Pierre Gasly is inmiddels helemaal in vakantiemodus en heeft daarom iets meer tijd om aandacht te besteden aan de fans. Op woensdag was er dan ook een 'ask-me-anything' sessie van AlphaTauri waar de Fransman antwoord gaf op vragen van het publiek. De coureur deed een boekje open over hoeveel moeite het kost om een Formule 1-bolide te besturen, iets dat volgens hem te weinig aandacht krijgt.
‘In onze sport is het moeilijk om uiteindelijk het verschil te maken. Als je kijkt naar bijvoorbeeld een sport als voetbal. Je kunt een bal kopen en je speelt op hetzelfde veld, je begrijpt dan al snel hoeveel werk het kost om op het niveau van spelers als Messi of Ronaldo te komen. Hetzelfde geldt voor tennis, je komt maar heel moeilijk op het niveau van spelers als Nadal of Federer', begint Gasly wanneer hij in de Reddit-sessie wordt gevraagd wat nu precies het bijzondere is om een Formule 1-bolide te besturen.
‘Het is moeilijk om te beseffen wat het betekent om een Formule 1-auto te besturen. Je hebt geen flauw benul van de concentratie die nodig is, de fysieke gesteldheid die nodig is', gaat de Fransman verder. 'Soms vergelijken mensen het met bijvoorbeeld zo laat mogelijk remmen voor een rotonde of zoals het besturen van een Ferrari-fabrieksmodel, maar dat is absoluut niet hoe het werkt. Het is echt niet zo gemakkelijk.’
Het zit hem volgens Gasly in de G-krachten die de coureurs te verduren krijgen. Dat is een sensatie die het gros van de wereldbevolking nooit zal voelen, wat het daarom moeilijk maakt om een goede inschatting te maken van hoe zo'n bolide nu eigenlijk rijdt. 'Het gevoel van de G-krachten is echt heel intens. Het fysieke aspect van deze sport wordt daarom naar mijn mening ook onderschat. Het is overigens ook niet gek dat mensen het onderschatten, niet iedereen mag zomaar in deze bolide stappen', glimlacht Gasly.
Er bestaan veel misvattingen over de Formule 1 volgens Gasly
Maar daarom is het moeilijk om het gevoel uit te leggen aan iemand die de sport enkel vanaf een televisiescherm waarneemt. ‘Deze sport is zo veel gecompliceerder dan men kan zien vanaf de buitenkant. Niet alleen op technisch vlak, maar ook op politiek vlak en er zijn natuurlijk ook sponsorbelangen die meewegen. Daarnaast is het een entertainment-business, wat ervoor zorgt dat er heel erg veel speelt', gaat de coureur verder.
‘Uiteindelijk als coureur zijn het uiterste uiteinde van het resultaat dat je ziet op televisie. Maar er speel heel erg veel mee en je moet ook veel goed doen om uiteindelijk competitief te zijn. Het is absoluut een teamsport, en dat zie je niet zo veel op televisie. Iedere individu heeft uiteindelijk een impact op het presteren van het team. Ik denk daarom dat daar meer waardering voor mag zijn. Dat zie je niet snel als je niet weet wat er zich in de garage afspeelt', sluit Gasly af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties