Charles Leclerc zat vol frustraties in Las Vegas. De laatste weken legt de Monegask het regelmatig af tegen teamgenoot Carlos Sainz, en ook nu trok de Spanjaard weer aan het langste eind. Een opvallend moment tijdens de race, waarbij Leclerc per ongeluk de radio open liet staan, komt dan ook ter sprake.
In de kwalificatie was Sainz, die in 2025 niet meer welkom is bij Ferrari, sneller dan Leclerc. Sainz leek dan ook een van de favorieten voor de zege, maar Leclerc haalde zijn teamgenoot bij de start al in. Het werd echter al snel duidelijk dat niet Ferrari, maar Mercedes over de snelste auto beschikte in de race. 'We waren best verrast dat Mercedes zó snel was', geeft Leclerc toe in een interview met Viaplay.
Banden volledig om zeep geholpen
'We verwachtten al dat ze snel zouden zijn, maar op de mediumbanden waren ze echt enorm snel', zo schrok de 27-jarige een beetje van het snelheidsverschil met George Russell, die al snel een voorsprong van tien seconden opbouwde. 'Ik had het zelf juist lastiger op de mediumbanden, maar we hebben de race wel laten liggen in die eerste stint. Mercedes was echter niet alleen in het begin snel, maar ze waren op alle bandentypes snel, terwijl wij alleen op de harde banden snel waren.' Met die harde banden redde Ferrari wel nog P3 en P4, al liep Leclerc het podium mis.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Leclerc viel vooral in de eerste stint negatief op, toen hij zijn banden al heel snel om zeep hielp en plekken verloor ten opzichte van Max Verstappen en Sainz. Na negen ronden moest hij al nieuwe banden halen 'Ik werd er wel door verrast. Dit was niet de bedoeling. Ik wilde George Russell onder druk zetten, maar daarbij vergde ik volgens mij te veel van de banden', zo trekt Leclerc een nogal duidelijke conclusie.
Foutje met de radio
Verder trok Leclerc vooral de aandacht door gefrustreerd te raken en zijn radio per ongeluk open te houden. De Monegask uitte zijn woede, nadat hij Sainz liet passeren, en de 30-jarige vervolgens de ideale strategie leek te krijgen. 'Ja, ik deed mijn werk, maar als ik me aardig opstel, word ik verdomme elke keer genaaid, all the f*cking time', roept Leclerc in de auto aan het einde van de race, waarbij hij driemaal het F-woord in één zin gebruikt. 'Het draait niet eens meer om aardig zijn, dit gaat gewoon over respect', leek hij over zijn team te zeggen. 'Ik weet dat ik mijn bek moet houden, maar het is altijd hetzelfde verhaal.'
Frédéric Vasseur meldde zich snel op de boordradio, om zijn coureur tot kalmte te manen. 'Charles! Charles!' De coureur heeft echter nog niet door dat zijn radio openstaat, en gaat nog even vrolijk door, na een bericht van zijn engineer. 'Je hebt het juiste voor het team gedaan. Denk er ook alsjeblieft aan om rubber op te pikken voor je banden', aldus het verzoek van Bryan Bozzi. 'Ja, ja, met je f*cking rubber. What the f*ck wil je nou eigenlijk?' roept Leclerc uit, waarna een nieuw bericht volgt: 'Oh, de radio stond nog aan. Sorry, dat was...' aldus Leclerc, die duidelijk door de grond kan zakken van schaamte.
'Ik liet de radio op een gegeven moment openstaan, toen ik de radio niet open wilde houden', zegt Leclerc over het pijnlijke fragment. 'Ik raakte heel gefrustreerd, en maakte me zorgen dat mijn engineer het persoonlijk zou opvatten, maar ik was gewoon gefrustreerd door bepaalde dingen. Ik wil liever niet in detail treden, maar het was geen eenvoudige race', zo wil hij er liever niet over praten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties