreeg een vraag van zijn ingenieur hoe het zat met de balans van de RB16B: 'Heb je balansaanpassingen nodig?', stelde Gianpiero Lambiase hem. 'De balans is goed, deze banden hebben alleen wat weinig grip', reageerde de Nederlander. Het lag niet aan de banden, het lag aan de baantemperatuur, die volgens teambaas Christian Horner op zo'n 60 graden lag.

Hamilton en Verstappen met extreme onbalans

Tijdens allebei de trainingen werd er veelal geworsteld met de balans van de auto's, zo ook bij Mercedes en Red Bull Racing. In VT1 was Hamilton aan het woord: 'Ik ben zo'n vijf clicks nodig op de voorvleugel.' Met andere woorden: het zit niet goed met de balans. Vijf clicks is namelijk best veel. Tijdens die eerste training kreeg Mercedes het lek niet boven. 'Ik was de achterkant ineens kwijt', was vervolgens te horen in de tweede sessie. 'Hoe ziet de linker achterband eruit?' Er was niets aan de hand bij de Brit.

Verstappen kende ook balansproblemen op de vrijdag. Tijdens VT2 hoorden we de Red Bull-man zijn team toespreken: 'Ik zit in de eerste ronden en worstel nog steeds met dezelfde problemen..', aldus de Limburger. Na de eerste sessie keek Red Bull naar de auto, maar de onbalans konden ze niet verhelpen. Verstappen hield er de rest van de sessie ongemak aan over: 'Ik kom de pitstraat in, maat. Ik heb zoveel onderstuur, het is ongelooflijk..'

'Elke keer dat ik instuur, raak ik de achterkant kwijt. Ik weet niet wat dit is.' Wederom een ontevreden Verstappen op de boordradio. Zodra de geblokte vlag gezwaaid werd, stapte hij uit, nog voordat zijn RB16B de garage in geduwd was. Een matige dag voor de WK-leider, die zijn onvrede richting zijn team dan ook duidelijk uitte. Wilde Verstappen een balanswijziging middels aanpassingen aan de voorvleugel? 'Het voelt alsof het totaal kapot is, doe maar anderhalve graden?'

Teamgenoot Sergio Perez kwam ook nog kort aan het woord. De Mexicaan reed een flinke stint op de zachtste bandencompound maar merkte al snel dat de slijtage hoog ligt op het Hongaarse asfalt: 'Ik heb best veel vibraties op deze set.' De softs houden het op het downforce intensieve circuit dus vermoedelijk niet zo lang uit als in eerste instantie verwacht.

Leclerc, Ocon en Mazepin

We bekijken nog even drie aparte gevallen, namelijk Charles Leclerc, Esteban Ocon en Mazepin. Allereerst zoomen we in op de Ferrari-coureur, die beide sessies in de top tien wist te eindigen. De Ferrari lijkt het goed te doen in de lastige omstandigheden in Hongarije. Toch was Leclerc niet helemaal tevreden: 'Poh, ik heb elke ronde verkeer..'

Ocon, tevens een van de middenvelders met opvallend goede rondetijden, had problemen van interne aard. Alpine had blijkbaar een onderdeel gezien dat niet helemaal goed vast zat en besloot het met duct tape op te lossen. 'Die tape laat los aan de zijkant van de sidepod', merkte de Fransman op. Hij dook naar binnen om het vast te laten plakken. Of dit door de hitte kwam, is nog steeds niet duidelijk.

In de slotminuten van de tweede vrije training ook nog een boodschap van Haas-coureur Mazepin, wiens kwalificatiepace geschat werd op een dikke 4,5 seconden afstand van de poletijd. 'Mijn voeten verbranden, vooral aan de linkerkant. Laten we kijken wat we eraan kunnen doen, anders wordt dit een drama tijdens de wedstrijd', concludeerde hij na een sessie vol ongemak.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws