Mercedes zet vraagtekens bij aerodynamische beslissingen Red Bull in Hongarije Formule 1
Formule 1

Mercedes zet vraagtekens bij aerodynamische beslissingen Red Bull in Hongarije

Mercedes zet vraagtekens bij aerodynamische beslissingen Red Bull in Hongarije

Andrew Shovlin kijkt met verbazing naar het gat dat Mercedes trok naar Red Bull Racing in Hongarije. Het was Mercedes dat op de Hungaroring op poleposition stond, en dat terwijl van tevoren verwacht werd dat het de Oostenrijkse concurrenten zouden zijn die met het voordeel de race in zouden gaan. Wat er gebeurd is, weet de Mercedes-man niet precies. Ze gaan er de komende dagen naar kijken.

'We dachten dat de Hungaroring ze (Red Bull, red.) best zou liggen. We maken ons altijd zorgen wanneer we naar circuits gaan met hoge downforce. Wij komen dan met een vleugel die afgesteld is op maximale downforce. Die nemen zij ook mee voor circuits als Monaco en Hongarije', zo opent Shovlin in gesprek met Autosport. Doorgaans zijn downforce-intensieve circuits de banen waarop Red Bull sterker voor de dag komt dan Mercedes.

Dit doen ze door middel van een hele dikke achtervleugel, die ze weliswaar veel tijd kost op de rechte stukken, maar dusdanig veel snelheid biedt in de bochten dat het de afweging waard is. Op de zaterdag besloot Red Bull echter van een dikke achtervleugel op het dunnere model over te stappen. Exact de tegenovergestelde stap van die je zou verwachten op de Hungaroring, waar neerwaartse druk van groot belang is.

'Dat is vrij vreemd', geeft Shovlin aan. 'Misschien dat ze de auto met deze vleugel niet konden uitbalanceren. Het is niet logisch om in Hongarije met iets anders dan je allerhoogste downforce-instellingen voor de dag te komen.' Dat Red Bull daar dus uiteindelijk wel voor koos, houdt in dat óf ze de balans van de auto niet in orde kregen, of dat ze op strategisch gebied iets in gedachten hadden waar Mercedes niets van af wist. Op rechte lijnsnelheid had gedurende de race immers een inhaalactie makkelijker geplaatst kunnen worden.

Mercedes ijzersterk

Terwijl Red Bull heel het weekend worstelde met de afstelling liep bij Mercedes alles op rolletjes. Een gat van circa een halve seconde wist Lewis Hamilton naar Max Verstappen te trekken, tot verbazing van velen. 'We moeten daar de komende dagen naar kijken. Vanaf nu zitten er alleen nog maar kleine verbeteringen aan te komen. We hebben onszelf een beetje verrast', concludeert Shovlin, die toegeeft niet te begrijpen waar het prestatieverschil vandaan gekomen is.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws