NB: 'Max had het in week twee iets rustiger aan kunnen doen' Formule 1
Formule 1

NB: 'Max had het in week twee iets rustiger aan kunnen doen'

NB: 'Max had het in week twee iets rustiger aan kunnen doen'

In twee testweken hebben we een voorproefje gekregen wat ons in 2020 te wachten staat. Christian Moerman is gedurende de afgelopen weken in Barcelona het een en ander opgevallen en hij velt zijn vonnis over de testdagen. In deze versie van 'De Nabeschouwing' stelt F1Maximaal essentiële vragen en kijken we hoe het aankomende Formule 1-seizoen zich zou kunnen ontplooien.

De testweken zitten erop. Hoe vind je dat de tweede testweek zich met de eerste serie van tests verhoudt?

'Ik moet zeggen dat gedurende de eerste testweek er voornamelijk gekeken is naar of de teams in de goede richting zaten, of alles betrouwbaar was en de nadruk lag vooral op veel meters maken. De Formule 1-teams leerden de auto beter kennen en moesten de eigenschappen onder controle krijgen.'

'Wat we in de tweede testweek meer hebben gezien is dat de teams dieper ingingen op de eigenschappen van de auto en keken naar de werking van de updates die meegenomen zijn. De teams vroegen zich af: welke richtingen willen we op? Ze zijn meer in detail ingegaan op de eigenschappen die in week één zijn geanalyseerd. Na testweek twee denk ik dus dat we meer kunnen zeggen over de rangorde dan na testweek een.'

Het middenveld is dit jaar aan opschudding onderhevig. Racing Point presteert goed en Williams lijkt aansluiting te hebben gevonden. Wat was de grootste verrassing?

'Ik denk dat ik Racing Point de grootste verrassing vond omdat niemand had verwacht dat ze met een "kopie" voor de dag zouden komen. Het gebruik van de Mercedes-filosofie stelt natuurlijk wel dat ze een verbetering aan de bolide in de schoot geworpen krijgen. Vooral voor directe concurrenten Renault en McLaren is dit jammer.'

'Voor de sport in zijn algemeenheid vind ik het echter een vooruitgang. Op het asfalt zal het er op momenten meer om spannen. Racing Point zou op bepaalde circuits wellicht de aanval kunnen openen op een Red Bull of een Ferrari, meer spektakel voor de Formule 1-fan dus.'

'Ook Williams is mij opgevallen in de afgelopen weken. Het is natuurlijk mooi dat Williams iets van tijd heeft gevonden, maar ze zullen ongetwijfeld nog het traagste team van de grid zijn, zoals George Russell zelf al aangegeven heeft. Zo zullen ze beginnen en ik denk dat dat de rest van het seizoen zo zal blijven.'

Mercedes lijkt last te hebben van betrouwbaarheidsproblemen, moeten ze zich zorgen maken?

'Ja, ik denk van wel. De reden hiervoor is in mijn optiek dat niet alleen Mercedes, maar ook Williams problemen heeft gehad. Er wordt gesuggereerd dat Williams tijdens de wintertests nóg conservatiever om ging met de krachtbron dan Mercedes zelf. Williams had de motor dus nog verder teruggeschroefd en heeft drie motoren versleten. Dat is gewoon te veel. Als Mercedes het probleem niet weet op te lossen dan zouden we zomaar één of twee uitvalbeurten kunnen krijgen in 2020, dat zijn kostbare punten.'

Zouden alleen potentiële uitvalbeurten een risico vormen voor de Duitse renstal?

'Ik denk niet dat je het zo moet zien. Op het moment dat Mercedes geen vertrouwen heeft in de motor, dan kunnen ze hem niet op volle kracht laten draaien. Als ze betrouwbaarheidsproblemen kennen dan zit het er dik in dat ze tijdens het seizoen alles gewoon op een standje lager zetten. Dan ben je dus je voordeel kwijt ten opzichte van bijvoorbeeld Honda en Ferrari - als dat er überhaupt al is.'

Beide Red Bull-coureurs spinden in de tweede testweek. Moeten ze wennen of is er meer aan de hand?

'Red Bull was in de eerste week voornamelijk aan het sleutelen aan de RB16. Verzet je de voorvleugel twee tikjes, dan is het gevoel van de bolide en de balans meteen anders. In de tweede week reed Max Verstappen over een natte kerb en belandde in de grindbak. Dat is vooral onhandig, maar had weinig met de RB16 te maken naar mijn mening.'

'Bovendien, we zagen andere coureurs, zoals Gasly en Giovinazzi ook spinnen. Het kan zijn dat Alexander Albon en Verstappen gewoon iets meer de limiet opgezocht hebben dan de andere rijders, die wellicht juist minder risico willen nemen. Bij Red Bull weet je dat het alles of niets is en dat zie je in de testsessies terug.'

Ferrari reed de meeste ronden in de tweede week, hadden ze een inhaalslag te slaan?

'Ze hadden een inhaalslag te slaan, absoluut. Ik denk dat het belangrijk is om in de eerste of in de tweede week veel ronden te rijden. In de eerste week kenden ze technische problemen en dan moet je in week twee meer meters maken. Red Bull was in week twee juist minder productief en was volgens Verstappen weer veel aan het finetunen. Ik denk dat als je één van de twee weken veel data weet te verzamelen, dat je er dan uiteindelijk wel komt.'

Is de kritiek op Ferrari terecht? Ze lijken minder te presteren. Hoe zit het met de schikking die ze troffen met de FIA over hun krachtbron?

'Ik vind het moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen. Bij die schikking hebben ze misschien iets moeten aanpassen waardoor ze tijd verloren hebben, maar ik denk niet dat dat zoveel verschil maakt. Ze zijn er sowieso niet achteruit op gegaan. Wel is deze vermoedelijk nadelige zaak voor Ferrari, een goed teken voor de Oostenrijkse renstal. Uit de testdata kan je wel opmaken dat het heel spannend gaat worden tussen Ferrari en Red Bull.'

Was het een goede tweede testweek voor Verstappen?

'De tweede week was voor de Nederlander oké. Ik vond hem in de auto wat onzeker ogen. Eigenlijk waren de eerste twee dagen een beetje ondermaats, maar later heeft hij zich van zijn beste kant laten zien. Toen heeft Red Bull natuurlijk nét wat minder brandstof getankt, heeft Honda nét die motor wat opgevoerd en schroefden ze de C4-banden eronder, de tijden die toen neergezet zijn door Verstappen geven de burger moed.'

'Over het algemeen denk ik dat Max het in week twee iets rustiger aan had kunnen doen. Hij heeft door misschien iets te veel te willen van een relatief onbekende auto, wat weinig meters gemaakt. Het blijft uiteindelijk toch zonde om veel tijd in de garage te besteden, daardoor mis je waardevolle data die de competitie wel vergaart.'

Als Renault de op twee na beste tijd neergezet heeft, wat zeggen die tijden dan eigenlijk? 

'Als je de gegevens van de laatste testdag bekijkt dan zie je bij Daniel Ricciardo bijvoorbeeld dat hij zijn tijd om de C5-band gezet heeft, de zachtste compound. Vermoedelijk heeft Renault ook met weinig brandstof gereden en de motor wat opgevoerd om de Australiër wat vertrouwen te geven.'

'Na een matige testperiode merk je namelijk al dat hij zijn twijfels heeft bij een contractverlenging bij de Fransen. Daarom moest Renault hem nét dat zetje geven. Zegt het dus iets? Het zegt tot op een zekere hoogte wat we van de teams kunnen verwachten en deelt de top, het middenveld en de achterhoede wel op, maar het is zeker nog te vroeg om te kunnen concluderen hoe de rangorde in elkaar steekt.'

Verstappen hijgt bij Mercedes in de nek, verwacht je dat hij de man is om het de Mercedes-mannen lastig te maken?

'Als iemand het kan dan is dat Max wel. Je weet dat Max altijd het optimale uit het materiaal haalt, altijd. Mocht Red Bull in 2020 nou nog steeds twee of drie tienden trager zijn dan Mercedes en/of Ferrari, dan weet je dat hij het op eigen kracht van een Valtteri Bottas of een Sebastian Vettel wel zal winnen.'

'De enige reden die ik me kan bedenken dat de titel in 2020 niet naar Verstappen zou gaan, is dat Hamilton simpelweg in bloedvorm is. Om Hamilton van zijn Mercedes-troon te stoten zal Verstappen's grootste uitdaging worden tot nu toe. Maar ik denk dat 2020 bloedstollend spannend gaat worden. Red Bull gaat dichter bij Mercedes zitten dan de afgelopen jaren. Het dichtst bij sinds de gouden Vettel-eeuw.' (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws