FIA-managers kijken naar de cijfers: 'Één of twee wagens doen onder, maar ik ga niet zeggen welke' Formule 1
Formule 1

FIA-managers kijken naar de cijfers: 'Één of twee wagens doen onder, maar ik ga niet zeggen welke'

FIA-managers kijken naar de cijfers: 'Één of twee wagens doen onder, maar ik ga niet zeggen welke'

Nikolas Tombazis en Tim Goss, technisch managers van de FIA, analyseren samen met de Italiaanse tak van Motorsport.com wat brandende kwesties, zoals de afname van het aantal inhaalacties en de moeilijkheid om de technische reglementen te beheren. Volgens de twee managers tonen de gegevens niet aan dat er een grote verslechtering is ten opzichte van de inhaalacties, terwijl de evolutie van de regelgeving inderdaad complexer is geworden.

In de eerste drie races van het 2023-seizoen leek het alsof de nieuwe bolides moeite hadden met het bijhouden van de wagens voor zich. Er leken minder inhaalacties te zijn dan voorheen, waardoor veel fans al begonnen te pleiten om aanpassingen te doen aan het reglement voor de toekomst. Toch is het lastig om de vinger op de zere plek te leggen, want bijvoorbeeld bij de Grand Prix van Australië waren er maar liefst vier DRS-zones.

FIA: 'Wij kijken alleen naar prestaties en dat is momenteel beter dan voorheen'

Tombazis en Goss spreken zich uit over de vermeende afname van het aantal inhaalacties. In Saoedi-Arabië was opgemerkt dat Charles Leclerc moeite had met Ferrari om dicht bij zijn teamgenoot Carlos Sainz te komen, maar 'onze gegevens zeggen dat juist niet', stelt Tombazis. 'Wij meten prestaties en zijn nog steeds van mening dat de situatie momenteel beter is dan voorheen. Eerlijk gezegd zijn er misschien één of twee auto's op de grid die een beetje slechter zijn dan de rest, maar ik ga niet zeggen welke. Over het algemeen is er dus niet echt sprake van een grote afname.'

Volgens Goss kijken ze bij de FIA ook vooral naar de cijfers en de objectieve gegevens. 'Die hebben ons laten zien hoe verstoord de luchtstroom naar de volgende auto is, dus wat het betekent als het aankomt op het verlies van aerodynamische belasting. Ook weten we hoe de vorige bolides in elkaar zaten, waardoor we makkelijk de vergelijkingen kunnen maken.' Aan de hand van die cijfers heeft de FIA doelen gesteld voor de technici, waaruit het ontwikkelingswerk is voortgekomen.

FIA-reglement blijft van kracht tot 2026

Het reglement van de FIA blijft in ieder geval hetzelfde tot eind 2025. Volgens Tombazis en Goff kan er nu nog niet één lijn getrokken worden uit de verzamelde gegevens, die ze overigens niet in detail mogen delen. 'Laten we eerst maar eens kijken wat de oriëntatie van de teams is en de configuraties die ze naar het circuit brengen', stelt Tombazis. 'We verzamelen informatie die nuttig zal zijn bij het definiëren van de regelgeving voor 2026. Een paar dingen hadden anders kunnen worden gedaan, maar er is geen twijfel dat er een verbetering van de situatie is ten opzichte van de wagens van 2021.'

Ook bespreken de FIA-managers de klachten over het technische reglement. Zo is Sainz van mening dat het verhogen van de randen van de vloer met vijftien millimeter een negatief effect zou hebben gehad omdat het vuile lucht van de auto wegduwt. 'Ik denk dat er een beetje psychologische conditionering in de analyse zit. Er is geen bewijs voor wat hij zegt', stelt Tombazis. 'We hebben alles vergeleken met de auto die ervoor rijdt, maar ook met die erachter en ik kan me niet herinneren dat de aangebrachte wijzigingen een significant effect hebben gehad.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws