Budkowski over gigantische luchtinlaat Alpine: 'Trend die we al jaren volgen' Formule 1
Formule 1

Budkowski over gigantische luchtinlaat Alpine: 'Trend die we al jaren volgen'

Budkowski over gigantische luchtinlaat Alpine: 'Trend die we al jaren volgen'

Volgens Marcin Budkowski is de gigantische luchtinlaat van Alpine ontstaan uit een trend die het team al jaren lijkt te volgen. Zo vertelt de uitvoerend directeur tegenover Auto, Motor und Sport. Volgens hem heeft het ook te maken met het feit dat de sidepods zo klein mogelijk moeten zijn. Daardoor zijn er onderdelen naar bovenin de auto verplaatst om dat te kunnen verwezenlijken.

Het was één van de belangrijkste verhalen tijdens de wintertests in Bahrein, ruim een maand geleden alweer. De A521 van coureurs Esteban Ocon en de terugkerende Fernando Alonso leek haast een buitenproportioneel grote luchtinlaat te hebben. Het deed mensen denken aan de nog veel grotere luchtinlaten uit de vroege jaren '70, toen er voor het eerst mee werd gewerkt.

Volgens Budkowski heeft Alpine dan ook maar één doel met de luchtinlaat: het verbeteren van de aerodynamica van de auto: 'Het was een belangenafweging. Het is een beetje hetzelfde als met de positionering van de achterwielophanging. Het heeft mechanische nadelen, maar ook aerodynamische voordelen. Meestal wint aerodynamica het van mechanisme en daarom besloten we het zwaartepunt te verplaatsen en nam het op de nieuwe plek ook toe.'

Aerodynamische trends

Het aerodynamische voordeel zou dan moeten worden gehaald uit de sidepods van de auto. Door het verplaatsen van het zwaartepunt, konden ze namelijk kleiner worden. Budkowski: 'Hoe kleiner de sidepods, hoe beter. Ongeacht of we downforce hebben verloren met de vloer. Het is een trend die we al jaren volgen en daarom hebben we componenten hoger geplaatst om ze smaller te maken.'

Het kleiner maken van de sidepods is slechts één van de trends die Budkowski ziet. Ook het verhogen van de auto aan de achterkant is hem bij veel teams opgevallen: 'Het grootste slagveld van de regels vindt plaats aan de onderkant en aan de achterkant van de auto. Daar hebben de regels de grootste veranderingen aangebracht. Teams hadden echter al de oude filosofie van de vloer weer behaald. Een kenmerk daarvan is dat teams hun achterkant hoger plaatsen. Wij zijn ook die richting opgegaan, maar niet zo extreem als andere teams.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws