Red Bull komt met alternatief plan om teams te overtuigen Formule 1
Formule 1

Red Bull komt met alternatief plan om teams te overtuigen

Red Bull komt met alternatief plan om teams te overtuigen

Red Bull Racing zou tijdens de vergadering tussen de Formule 1-teams, FIA en de FOM afgelopen maandag hebben gepleit voor een balance of power op motorisch gebied. Dat meldt RaceFans.net. Dit zou sceptische teams ervan kunnen overtuigen mee te gaan met het plan om de doortontwikkeling van motoren tussen 2022 en 2026 een halt toe te roepen.

Red Bull Racing zou namelijk de boedel van het in 2022 vertrekkende Honda willen overnemen om zo zelf een krachtbron te ontwikkelen. Een bevriezing van de motoren zou het makkelijker maken voor het team om dat te bewerkstelligen Mercedes steunt de Oostenrijkse renstal, maar naar verluidt heerst er twijfel bij Renault en Ferrari. De Fransen zouden in 2022 met een gloednieuwe motor komen, terwijl Ferrari baat heeft bij de ontwikkeling van haar krachtbron.

Zodoende hoopt Red Bull Racing de twijfelende teams tegemoet te komen door een zogeheten balance of power te introduceren. Volgens dat plan komt de bevriezing van de motoren er wel, maar slechts tot op zekere hoogte. Teams mogen dan hun motoren doorontwikkelen tot een bepaald niveau. Op basis van motorprestaties kan dan bijvoorbeeld de brandstoftoevoer per fabrikant dusdanig geregeld worden dat de prestaties gelijkgetrokken worden.

Tost: 'Normaliter zou ik het unfair vinden'

Het systeem is te vergelijken met bijvoorbeeld de strafgewicht-regel in de DTM, die in 2014 geïntroduceerd werd. Iedere auto krijgt tien kilo aan extra gewicht mee en afhankelijk van de prestaties komt er meer bij of gaan er juist wat kilo's van af. Een coureur die drie races achter elkaar wint, krijgt voor de volgende race extra strafkilo's mee en is zodoende langzamer. In 2017 werd die regel echter afgeschaft.

AlphaTauri-teambaas Franz Tost liet zich al eerder uit over een dergelijke regel. 'Als je berekent dat Mercedes nu zo'n drie á vijf tienden sneller is dan de rest, dan is het makkelijk uit te rekenen hoe veel brandstof ze minder moeten krijgen om het veld recht te trekken', zei de Oostenrijker vorige maand tegen RaceFans.net. 'Normaliter zou ik een regel als deze unfair vinden, maar als je mij vraagt wat nu de beste optie is, dan zou dat het zijn.' (foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws