NB | 'Verstappen nam wel heel veel risico, maar het was een race incident' Formule 1
Formule 1

NB | 'Verstappen nam wel heel veel risico, maar het was een race incident'

NB | 'Verstappen nam wel heel veel risico, maar het was een race incident'

De Grand Prix van Italië zit erop. Wie van te voren dacht dat de race een optocht zou worden had het mis. De race zou oranje gekleurd worden door een solide race van Daniel Ricciardo met een stevige bijrol van Lewis Hamilton en Max Verstappen. De Nederlander kwam bovenop de bolide van Hamilton terecht in bocht 1 tijdens de race. Met hoofdredacteur Rick Pasker kijken we terug op de Grand Prix van Italië.

Wat vonden we van de race?

'Ik denk dat we uiteindelijk toch wel kunnen spreken van een spectaculaire race. In eerste instantie zag het ernaar uit dat het een saaie race zou worden, maar na de pitstops brak de boel toch wel echt wat meer open. De race ontketende als het ware en kwam natuurlijk ook tot een hoogtepunt met Verstappen die de bolide bovenop die van Hamilton parkeert. Kortom, toch best wat spektakel.'

Laten we eerst kijken naar McLaren, is Ricciardo weer terug?

'Ik denk van wel. Hij laat vanaf België eigenlijk al zien dat hij er weer goed bij zit. Ik zag gisteren ook een interview bij Sky. Daar vertelde hij dat hij de zomerstop echt nodig heeft gehad om weer tot zichzelf te komen, dat heeft hem wel echt geholpen denk ik. Vandaag had de Australiër een goede start, vervolgens kwam hij eigenlijk niet meer in de problemen.'

'Hij hield Verstappen knap achter zich en toen Norris eenmaal achter hem zat na de crash zat hij helemaal niet meer in de problemen. Hij heeft laten zien dat hij het nog heeft en de race gewoon goed uitgereden. Wat mij betreft is dit wel een keerpunt voor hem in dit seizoen.'

'Ik denk dat we ook wel meer van hem moeten kunnen verwachten nu. Hij zal er weer wat vaker bij gaan zitten. Hij zit nu een half jaar bij McLaren en het gaat nu langzaam wel beter, het is gewoon een kwestie van wennen. Nu is het aan hem om het te laten zien, en dat heeft hij vandaag gewoon gedaan. Dat is ontzettend knap.'

Was Norris de ultieme knecht in dit gevecht met de rest?

'Jazeker. Norris reed ook een sterke race. Hij was degene die Hamilton op een zeker moment gewoon heel knap ophield. Daardoor kon ook de rest er niet meer aankomen. Daarna heb je natuurlijk het incident met Verstappen, vanaf dat moment was ook Norris nagenoeg onbedreigd. Kortom, vandaag was hij een goede knecht en een super betrouwbare teamgenoot.'

Bottas reed ook een sterke race, was zijn P3 verdiend?

'Het was natuurlijk enerzijds gewoon te verwachten. Monza is een écht Mercedes-circuit. Het komt hier aan op snelheid, dat heeft die W12 wel. Maar neemt niet weg dat je het ook gewoon nog steeds moet doen. In die zin heeft Bottas gewoon een heel sterke race gereden. Je ziet ook dat hij wat beter in zijn vel zit.'

'Hij kan wat vrijer rondrijden sinds zijn overstap. Hij heeft de zekerheid dat hij in de Formule 1 zal blijven, dat zie je ook terug in de manier waarop hij rondrijdt op het moment. Nu wordt hij prima derde, gewoon een solide prestatie.'

De pitstop en strategie van Verstappen bleek vrij slecht en cruciaal: oorzaak voor de crash?

'Ik denk dat de start van Verstappen allesbepalend is geweest voor zijn race. Hij moest steeds aansluiten achter Ricciardo. Red Bull liep ook achter de feiten aan, ze lieten toe dat McLaren de ‘undercut’ zou pakken. Daarna kan je het verloop van de race als team niet meer bepalen.'

'Vervolgens ging de pitstop van Verstappen ook helemaal mis. Als de start anders had gelopen, kon Verstappen tegen een heel andere race aan kijken. Nu was hij gewoon heel afhankelijk van wat de andere teams zouden doen.'

Vervolgens was er natuurlijk het moment van de race, hoe kijk jij ernaar?

'Ik denk dat we dan eerst terug moeten gaan naar die slechte pitstop van elf seconden. Dat was hét moment van de race. Daar kwam Verstappen natuurlijk geïrriteerd uit, hij viel helemaal terug naar P10. Dan is het ontzettend knap als je je hoofd koel weet te houden, maar dan moet je vervolgens ook gewoon weten dat je daarna de schade beperkt moet houden.'

'Vervolgens kom je in de situatie dat je naast je directe concurrent voor de wereldtitel terecht komt. In mijn beleving had Verstappen Hamilton er nog even voor moeten laten. Hij had de kans af moeten wachten, wanneer Verstappen vervolgens een betere exit had, kon hij er vervolgens daarna gewoon voor gaan.'

Maar was Verstappen dan de schuldige?

'Verstappen nam wel heel veel risico. Ik had het misschien niet gedaan, je moet in die situatie namelijk gewoon in het achterhoofd houden dat je een achterstand hebt opgelopen. Dat heeft consequenties. Toch denk ik niet dat Verstappen volledig de schuldige coureur is. In eerste instantie dacht ik van wel, maar naderhand zag je dat Hamilton meer ruimte had kunnen laten.'

'De Brit was de hele tijd aan het knijpen, nog voor de chicane begon. Vervolgens gaan ze samen de bocht in en komt Verstappen op de kerbs terecht, dan raakt hij stuurloos. Hamilton had daar meer ruimte kunnen laten, maar Verstappen nam dus wel het risico. Wat mij betreft hebben beide coureurs dus schuld aan het incident en neig ik eigenlijk naar een race-incident.'

Door: Merijn Kramer met dank aan Rick Pasker

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws