Mercedes stuntelt met lagere downforce en nadeel in regen, Red Bull gaat voor zekerheid Formule 1
Formule 1

Mercedes stuntelt met lagere downforce en nadeel in regen, Red Bull gaat voor zekerheid

Mercedes stuntelt met lagere downforce en nadeel in regen, Red Bull gaat voor zekerheid

Na de eerste twee vrije trainingen voorafgaand aan de Grand Prix van België werd al snel duidelijk waar de teams hun auto op af proberen te stellen. Max Verstappen was overduidelijk de snelste in de technische, bochtige middensector, terwijl Mercedes de focus legt op sector 1 en 3, de lange rechte stukken.

Een gat van slechts 0.041 seconde zat er tussen de snelste tijd van Verstappen in VT2 en de nummer twee-tijd van Valtteri Bottas. Meestal proberen teams enigszins in dezelfde richting te zoeken wat betreft de afstelling van de bolide, want bij een bepaald circuit hoort een soort 'basisafstelling'. Zo wil je op de Temple of Speed, Monza, níét met veel downforce rijden.

Ook op het circuit van Spa-Francorchamps is deze afstelling relatief belangrijk. De twee enorme lange rechte stukken vol gas (sector 1 en 3, red.) coveren namelijk het grootste gedeelte van het circuit, terwijl je de neerwaartse druk eigenlijk alleen in de tweede sector hard nodig hebt. Mercedes lijkt dus voor de normale gang van zaken te gaan, terwijl Red Bull de vreemde eend in de bijt lijkt. Maar dit weekend is het juist andersom.

Enorme kans op regenbuien bij GP België

Wanneer je ten alle tijden wat meer downforce nodig hebt, is als het regent. Zaterdag tijdens de kwalificatie, zondag tijdens de race en eigenlijk de rest van het hele weekend is er meer dan 80 procent kans op een aantal flinke plensbuien boven het asfalt van Spa-Francorchamps. Mocht het dus inderdaad regenen in de kwalificatie en race, dan is Mercedes machteloos tegenover de huidige afstelling van Red Bull.

In een andere situatie kan het echter wél voordelig zijn. Stel het regent licht of het regent alleen op zaterdag, dan heeft Mercedes ineens troefkaarten in handen op alle rechte stukken, want in de tweede sector waar Red Bull zo goed in is, kan er simpelweg niet ingehaald worden. De vraag is dus of Mercedes een enorme gok gaat wagen omdat ze weten dat Red Bull er anders vandoor gaat met de Grote Prijs van België, of dat er wat anders aan de hand is.

Derde vrije training wordt van groot belang

Hoewel het nog vooral gissen is, is het feit wel dat Mercedes meer kijkt naar lage downforce. In de derde sector, hoogstwaarschijnlijk verreden in plensbuien, zullen ze dus nog één uurtje de kans krijgen om een perfecte regen-afstelling te krijgen. En dat terwijl concurrent Red Bull eigenlijk al meer in de hoek van deze afstelling zit te kijken, waardoor de Oostenrijkse renstal een redelijke voorsprong heeft qua tijd en data.

Het uurtje trainen op de zaterdagmiddag zal dus interessanter worden dan vaak wordt gedacht van een trainingssessie, want hierin zien we of Mercedes strategisch een enorme gok gaat maken, wat uit kan pakken als het (grotendeels) droog blijft, of dat ze toch voor de zekerheid gaan en de 'normale' afstelling met meer downforce voor regen te gaan gebruiken. Het lijkt er in ieder geval op dat de zaakjes bij het team van Verstappen beter voor elkaar zijn dan de kleine marge van 0.041 seconde.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws