Max Verstapen, kwalificatie Grand Prix van Zandvoort 2024, in de pitstraat. Formule 1
Formule 1

FIA hoopt in Zandvoort met aanpassing in de pitstraat voor een 'levendigere' race te zorgen

Max Verstapen, kwalificatie Grand Prix van Zandvoort 2024, in de pitstraat.

De FIA heeft een belangrijke wijziging doorgevoerd voor de Grand Prix van Nederland, die komend weekend op de planning staat. Op het circuit van Zandvoort is het doorgaans moeilijk om een tegenstander te passeren en met een aanpassing in de pitstraat hoopt het bestuursorgaan de race op het circuit van Zandvoort 'levendiger' te maken.

Net als vorig jaar reist het Formule 1-circus maar liefst af naar 24 verschillende locaties over de hele wereld. Ieder circuit heeft zijn eigen karakteristieken en waar het op sommige banen vrij eenvoudig is om in te halen, daar is het op andere circuits nagenoeg onmogelijk. Het krappe stratencircuit in Monaco is misschien wel het bekendste voorbeeld van een circuit waarop niet of nauwelijks ingehaald wordt, maar ook in Zandvoort is het bepaald niet eenvoudig om je tegenstander te passeren.

De aanpassing aan de Arie Luyendykbocht heeft er wel voor gezorgd dat het makkelijker is geworden om een aanval op te zetten richting de Tarzanbocht, maar desondanks is er doorgaans weinig actie te zien op het Nederlandse circuit dat na 2026 van de Formule 1-kalender zal verdwijnen. De FIA hoopt met een wijziging in de pitstraat de teams aan te moedigen om na te denken over verschillende strategieën.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen rb20 nederland zandvoort 2 lando norris 52
Verstappen won maar liefst drie keer in Zandvoort, maar moest in 2024 zijn meerdere erkennen in Norris.

Pirelli gaat in op wijziging Zandvoort

De aanpassing die het bestuursorgaan doet voor komend weekend wordt toegelicht door Pirelli, maar eerst legt de bandenleverancier uit welke banden er meegenomen worden naar Zandvoort. En ook daar is een belangrijke wijziging ten opzichte van de editie van 2024 te bespeuren. 'We nemen zachtere compounds mee dan een jaar geleden. De teams kunnen kiezen uit de C2, de C3 en de C4, terwijl in 2024 de beschikbare compounds de C1, C2 en C3 waren', schrijft Pirelli op zijn eigen website.

De C1 is de hardste band die de bandenleverancier in zijn arsenaal heeft zitten, maar deze band zal komend weekend dus niet gebruikt kunnen worden. De beslissing voor zachtere compounds is volgens Pirelli in samenspraak met de FIA genomen. 'We hebben deze keuze gemaakt met als doel om de kans op een strategie met twee pitstops te vergroten. Sinds de terugkeer van Zandvoort op de F1-kalender in een eenstopper immers de overheersende keuze geweest.'

Naast de wijziging in het Pirelli-rubber zal er nog een andere belangrijke aanpassing doorgevoerd worden in Zandvoort. 'In Zandvoort zal de FIA de snelheidslimiet in de pitstraat verhogen van 60 naar 80 kilometer per uur, waardoor de tijd die verloren gaat bij een pitstop met enkele seconden wordt verkort. Het doel is om strategieën met twee pitstops te stimuleren en de GP ‘levendiger’ te maken', legt de bandenleverancier uit.

Toch is Pirelli er niet van overtuigd dat de snelheidswijziging in de pitstraat het gewenste effect gaat hebben. 'In Nederland wordt, gezien de moeilijkheden om op het circuit in te halen, verwacht dat de teams zullen blijven inzetten op één pitstop.' Of het daadwerkelijk bij één pitstop blijft, zal komend weekend duidelijk worden en wellicht gooien de weergoden roet in het eten. Hoewel zaterdag door weerstation WeerOnline als de 'natste' dag wordt aangemerkt, lijkt het ook op zondag niet droog te blijven.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws