'Ferrari-cockpit gaat er anders uit zien dan de afgelopen jaren' Formule 1
Formule 1

'Ferrari-cockpit gaat er anders uit zien dan de afgelopen jaren'

'Ferrari-cockpit gaat er anders uit zien dan de afgelopen jaren'

La Gazzetta dello Sport heeft geanalyseerd wat er moet gebeuren aan de SF90 om een kampioenschapswaardige bolide te produceren. Op basis van deze schattingen wordt toegelicht wat we kunnen verwachten van de Italianen in 2020, er staat ze een flinke klus te wachten.

De voorwielophanging is al meerdere keren genoemd maar wordt nog maar eens benadrukt. Het maakte Ferrari in 2019 het leven zuur. Ze wisten niet hoe ze de banden op temperatuur konden krijgen - en hoe ze die ook op temperatuur konden houden.

Daarom is er een aanpassing nodig, die in de vorm van een hydraulische actuator komt. Met andere woorden, een door vloeistof gedreven regelsysteem dat ontworpen is om de voorwielophanging effectiever te laten werken.

Als dit de Italiaanse renstal lukt dan zullen ze vermoedelijk de problemen met betrekking tot de voorbanden oplossen, waardoor ze ook in de trage bochten aan grip zullen winnen. Maar er zit een nadeel aan dit verhaal.

Ferrari moet gaan herontwerpen

Om deze voorwielophanging op een handige manier in het ontwerp van de SF90 te verwerken, moeten er meer aanpassingen gemaakt worden. Zo zal de vernieuwing resulteren in aanpassingen aan het stoeltje van de Ferrari-coureurs, het hydraulische systeem gaat ruimte innemen waar nu de benen van de coureurs zitten.

De Ferrari-cockpit gaat er dus heel anders uit zien vergeleken met de afgelopen drie jaar. Dit vormt een serieus risico in de ontwikkeling van de nieuwe Ferrari-auto, die gekroond is tot SF1000.

Het herontwerpen van de voorwielophanging zorgt ook voor een verandering in de geometrie van de voorwielas en de achterwielas. Om dit op te lossen moeten de Scuderia een soort haak over de hele breedte van de wielas ontwikkelen (die sterker is dan die in 2019 gebruikt werd, denk aan de Grand Prix van Amerika, red.) terwijl het geen aerodynamische nadelen mag vormen.

Mercedes en Red Bull als inspiratie

Een soortgelijke constructie is al door veel teams geadopteerd. Mercedes was het eerste team dat met de oplossing kwam en spoedig namen vele het handige stukje ingenieurswerk over. Het zorgt voor een groter ophangingssysteem, maar de tijd die gevonden wordt met het optimaliseren van de banden is groter dan het aerodynamische verlies van een grotere ophanging.

Ook gaat Ferrari voor een gestroomlijnde bolide. De koeling van de krachtbron gaat voornamelijk gebeuren door een opening aan de bovenkant van de krachtbron, geïnspireerd door Mercedes en Honda. Zo blijft er meer ruimte aan de zijkant over om de aerodynamica van het chassis te optimaliseren, zoals op de RB15 en de W10 te zien was. (Foto: Ferrari f1 Team)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws