De FIA heeft op de dinsdagochtend voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan officieel bekendgemaakt op welke circuits er in 2026 ook een sprintrace verreden zal worden. Net als in de afgelopen jaren heeft het bestuursorgaan weer zes locaties aangewezen, waaronder ook Zandvoort. De laatste editie van de Grand Prix van Nederland zal dus extra veel raceactie krijgen. Ook werd de volledige Grand Prix-kalender gepresenteerd.
Op die volledige kalender prijkt in 2026 één nieuwe locatie. In Spanje wordt op 13 september in Madrid de laatste Europese Grand Prix van het jaar verreden. Daarnaast zal Monaco niet langer op de laatste zondag van mei worden verreden en dus zal het evenement niet langer samenvallen met de prestigieuze Indy500. De Grand Prix van Nederland zal net als de afgelopen jaren het eerste raceweekend na de zomerstop zijn. De FIA gaf tevens alle starttijden van de verschillende Grands Prix prijs.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Primeur voor Zandvoort
Het is al enige tijd bekend dat de Dutch Grand Prix na 2026 van de Formule 1-kalender verdwijnt. Circuitdirecteur Robert van Overdijk stelde eerder al dat de laatste editie van het evenement in Zandvoort weer uniek zal zijn en daar is niets aan gelogen. De FIA maakte dinsdagochtend immers officieel bekend dat de Grand Prix van Nederland volgend jaar ook een sprintrace zal krijgen. Zandvoort heeft dus een primeur en zal volgend jaar voor het eerst op de sprintkalender staan.
Naast Zandvoort zullen nog twee circuits voor het eerst een sprintweekend organiseren. Canada en Singapore zijn namelijk eveneens aangewezen door het autosportorgaan om een korte race op de zaterdag te organiseren. Daarnaast keert Silverstone terug op de sprintkalender. Op het Britse circuit werd in 2021 de allereerste sprintrace uit de geschiedenis van de sport verreden. De 2026-kalender wordt gecompleteerd door Shanghai en Miami, die voor het derde achtereenvolgende jaar op de sprintkalender staan.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Sprintzeges in 2025 mooi verdeeld
In 2021 maakte het sprintformat zijn intrede in de koningsklasse van de autosport, maar sindsdien is de opzet al een aantal keren gewijzigd. Ook is het aantal sprintweekends in de afgelopen jaren uitgebreid van drie naar zes stuks. Ook dit jaar staat er zes sprintraces op het programma. Eerder in het jaar won Lewis Hamilton in China zijn eerste wedstrijd in de kleuren van Ferrari, terwijl Lando Norris en Max Verstappen respectievelijk in Miami en op Spa-Francorchamps wisten te zegevieren.
Tot dusver zijn de overwinningen in de korte races op zaterdag dus mooi verdeeld over de teams, maar in de resterende acht evenementen in 2025 staan er nog drie op de planning. Deze zullen elkaar in de slotfase van het seizoen in rap tempo opvolgen. Op 18 oktober zal in Austin de eerste van de drie sprintraces worden afgewerkt. Op 8 november is het dan de beurt aan Brazilië, terwijl drie weken later (op 29 november, red.) in Qatar de laatste korte race van het jaar op het programma staat. Voor Norris zijn die sprintraces mogelijk zeer welkom. Het geeft de Brit na zijn uitvalbeurt in Zandvoort nog wat extra kansen om zijn achterstand op Oscar Piastri goed te maken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties