'FIA identificeert teams die veel last hebben van vuile lucht; Mercedes juist positieve uitschieter' Formule 1
Formule 1

'FIA identificeert teams die veel last hebben van vuile lucht; Mercedes juist positieve uitschieter'

'FIA identificeert teams die veel last hebben van vuile lucht; Mercedes juist positieve uitschieter'

De FIA heeft twee teams geïdentificeerd die veel last hebben van de vuile lucht die van andere auto's afkomt. Het bestuursorgaan wil niet prijsgeven over welke renstallen het gaat, maar toch zijn deze teams ook in de media bekend. Naast het feit dat er dus teams zijn die veel last hebben van de vuile lucht, is er ook een auto die er juist het beste mee omgaat. Volgens Nikolas Tombazis zijn de problemen momenteel dan ook niet zo groot.

Gedurende de eerste drie races van het seizoen heeft de FIA het aantal inhaalacties natuurlijk nauwlettend in de gaten gehouden. De reglementen in de Formule 1 moeten ervoor zorgen dat er meer gevochten kan worden op de baan. Enkele coureurs hebben duidelijk gemaakt dat ze dit seizoen meer last hebben van de vuile lucht achter de auto's. De FIA weet voor welke auto's dit het geval is, maar wil dit niet openbaar maken. 'Na de openbaarmaking van Haas is duidelijk welke auto's betrokken zijn. Het zijn de Haas VF-23 en de Ferrari SF-23', weet Auto, Motor und Sport.

'Technici van Haas vermoeden dat dit te wijten is aan het aerodynamische concept van de twee auto's', vervolgt het Duitse medium. De auto's van de Italiaanse en Amerikaanse renstallen verschillen aanzienlijk van alle Red Bull-kopieën op het veld en reageren daarom anders op de vuile lucht. Er is nog een andere bolide die een speciale positie inneemt, maar daarom juist wel goed met de vuile lucht omgaat. 'De W14 van Mercedes is de auto die volgens metingen van de Formule 1 het minste last heeft van de luchtverstoringen.'

Tombazis: 'We zijn nog ver verwijderd van 2021'

De coureurs hadden natuurlijk gehoopt dat alle vuile lucht geëlimineerd zou zijn, maar dat is niet het geval. De FIA ziet dat het dit seizoen wat erger is dan vorig jaar, maar volgens Tombazis is er nog geen enkele reden tot paniek. 'We zijn nog ver verwijderd van 2021. Sommige coureurs kunnen problemen hebben gehad met inhalen in een van de races. Dat kan de indruk wekken dat dingen in het algemeen moeilijker zijn geworden', besluit de Single Seater Director van de FIA.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws